برداشت‌های شخصی و تفسیر به رای دولت‌های نهم و دهم از قانون اساسی همواره طی چند سال گذشته باعث بروز چالش با قوای دیگر شد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به تاخیر دائمی‌دولت در ارائه لایحه بودجه اشاره کرد.

دولت همواره معتقد بود که مجلس تغییرات جدی در بودجه ایجاد کرده است و این تغییرات مانع از اجرای به موقع آن در جامعه می‌شود. چنین تلقی‌ای در نهایت باعث تاخیر زیاد دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس شد. البته این تاخیر به تغییر رویه مجلس منتهی نشد و در نهایت باعث شد کشور برای سه ماه نخست 4 سال اخیر با تنخواه اداره شود.

بودجه 92 آخرین بودجه دولت دهم است. دولتی که معلوم شد کاندیدای پیشنهادی وی در راس اجرای آن نیست. با این وجود، احمدی‌نژاد آنچنان بر مناقشه‌های خود درباره بودجه ادامه داد که گویا قصد داشت در آخرین تلاش‌های خود، روش‌های مالی و برنامه‌های اقتصادی دولت آینده را حداقل برای یک سال مشخص کند.

اما به هر حال بودجه سال 92 در مجلس مصوب شد و دولت با شروع فصل گرما و با تمام شدن مدت زمان استفاده از بودجه سه دوازدهمی مصوب مجلس مجاز است برای هزینه های خود از اصل بوجه بهره ببرد. اما در این بین شنیده ها حکایت از این دارد که دولت بیش از آن میزانی که برای شش ماه اول سال لازم دارد را صرف هزینه ها می کند و قصد دارد کل اعتبارات تخصیص یافته برای برخی از بخشها، را در شش ماه اول سال استفاده کند.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که اگر دولت تمام اعتبارات تخصیص یافته برای کل سال را در این عمر باقیمانده از دولت دهم هزینه کند، دولت آینده که تا چند ماه دیگر قرار است مستقر شود، در حوزه اقتصاد دچار بحران خواهد شد.

به همین منظور با دو نفر از اعضا کمیسیون برنامه و بوجه گفت و گو کردیم و نظرات آنها را در این باره جویا شدیم:

جعفر قادری در این خصوص به تابناک گفت: برداشت اعتبارات یک ساله از محل بوجه خلاف قانون است و چنانچه دولت این کار را انجام دهد دولت آینده قطعا با مشکل روبرو خواهد شد.
نماینده مردم شیراز افزود: مجلس از خرج اضافی در این خصوص جلو گیری خواهد کرد و اجازه نمی دهد دولت برداشت بیش از اندازه از محل اعتبارات داشته باشد.

وی درباره نحوه عمکرد مجلس در این خصوص گفت: برای جلوگیری از این روند و برای آنکه دولت آینده با مشکل مواجه نشود میتوان در مجلس با صدور استفساریه یا  یک طرح دو فوریتی مانع انجام این کار شدو از خرج های اضافی دولت جلوگیری کرد.

اما  غلام رضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص نظر دیگری دارد، این نماینده معتقد است که در قانون چیزی برای این موضوع پیش بینی نشده است و دولت به هر میزان که بخواهد می تواتد از اعتبارات تخصیص یافته در بودجه سنواتی استفاده کند و حتی در جایی که نیاز است دولت میتواند کل بودجه یک سال را در شش ماه نخست سال استفاده کند.

این نماینده افزود و لی در عرف این گونه است که دولت بر اساس میزان درآمد از اعتبارات برداشت کند و نباید کاری انجام شود تا دولت بعدی دچار مشکل شود.

وی گفت: در حال حاضر دیوان محاسبات گزارشات ماهانه از هزینه های دولت به مجلس ارائه میدهد اما تا کنون توجه زیادی به آنها نشده بود. با توجه به شرایط پیش آمده از این پس مجلس در این خصوص دقت زیادی خواهد کرد تا از هزینه کردهای اضافه و بی مورد دولت تا قبل از تحویل به دولت یازدهم جلوگیری شود.

نماینده مردم گرمسار در خصوص نشانهای اخیر که دولت به برخی از وزرا داده است اظهار تاسف کرد و گفت: ردیفی که برای اعتای مدال و نشان از سوی دولت به برخی از مقامات داده شده است، باید مشخص شود، این نماینده تاکید کرد که از طریق دیوان محاسبات این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا