يزدفردا "مدير گروه مرمت بنا پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد گفت: طرح جامع مسكن در بافت قديم به عنوان تهيه‌ي يك الگوي ساخت در بافت تاريخي شهر يزد تهيه شده است.

اميرحسين ترك‌زاده در گفتگو با خبرنگار ميراث و گردشگري ايسنا - منطقه يزد، اظهار داشت: واحد مرمت در سه زمينه‌ي پژوهشي و مطالعاتي، ‌طراحي و اجرا و ‌آموزش فعاليت دارد كه در زمينه‌ي پژوهشي و مطالعاتي شناسايي و معرفي بناهاي تاريخي شهر يزد به صورت مجزا به طور مثال مدارس، خانقاه‌ها و ... را بررسي مي‌كنند.

وي گفت: مستند نگاري و مستند سازي بناهاي تاريخي يزد، گونه شناسي مسكن در يزد، ‌بررسي و شناسايي و معرفي خانه‌هاي يزد در دوره‌هاي مختلف از ديگر كارهاي انجام گرفته در اين پايگاه است.

ترك‌زاده از ديگر فعاليت‌هاي پايگاه در اين زمينه را دوره بندي مسكن در يزد، پژوهش در زمينه‌ي ايجاد يك الگوي ساخت و ساز مناسب در بافت قديم و شناخت بناهاي مورد نظر جهت تهيه طرح مرمت و احياء آنها ذكر كرد.

وي در خصوص فعاليتهاي پايگاه در زمينه‌ي طراحي و اجرا خاطر نشان ساخت: تهيه‌ي طرح مورد نظر ميراث براي بعضي اماكني كه داراي حساسيت خاص مي‌باشند به جاي سپردن كار به مشاور كه باعث صرف هزينه‌هاي اضافي مي‌شود به طور مثال طرح مرمت و احياء خانه آقا سيد گلسرخ و مجموعه‌ي سلطان بندرآباد، طرح مرمت و ساماندهي بدنه‌ها،‌كف فرش بافت ميراث فرهنگي، ‌شهرداري تاريخي با توجه به اهميت توريست در بافت تاريخي از اقدامات اين گروه مي‌باشد.

ترك زاده در ادامه افزود: فعاليت اين واحد در زمينه‌ي آموزشي دانشجويان رشته‌هاي مرتبط به عنوان پروژه‌هاي دانشگاهي و طرح كارآموزي و كارورزي با تعريف پروژه از طرف اداره‌ي ميراث فرهنگي استفاده شده است.

مدير گروه واحد مرمت بنا پايگاه پژوهشي شهر تاريخي يزد در پايان در خصوص ساير فعاليت‌هاي اين گروه اظهار داشت: جمع‌آوري و در اختيار گرفتن تمام پروژه‌هايي كه در مورد شهر يزد به عنوان يك تحقق جذب انجام شده به خصوص در زمينه‌هاي معماري و مرمت از طريق دانشكده‌هاي معماري و مرمت كه اين امر را مي‌توانيم به كمك دانشجويان و ارتباط خوب با دانشگاههاي كشور انجام داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا