دکتر محمدرضا سلمانی ندوشن

 

با نیم نگاهی به نتایج آراء انتخابات می توان دید که مردم ایران به اعتدال و میانه روی رای دادند ، رای به روحانی نه رای به شخص ایشان بود و نه رای مثبت به اصلاح طلبی چرا که اساسا روحانی اصلاح طلب نیست ، بلکه اصولگرایی میانه رو است شاید قالیباف و ولایتی را هم از این نظر بتوان به او نزدیک دانست ، لذا بنظر میرسد رای 24 خرداد ملت ایران بیش از اینکه رای مثبت به روحانی باشد رای منفی به تندروی بود ، همان چیزی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را به شرایط امروزی رسانده است .

 پیام نوروزی رهبر انقلاب و نام گذاری سال 92 به عنوان سال حماسه سیاسی ، حماسه اقتصادی دو بخش  و دو مخاطب داشت ، آفریدن حماسه سیاسی تکلیف ملت بزرگ ایران بود که بحق در خلق آن کوتاهی نکردند ، حتی اگر گلایه و انتقادی از شرایط کشور هم داشتند ، باز به ندای رهبرشان لبیک گفتند و به پای صندوق های رای آمدند و همانطور که از روحیه مسالمت آمیز ملت ایران انتظار می رفت ، از طریق صندوق رای اعلام کردند که اهل میانه روی و اعتدال هستند و خواهان روابطی کم تنش در داخل و خارج از کشور ، نظام نیز همچون گذشته با حفظ امانت مردم ، به خواسته اکثریت احترام گذاشت تا هم همراهی خود با مردم را نشان دهد و هم به کسانی که مدعی تقلب و مهندسی انتخابات بودند ثابت کند که چنین اتفاقی در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیفتاده و نخواهد افتاد.

اکنون زمان خلق حماسه اقتصادی است و تکلیف خلق حماسه اقتصادی بر دوش دولت منتخب است ، دولت جدید با وجود فرصت کوتاه سال 92 و لایحه بودجه بسته شده براساس سیاستهای دولت دهم باید تلاش زیادی را بکار بندد تا طعم حماسه اقتصادی را به ملت شریف ایران بچشاند ، این مهم شدنی است ، چرا که به دغدغه تمامی مسئولین نظام تبدیل شده است و با کمی تامل و درایت ، و ایجاد وفاق ، قابل اجراست .

اقتصاد ایران اگر از چنگ دولت خارج شود و انرژی و توان ملی را به خدمت گیرد ، می تواند حماسه ساز باشد ، شاید بهترین راه برای کاهش نقدینگی فروش بخشی از سهام شرکت های دولتی مثل راه آهن ، راهها ، هواپیمایی ، مترو ، مخابرات ، آب و برق و.... باشد که اکنون دچار نقصان هستند ، این حرکت نه تنها نقدینگی جامعه را کم میکند بلکه باعث تزریق منابع برای توسعه سریع و متناسب این زیرساخت های اصلی کشور که پایه توسعه اقتصادی هستند ، نیز می شود.

دولت یازدهم باید هدفمندی یارانه ها را بطور واقعی اجرا کند ، بدون شک آنچه اکنون اجرا شده توزیع مساوی یارانه هاست و تا هدفمندی راه طولانی در پیش است ، یارانه زمانی هدفمند میشود که در خدمت تولید باشد و پرداخت نقدی آن صرفا به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد محدود شود ، در این صورت است که هم بار افزایش هزینه ها در بخش تولید قابل تحمل خواهد شد و  هم فاصله فقیر و غنی کمتر می شود.

یکی از معضلات اساسی اقتصادی ایران نظام مالیاتی است ، نظامی که در آن از کسانی که دم دست هستند (کارکنان دولت) بیش از کسانی که درآمد های چند صد برابری دارند ، مالیات اخذ می شود ، برای حماسه اقتصادی باید نظام مالیاتی یکبار برای همیشه اصلاح گردد ، بدون شک اقتصاد بدون نفت که دغدغه مقام معظم رهبری است جز با سامان دهی نظام مالیاتی شدنی نیست.

در بحث حماسه اقتصادی ، باید پولهای راکد به جریان افتد ، شرایط جامعه ما طوری است که به مسکن ، اتومبیل ، سکه و ارز به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می شود. برآورد کنید چه تعداد منزل مسکونی بلا استفاده فقط در تهران وجود دارد ، ارزش ریالی آنها اگر در چرخه اقتصادی جاری شوند چقدر است ؟ با ساماندهی نظام مالیاتی میتوان این سرمایه های راکد را در چرخه تولید فعال کرد و اشتغال و ارزش افزوده افرید.

در سایه حماسه اقتصادی ، شرایط اجتماعی ایران نیز بهتر خواهد شد ، اگر گاهی در جامعه شاهد بداخلاقی ها و خشونت هستیم بدون شک دلیل آن ایجاد فاصله بین مردم است ، این فاصله تا جایی است که می توان گفت مردم یکدیگر مانند دو گونه مختلف می بینند لذا از صدمه زدن به هم ابایی ندارند ، دلیل آن هم روشن است ، وقتی گروهی از طریق تولید ثروتمند شوند ، از کنارشان گروهی دیگر بهره مند میشوند لذا بینشان احساس احترام حاکم خواهد شد در حالی که وقتی از طریق رانت یا نابسامانی اقتصادی ثروت تولید شود به عبارتی وقتی بهای ثروتمند شدن یک عده ، فقیر شدن عده ای دیگری باشد بدیهی است نه ثروتمند به فلاکت بقیه اهمیت می دهد و نه فقیر از ضربه زدن به ثروتمند احساس گناه می کند ، لذاست که حماسه اقتصادی بدون شک باعث حماسه اجتماعی هم خواهد شد ، بدون شک اجتماعی که روابط اقتصادی مبتنی بر تولید و وابستگی گروهی داشته باشد ، از روابط اجتماعی مطلوبتری هم برخوردار خواهد بود.

در پایان باید گفت که حماسه سیاسی هم دو بخش دارد بخشی از آن که تکلیف ملت بود انجام گرفت ، اما تکلیف دولت منتخب در حماسه سیاسی ، بهره گیری از تمامی مدیران توانمند و آزمایش پس داده ، فارغ از گرایش سیاسی آنهاست ، به عبارتی دولت منتخب با بهره گیری از نخبگان و شایسته سالاری ، فارغ از جناح بندی های سیاسی می تواند گام بلند حماسه سیاسی ملت را تکمیل کند ./

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا