بعد از انتخابات پرحاشیه و پرسروصدای سال 88 که پیام های تبریک رقبا به یکدیگر در صحنه های آشوب های خیابانی گم شد، انتخابات این دوره با همه محاسنش، یک سنت حسنه را پایه گذاری کرد و آن تبریک هفت نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات به نامزد پیروز بود. این سنت در انتخابات گذشته رفته رفته چنان به فراموشی سپرده شده بود که وقتی میت رامنی  رقیب باراک اوباما در انتخابات 2012 پیروزی را به اوباما تبریک گفت، رسانه ملی کشورمان با به تصویر کشیدن این رویداد، تیتر «درسی که باید از دشمن گرفت» را انتخاب کرد.

 نماد تبریک

انتخابات سال 76 از همان جنس انتخاباتی بود که رای مردم تمام نظرسنجی ها را زیر سوال برد. همچنانکه در انتخابات 92. در آن انتخابات باوجود حمایت تشکیلاتی گسترده ای که احزاب و جریان راست از علی اکبر ناطق نوری داشتند، سید محمد خاتمی با 20 میلیون رایی که آن سال به دست آورد منتخب مردم شد.  نتایج نهایی ساعت ۱۴ شنبه سوم خرداد در حالی از سوی ستاد انتخابات وزارت‌‏ کشور‏ اعلام شد که علی‌اکبر ناطق نوری رقیب اصلی خاتمی ساعتی پیش از آن در پیامی پیروزی خاتمی را در انتخابات تبریک گفته بود. در پیام ناطق نوری آمده بود: «هدف همه ما خدمت به اسلام و مردم عزیز ایران است و نباید افتخار خدمت‌گزاری را با هیچ چیز دیگری مبادله کنیم. در این راه اینجانب تمام مساعی خود را جهت همراهی و همکاری با جنابعالی به کار خواهم گرفت.

در انتخابات بعدی رقبای سید محمدخاتمی، رقیبان سرسختی برای وی نبودند. رئیس دولت اصلاحات که موقع ثبت نام با چشمانی گریان در وزارت کشور حضور پیدا کرده بود در سال 80 هم اکثریت آرای کشور را در مرحله اول به دست آورد و رقیبانش کسانی همچون شمخانی وزیر دفاعش بودند که طبیعی بود پیام تبریک به پیروز انتخابات بفرستند.

پیامی که هاشمی به احمدی نژاد داد

در انتخابات دو قطبی سال 84، هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به مرحله دوم راه یافته بودند. اتفاقی که برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری کشور رخ می داد. رایی که مردم در آن انتخابات و در سوم تیر به محمود احمدی نژاد دادند، رای «نه» به هاشمی رفسنجانی و سیاست های وی در 8 سال دولت سازندگی بود. 4 سال بعد از این انتخابات، در سال 88 محمود احمدی نژاد که زمانی استاندار دولت سازندگی بود، اتهاماتی را متوجه هاشمی رفسنجانی کرد تا فضا را باز دوقطبی کند. او با وجودی که هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 88 حضور نداشت، رقیب خود را هاشمی می دانست و به وی حمله می کرد. این چنین هم بود که بعد از آن مناظره معروف بین احمدی نژاد و موسوی، آیت الله هاشمی رفسنجانی نامه بدون سلامی را برای رهبر معظم انقلاب نوشت و از اتفاقات پیش آمده گلایه کرد. نکته جالب آن بود که چهارم تیرماه سال 84 و پس از آنکه پیروزی احمدی نژاد در انتخابات قطعی شد هاشمی رفسنجانی  در پیام تبریکی خاطرنشان کرد که «بی‌شک همه باید رییس جمهور منتخب را در راه خدمت به مردم یاری دهند.»

او در پیامش حضور شکوهمند ملت ایران در دو مرحله انتخابات ریاست جمهوری را باعث استحکام نظام اسلامی و پاسخی مناسب به تبلیغات مسموم و دلسرد کننده دشمنان ایران و انقلاب اسلامی دانست و گفت: امیدوارم رئیس جمهور منتخب جناب آقای دکتر احمدی نژاد بخوبی از عهده این مسوولیت عظیم بر آید و بتواند به وعده ها عمل کند.

در آن سال دکتر محمد رضا عارف معاون اول رییس جمهوری طی پیامی موفقیت دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور منتخب مردم ایران را به وی تبریک گفت.

 

تنها رقیبی که به احمدی نژاد تبریک گفت

 

سال 88 وقتی صحت انتخابات از سوی نامزدهای انتخابات زیر سوال رفت، طبیعی بود تبریک به نامزد پیروز هم به فراموشی سپرده شود. در آن سال از بین میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی، تنها محسن رضایی بود که تلویحا به احمدی نژاد تبریک گفت و نوشت: فردی که پس از طی مراحل قانونی و تایید نهادهای نظارتی و تنفیذ مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور اعلام شود، رئیس جمهور همه ملت ایران بوده و برای جلوگیری از هرگونه وقفه در خدمت رسانی به مردم ، وی را حمایت خواهم نمود.

امسال اما فردای روز انتخابات این سنت به فراموشی سپرده نشد. محمد باقرقالیباف اصلی ترین رقیب حسن روحانی از اولین نفراتی بود که پیروزی را به وی تبریک گفت. علی اکبرولایتی، محسن رضایی، محمدغرضی، سعید جلیلی هم پیروزی را به روحانی تبریک گفتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا