یزدفردا:رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل خاورمیانه جدید که هدف مستکبران است اتفاق نخواهد افتاد و این تنها یک هوس سیاسی است.

به گزارش اعتدال به نقل از فارس،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفری یک روزه به کاشان، در بخشی از سخنانش با اشاره به لزوم رجوع به فقها در دوران غیبت امام زمان (عج)، اظهار داشت: باید بدانیم راه همین است که در دوران غیبت امام عصر، همانگونه که خودشان فرمودند به فقها رجوع کنیم، اعوجاجاتی که گاهی روشنفکران و برخی افراد سطحی‌نگر مطرح و تصور می‌کردند غیر از معصوم نباید به کس دیگری رجوع کنیم، این سخنان یک انحراف بزرگ بود. یکی از مسائلی که شهید مطهری به آرای مرحوم شریعتی ایراد داشت، در همین نکته نهفته بود. مرحوم شریعتی طوری راجع‌به فقها سخن می‌گفت که علاقه مؤمنان به فقهاست لذا گروهک‌های مختلفی به وجود می‌آمدند و حتی یک گروه افراد بی‌سوادی هم مثل گروه فرقان پیدا شدند که تفسیر قرآن کردند، در همین گروه تمام تلاش‌شان این بود که فضای گرایش مارکسیستی را با ادبیات اسلامی عجین کنند.

لاریجانی با بیان اینکه نگرانی شهید مطهری از این انحرافات بود، تصریح کرد: یک زمانی شهید مطهری در مورد آرای مرحوم شریعتی مطلبی نوشت که آن زمان سروصدای زیادی ایجاد کرد. بنده راجع‌به علت نگارش این مطلب از شهید مطهری سؤال کردم که او گفت «من یک وظیفه اسلامی احساس کردم باید راه صحیح را برای جوانان روشن کرد هرچند که به من فحش دهند و تهمت بزنند.»

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: شهید مطهری در همین راه ایستادگی کرد و خونش را هم در این راه داد چرا که راه صحیح اسلام همین بود. اگر بخواهیم از حکمت‌های مدرسه مهدوی درس بیاموزیم باید به فقها رجوع کنیم. چرا که ما از این روشنفکربازی‌ها و برخی سطحی‌نگری‌ها بسیار لطمه خوردیم و بسیاری از انحرافات در کشورمان به وجود آمد.

وی گفت: اگر امروز اسلام واقعی در خدمت شماست، به خاطر زحمتی است که فقه‌ها و علما کشیدند. اسلام‌شناسی یک فنی است که ملاشدن نیاز دارد. کار فقها و علمای ما همین است.

رئیس مجلس متذکر شد: اگر امروز ایران ما سرافراز است به خاطر این است که ملت ما تشخیص دادند باید از ولایت امر تبعیت کنند. بسیاری از سردرگمی‌ها در جوامع اسلامی به خاطر این است که این ولایت را ندارند.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جنایات گروه‌های تروریستی در سوریه، گفت: این گروه‌های تروریستی که امروز بلای جان مسلمانان شده‌اند و آبروی مسلمانان را می‌برند، پشت‌ صحنه‌ایی دارند و آن پشت صحنه همان سرویس‌های اطلاعاتی است. این گروه‌ها با کمک آمریکا و انگلیس به وجود آمدند اما از دست‌شان در رفت و به یک فرقه تبدیل شدند، علت این موضوع دور شدن از استوانه ولایت و فقاهت است. اما از طرفی شاهدیم که انقلاب اسلامی رخ داد و مردم به استوانه ولایت و فقاهت متوسل شدند و از آن پیروی کردند و نتیجه آن کشوری سرافراز شد.

وی با تأکید براینکه موج بیداری اسلامی مسلمانان را زنده کرد، گفت: چند دهه است که تمام کشورهای عربی از ترس اسرائیل شب‌ها می‌لرزند و کاری نمی‌توانند انجام دهند اما در جنگ 33 روزه یک گروه کوچک مانند حزب‌الله کمر اسرائیل را شکست چرا که حزب‌الله از مجاهدان واقعی تشکیل شده و این ثمره ولایت و مکتب مهدوی است. اما شاهدیم که در مقابل این حرکت مجاهدانه سنگ‌اندازی می‌کنند.

رئیس مجلس در ادامه سخنانش تأکید کرد: چند روز پیش هم این موجودات موزی بین‌المللی دور هم جمع شدند و گفتند برای حقوق بشر باید در سوریه یک دالان سلاح به وجود بیاوریم؛ آنان می‌دانند که چه جنایاتی در سوریه رخ می‌دهد ولی آنان به دنبال تغییر شکل و ترتیب خاورمیانه هستند.

وی با اشاره به هدف دشمنان از تغییر شکل خاورمیانه گفت: آنان می‌گویند باید به ایران فشار بیاوریم و راه مقاومت را سد کنیم یعنی حزب‌الله را عقیم کنند و حماس را سرجایش بنشانند، خاورمیانه جدیدی که آنان به دنبالش هستند این است که به نحوی نهضت بیداری منطقه منحرف شود که در آن صورت تبدیل به یک خاورمیانه خنثی می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: آنان می‌گویند باید خاورمیانه مرکب راهواری برای رژیم صهیونیستی شود اما این اتفاق نخواهد افتاد و این تنها یک هوس سیاسی است و منطبق با واقعیت نیست. همین هوس سیاسی 33 روز آمریکا و صهیونیست‌ها را به صحنه شکست در لبنان کشاند.

رئیس مجلس همچنین گفت: البته سیمای خاورمیانه در حال تغییر است ولی بر بال مجاهدان فی‌سبیل‌الله، ان‌شاءالله ترکیب خاورمیانه عوض می‌شود.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشورمان متذکر شد:‌ آنهایی که در کاخ‌های شیشه‌ای در خاورمیانه نشسته‌اند، باید نگران باشند، کشورهایی از منطقه که به پول نفت و گازشان اتکا کرده‌اند و با این حرکت مذبوحانه نمی‌توانند شرایط را عوض کنند.

 

لاریجانی:خاورمیانه جدید در حال شکل گیری است

آمریکا‌ با‌ طالبان‌سرمیز فالوده‌خوری‌ نشسته

"انتظار" در ساختار تربیت نسل‌ها نقش استراتژیک ایفا می‌کند

 
رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: در واقع انتظار در مکتب مهدویت شکوه و ساحتی در صحنه اجتماعی ایجاد کرده که در ساختار تربیت نسل‌ها تاثیر استراتژیک ایفا می‌کند.

به گزارش اعتدال،  برنامه افتتاحیه نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت صبح امروز یکشنبه دوم تیر ماه‌ در سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: خوشبختانه ملت با عشق به اولیای دین زنده‌اند و امروز بیش از هر زمان دیگری محبت اولیای دین علی‌الخصوص، ولی‌الله اعظم(عج) در دل آنها جای دارد. 
 
وی افزود: ایرانیان از دیرباز با عشق به ولایت زندگی کرده‌اند و این ویژگی امروز ثمرات بیشماری در زندگی فردی و اجتماعی افراد داشته و دارد.
 
رئیس مجلس گفت: از نظر روایات اسلامی اینگونه برمی‌آید که در مقوله قیام و ظهور امام سلسله قیام‌هایی از طریق اهل حق صورت می‌گیرد که قیام یمانی قبل از ظهور از آن جمله است؛ همچنین در برخی از روایات اسلامی سخن از دولتی از رَسته حق است که تا قیام مهدی موعود ادامه پیدا خواهد کرد. 
 
لاریجانی در ادامه بیان کرد: امیدواریم انقلاب ملت ایران که امروز روشنایی‌بخش نهضت‌های بیداری اسلامی در جوامع اسلامی است همان قیامی باشد که به قیام مهدی موعود منتهی می‌گردد.
 
نماینده مردم قم تصریح کرد: در باب قیام بزرگ نیز روایات زیادی وجود دارد و همچنین کتاب‌ها و مقالات بسیاری نگاشته شده است؛ البته در بسیاری از ادیان الهی و حتی می‌توان گفت در تمامی آنها چنین موضوعی مطرح است، بدین معنا که منجی که عالم را از وجود ستمگران پاک می‌کند در آئین مقدس اسلام نیز این موضوع جلوه قوی‌تری پیدا کرده است به طوری که امام سجاد(ع) می‌فرمایند؛ انتظار فرج در مکتب اسلام جنبه گشایش دارد و امام رضا(ع) نیز فرموده‌اند که پیامبر اکرم نقل کرده‌اند انتظار فرج افضل فضائل امت است و این نشان می‌دهد که انتظار فرج در مکتب الهی اسلام جنبه ربوبیتی است و از جهات مختلفی بر این موضوع می‌توان تفکر کرد. 
 
وی با بیان اینکه در این کنفرانس بحث مراجعه به این انتظار بزرگ با مرجع تربیت مطرح می‌شود اظهار داشت: دو نوع مواجه با ودیعه تربیت می‌توان داشت؛ نخست تاثیرات اصل توجه به منجی و اصل انتصاب تربیت اجتماعی و دوم برنامه‌های امام مهدی (عج) در تکامل تربیت و بلوغ ربوبی انسان‌ها. 
 
لاریجانی ادامه داد: در مواجه نخست مکتبی که انتظار در آن چنین معنایی دارد افضل اعمال امت محسوب می‌شود و در سطح جهان تاثیرات شگرف تربیتی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی خواهد داشت این یک واقعیت است که از زمانی که زندگی با مدرنیته بنا گردیده مخصوصا با زیربناهایی که غرب در توسعه آن بنا کرد، براساس آن هدف جدا نمودن دین از عرصه زندگی اجتماعی بود و تغییرات مهمی در آن پدید آمد که برخی از این پدیده به عنوان برهان هویت نام بردند. 
 
وی افزود: ثانیا علی‌رغم ویژگی‌های مقبولیت انسان به صورت تکنولوژی مدرن در عصر حاضر خصوصا پس از رنسانس انسان نسبت به متافیزیک و وجود علمی کائنات جنبه طغیان پیدا کرد که این مسئله طغیانی را پایه گذاری کرد که به محرومیت انسان از بخش زیادی از معارف ختم شد.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: باید پذیرفت این مسائل انسان را نسبت به مسائل گذشته خود منقطع کرده است و عصبیت مدرنی را شکل داده که ریشه در جهل دارد، به گونه‌ای که امام صادق فرموده‌اند؛ هنگامی که قائم ما قیام کند آنچه از مردم نادان می‌بیند بیشتر از چیزی است که پیامبر اکرم از مردم زمان جاهلیت دید. 
 
لاریجانی ادامه داد: با این تفاسیر شرایط به گونه‌ای می‌شود که انسان‌ها احساس امید نمی‌کنند و زندگی را بی‌ سرانجام تلقی می‌کنند، یعنی عصر حاضر عصر انسان‌های معلق،‌آویزان و بدون اتکا است. 
 
وی گفت: از نظر اجتماعی نظام‌هایی در صحنه بین‌الملل ایجاد نموده‌اند که ریشه در بی‌هویتی فرهنگی و معرفتی دارد، به گونه‌ای که به تسلط طلبی جنبه قانونی بخشیده و با این نظریه اضطراب روحی فردی را به عرصه اجتماعی بین‌المللی تسری داده‌اند بدین معنا که انسان مضطرب و ناآرام را به عالم مضطرب و ناآرام وسعت بخشیدند که البته ظاهر این استعمار را قانونی کرده و این بزرگترین فساد است. 
 
رئیس مجلس تصریح کرد: امروز از تمام سلاح‌ها و بمب‌ها بر ضد بشریت استفاده می‌کنند اما ظاهر آنرا بزک کرده و می‌گویند برای دفاع از حقوق انسان‌ها است؛ اینکه قدرتمندان تصمیم می‌گیرند و جلسه می‌گذارند که به عراق و افغانستان حمله کرده و یا روز گذشته آن جلسه فضاحت‌آمیز را برگزار کردند تا برای کشتار بیشتر مردم سوریه انواع سلاح‌‌ها را در آنجا گسیل کنند، همه این جنایات زیر چتر توجیه مبارزه با تروریسم است و به نحوی آنرا قانونی جلوه می‌دهند. 
 
رئیس قوه مقننه در ادامه سخنان خود با اشاره به فرازی از دعای امام سجاد(ع) در حق شیعیان اظهار داشت: امامی که مورد اتکای مومنین است اینگونه برای نجات مسلمانان و حل مشکلات آنان دلسوزانه از خداوند متعال استعانت می‌طلبد؛ معنای مرجعیت این است که همه آدمیان به خصوص مومنان احساس می‌کنند در حرکت تکامل خود از سوی یک مرجع عالی وانسانی کامل هدایت و پشتیبانی می‌شوند و نه تنها روحیه یاس و سرخوردگی ندارند که در همه حال دارای ابتهاج روحی هستند؛ باید به این مسئله توجه داشت که تفاوت این دو مسلک یک تفاوت کوچک و تاکتیکی نیست. 
 
لاریجانی ادامه داد: در اشغال عراق گزارش‌های مکرر وجود داشت که سربازان دچار بحران روحی شده‌اند و نتیجه 5 سال لشکرکشی برای یک ابرقدرت شکستی جدی بود، در افغانستان نیز به قدری ماجرا مفتضحانه است که آمریکایی‌ها گروه‌هایی که تروریسم می‌نامیدند و برای سرکوب آنها بیش از یک دهه آن کشور را اشغال کردند با آنها سر میز فالوده‌ ‌خوری نشسته‌اند. 
 
وی اضافه کرد: حال این وضع را مقایسه کنید با جنگ 33 روزه که حزب‌الله در مقابل رژیم صهیونیستی دفاع جانانه‌ای انجام داد و آنچه که حزب‌الله را پیروز کرد همان روحیه ایمان و اتکا به مجاهدت اسلامی بود؛ در واقع انتظار در مکتب مهدویت شکوه و ساحتی در صحنه اجتماعی ایجاد کرده که در ساختار تربیت انسان‌ها تاثیر استراتژیک ایفا می‌کند‌ و انسان مضطرب را به انسان آرام، انسان مایوس را امیدوار، انسان معلق را متکی و کامل،‌ انسان بی‌هویت را به غنای هویت الهی و انسان ابزاری را به انسان مستقل تبدیل کرده است که این مسئله یک تاثیر استراتژیک دراین مکتب است. 
 
رئیس مجلس بیان داشت:‌ نکته مهم در اصل تربیت، آمادگی برای مجاهدت است، جامعه مهدوی تربیت جهادی را محور سبک زندگی خود قرار می‌دهد یعنی آماده بودن منتظران به روحیه مجاهدانه آنها مربوط می‌شود. 
 
لاریجانی با بیان اینکه تحولات آینده جهان به گسترش روحیه مجاهدان مربوط است اظهار داشت: خاورمیانه امروز قطعا ناپایدار است و خاورمیانه جدید نیز در حال شکل‌گیری، اما این تحول بر بال بیداری اسلامی و مبارزه مجاهدانه شکل می‌گیرد نه با سلاح آمریکایی‌ها و حضور مزدوران تکفیری که آبروی مجاهدت اسلامی را برده‌اند. 
 
نماینده مردم قم گفت: جهاد اسلامی بر مبنای عقلانیت شکل گرفته است نه براساس توحش، آن هم در حدی که با وقاحت جگر انسان‌ها را بدرند و بخورند؛ مجاهدت اسلامی با اینگونه اعمال تروریستی که با سلاح آمریکایی بر مسلمانان ظلم می‌کنند فرسنگ‌ها فاصله دارد. 
 
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های امام، تربیت مجاهدانه را تربیت واقعی پنداشت که نتیجه آن پیروزی در دفاع مقدس و قدرتمند شدن جمهوری اسلامی است.
 
لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: اصل امر به معروف و نهی از منکر یک اصل تربیت مهدوی است و رشد فضائل جز با این امر محق نمی‌شود؛ امر به معروف و نهی از منکر مزاحمت نیست بلکه یک مراحمت است و اگر در جوامع دیگر به این امر توجه نمی‌شود بدان جهت است که برای اعتلای معنوی خود و دیگران ارزش قائل نیستند. 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا