متن کامل مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی دولت (چهارشنبه 31-5-86)



يزدفردا "متن کامل مصاحبه مطبوعاتی سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران (چهارشنبه 31-5-86)در پی می آید.

در هفته دولت امسال برنامه‌هاي متنوع و مختلفي از سوي ستاد بزرگداشت هفته دولت و با همكاري دستگاههاي اجرايي طراحي و تدوين شده كه از جمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد.

حضور اعضاي دولت در استانهاي سراسر كشور

از جمله سنت‌هاي حسنه‌اي كه در دوره دولت نهم در هفته دولت آغاز گرديد حضور وزراء و معاونين رييس‌جمهور در استانهاي مختلف كشور و ديدار با مردم در اين هفته بود.

در سال جاري نيز وزراء و معاونين آنان در استانهاي مختلف حضور يافته و ضمن ديدار با مردم استانها و حضور در جلسات شوراي اداري و پيگيري مصوبات دولت در استانها در نمازهاي جمعه حضور يافته و با مردم سخن خواهند گفت.

ديدار رييس‌جمهور با جوانان نخبه و برگزيده در روز جوان

در اين هفته حدود 200 نفر جوانان نخبه و برگزيده كشور در روز جوان با رييس‌جمهور ديدار خواهد نمود.

افتتاح 20 هزار طرح عمراني و خدماتي در سراسر كشور

از جمله اقدامات مهم اين هفته افتتاح 20 هزار طرح عمراني و خدماتي در سراسر كشور است كه با حضور معاون اول رييس‌جمهور، وزراء و ديگر معاونين صورت خواهد گرفت.

افتتاح بزرگترين مجتمع صنعتي غرب كشور متعلق به شركت ايران خودرو در استان آذربايجان غربي، افتتاح 4 هزار طرح مخابراتي با سرمايه‌گذاري بيش از سيصد ميليارد توماني، افتتاح بيش از يكصد طرح بزرگ و كوچك گازي و نفتي از جمله افتتاح فاز اول پالايشگاه پارسيان، توسعه ميادين گازي هما، راوي و شانول، ميدان گازي كمانكوه ايلام، مخازن نفتي خارك و طرح‌هاي متعدد گازرساني و ... از جمله اين طرح‌ها است.

از جمله نكات مهم در اين افتتاح‌ها آن است كه اكثر اين طرحها متعلق به مصوبات و اقدامات دولت در جريان سفرهاي استاني بوده و استان خراسان جنوبي با 1155 طرح درصدر فهرست موارد افتتاحي اين هفته مي‌باشد.

اهم مصوبات هيئت وزيران را عرض مي كنم بعد خدمتتان هستم

· تشكيل سازمان فناوري اطلاعات و سازمان ارتباطات زيرساخت

بر اساس مصوبه ديگر دولت و در راستاي تسريع درخصوصي‌سازي شركت مخابرات ايران شركت‌هاي «فناوري اطلاعات» و «ارتباطات زيرساخت» از شركت مخابرات ايران منفك و به وزارت ارتباطات منتقل و مطابق اساسنامه موجود تحت عنوان سازمان فناوري اطلاعات و سازمان ارتباطات زيرساخت اداره مي‌شوند. مجمع عمومي صاحبان سهام اين سازمان مركب از وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزراي امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني، صنايع و معادن و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور است.

همچنين بر اساس مصوبه ديگر دولت واگذاري كليه سهام شركتهاي مخابراتي با رعايت دقيق سياستهاي اصل 44 قانون اساسي خواهد بود.

• تصويب امكان حضور رييس‌ شوراي شهر در كارگروه مسكن

از ديگر مصوبات دولت كه بنا به درخواست شوراي عالي استانها به تصويب رسيد امكان حضور رييس شوراي اسلامي شهر در شوراي مسكن بود.

شوراي مسكن به رياست استاندار و حضور مديران عالي استاني اخيراً با مصوبه دولت تشكيل و وظيفه هماهنگي و نظارت بر كار آماده‌سازي اراضي جهت تأمين مسكن گروههاي كم درآمد را برعهده دارد و با مصوبه دولت از رييس شوراي اسلامي شهر حسب مورد براي شركت در جلسات اين شورا دعوت خواهد گرديد.

• تعيين مرجع بهره‌برداري از معدن پتاس ايلجاق

با پيشنهاد وزارت صنايع و معادن بهره‌برداري از معدن پتاس ايلجاق در استان زنجان به شركت صنعتي و معدني پرمنگنات و پتاس ايران محول شد و مقرر گرديد. شرايط، زمان و مبلغ حقوق دولتي در كميسيوني مركب از وزارت صنايع و معاونت حقوقي رييس‌جمهور تعيين گردد.

• واگذاري حق استفاده از 1355 كانون و اردوگاه دانش‌آموزي

از ديگر مصوبات دولت واگذاري حق استفاده از 1355 كانون و اردوگاه دانش‌آموزي به سازمان دانش‌آموزي وزارت آموزش و پرورش بود.

بر اين اساس مقرر گرديد حق استفاده از اين كانونها تا پايان شهريور سال 1386 به اين سازمان واگذار و هيأت وزيران درخصوص مرجع بعدي بهره‌برداري تصميم‌گيري نمايد.

• تصويب واگذاري سهام دولت به آستان قدس رضوي براي پرداخت ديون دولت

بر اساس تصميم ديگر دولت مقرر شد ديون دولت به آستان قدس رضوي از طريق واگذاري سهام مجموعه‌هاي دولتي پرداخت و كميته متشكل از وزير امور اقتصادي و دارايي، معاون برنامه‌ريزي رييس‌جمهور و وزير دستگاه ذي‌ربط نحوه پرداخت بدهي دولت به ساير دستگاهها را بررسي و پيشنهاد لازم را به دولت ارايه نمايند.

• افزايش 15 درصدي تسهيلات بانكي براي احداث مسكن روستايي

طبق تصميم ديگر دولت سقف تسهيلات بانكي براي احداث واحدهاي مسكوني روستايي نيز با افزايش 15 درصدي نسبت به سال 1385 در سال جاري شصت و پنج ميليون ريال تعيين گرديد.

همچنين مبلغ 200 ميليارد ريال نيز در اختيار سازمان آموزش فني و حرفه‌اي قرار گرفت تا صرف آموزش كارگران ساختماني نمايد.

چهار تصميم جديد براي حمايت از ايثارگران

هيأت وزيران به منظور گسترش حمايت و رفع مشكلات خانواده ايثارگران چهار تصميم جديد را به ارزش بيش از دو هزار ميليارد ريال ابلاغ كرد.

بر اين اساس مبلغ يك هزار و پانصد ميليارد ريال از اعتبارات جاري با عنوان «حمايت از ايثارگران» در اختيار بنياد شهيد و امو رايثارگران قرار گرفت.

همچنين در تصميم‌گيري مبلغ سيصد و هفتاد و نه ميليارد و دويست ميليون ريال به منظور ترميم مستمري والدين و همسران بزرگوار شهدا اختصاص يافت.

بر اساس تصميم ابلاغي ديگر نيز اعتبار بنياد شهيد و امور ايثارگران استان‌ها به ميزان دويست و چهارده ميليارد ريال افزايش يافت.

چهارمين مصوبه دولت در اين رابطه نيز تصويب بيمه و حوادث كليه جانبازان بود.

من در خدمتتون هستم كه بقيه وقت را به سولات اختصاص دهيم

سؤال: مي خواستم به عنوان اولين سؤال بپرسم كه داستان استعفاي آقاي شيباني كه به تازگي خبر آن از برخي خبرگزاري ها منتشر شد چيست؟

پاسخ: داستان؟ من كه قصه گو نيستم. آقاي دكتر شيباني فعلا رئيس بانك مركزي هستند. مجمع عمومي بانك مركزي هم تشكيل خواهد شد و تصميم لازم در مورد بحث رياست كل بانك مركزي اگر لازم باشد اتخاذ مي شود. من هيچ خبر تأييد شده اي را در اين خصوص نداشته و نمي توانم اين خبرها را تأييد كنم.
سؤال: سلام و خسته نباشيد آقاي دكتر. صحبت هايي در خصوص قطعنامه سوم عليه ايران از طرف كشورهاي غربي و اروپايي وجود دارد. مي خواستم بدانم مواضع جمهوري اسلامي ايران در باره اين قطعنامه چه خواهد بود و اگر برنامه اي براي صدور اين قطعنامه وجود داشته باشد ايران چه واكنش و عكس العملي نشان خواهد داد؟

بحث هايي نيز وجود داشت كه مجلس طرحي را مي خواست تصويب كند و يا تصويب كرده است كه عضويت شوراي نگهبان شغل محسوب مي شود و جاي ديگري نمي توانند مشغول به كار شوند. نظر شما در اين خصوص چيست؟

پاسخ: چرا نظر مرا مي پرسيد؟

در مورد قطعنامه عقيده ما اين است كه محل تصميم گيري در مقوله هسته اي جمهوري اسلامي ايران نيويورك نيست و اين روال اشتباهي است كه شوراي امنيت دنبال كرده است. حوزه تصميم در آژانس است. اين نوع قطعنامه ها خللي در اراده قانونمند جمهوري اسلامي كه امروز مورد قبول عموم كشورها هم هست وارد نخواهد كرد و جز معدودي از كشورهاي زيادت خواه و تحت فشار استكباري، بقيه هيچ مشكلي نداشته و موضوع كاملا روشن و شفاف است.

روال گفت و گوها روال خوب و مناسبي بوده و پيش مي رفته است. اميدواريم تصميم گيري هاي اينچنين در اين روال كاملا مورد قبول و منطقي كه دارد پيش مي رود تأثير گذاري نداشته باشند.به هر حال جمهوري اسلامي اقدامات قانونمند خود را در حفظ حقوق ملت دنبال خواهد كرد و به نظر مي رسد مناسب آن است كه بگذارند روال قانونمند و منطقي فعلي جلو برود. اين به نفع عمومي است. ما در برابر اين قطعنامه ها آسيب آنچناني نمي بينيم و اگر آسيبي در ارتباطات اقتصادي وجود داشته باشد به غربي ها نيز خواهد رسيد.در خصوص مورد دوم نيز گذراندن قانون در اين موضوع امر طبيعي است كه مجلس در هر موضوعي كه لازم بداند قانونگذاري كند. قانون هم كه نهائي شد لازم الاجرا خواهد بود. بنابر اين در اين مسأله هيچ نظر خاصي وجود ندارد.
اما نكته اي كه در اين ارتباط بايد عرض كنم اين است كه تصويب قانون به اين معني است كه وضعيت موجود غير قانوني نيست. يعني ما داريم قانون مي گذاريم كه يك وضعيت جديدي ايجاد كنيم. لذا اگر وضعيت موجود غير قانوني باشد نياز به قانون گذاري نداريم.

بنابر اين خود تصويب طرح براي قانون بدين معني است كه وضعيت موجود كاملا قانونمند است و ما مي خواهيم يك تصميم جديدي اتخاذ كنيم و آن تصميم جديد را بنا به مصلحت تشخيص داده ايم.سؤال: با سلام خدمت شما. نخست بحث امنيت مرزهاست جناب آقاي دكتر الهام. يعني حادثه اي كه رخ داد يكي از اين حوادثي بود كه در اين چند وقت گذشته به وقوع پيوست. يك بازديدي هم شما از مرزهاي غربي كشور داشتيد. وزير كشور گله كرده بودند از تخصيص نيافتن بودجه براي تأمين امنيت كامل مرزها.
دوم آنكه نواسانات بازار در حال حاضر به بحث سيمان مستقيما به مسكن كشيده شده است و بلكه ورق و فولاد هم داريم. دولت در اين خصوص چه اقدامي مي خواهد انجام دهد؟

پاسخ: در بحث فولاد ما با وضعيت اخيري كه داشتيم مشكل خاصي وجود نداشته و وضعيت فولاد وضعيت مناسبي بوده است. دولت هم تلاش كرد تا بار مصرف دستگاه هاي دولتي را بر فولاد داخلي تحميل نكند.

يعني توليد فولاد و در واقع اين بخش مصالح ساختماني مهم مورد نياز مسكن بخصوص در اين فصل كه فصل سفت كاري هاست و اين محصولات استفاده بيشتري در امر مسكن دارد، به گونه اي بازار روان باشد كه فشاري بر مصرف كننده بخش خصوصي و نيازمندان ساخت و توليد مسكن ايجاد نكند.
من قبلا هم عرض كرده ام كه اين تكليف است و دولت هم آن را دنبال مي كند. دستگاه هايي كه مصرف سنگين فولاد دارند – مانند وزارت نيرو، وزارت آموزش و پرورش و وزارت نفت – اين ها مجوز واردات دارند و محصول مورد نياز براي مصارف خود را دارند وارد مي كنند و مكلف هم هستند كه وارد كنند.

لذا هم اين نظارت وجود دارد و هم اين سياست كه اگر باري از افزايش قيمت جهاني وجود دارد به مصرف كننده و بخش خصوص منتقل نشود. دولت هم دارد از اين جهت مراقبت، نظارت و كنترل خود را پيگيري مي كند.
به هر حال يك سري جرياناتي كه منافعي داشته باشند به دنبال فشار بر بازار خواهند بود كه ستاد تنظيم بازار مراقبت هاي لازم را دارد و كنترل هاي موقعيتي كه بر حسب شرايط ممكن است پيش بيايد را دنبال مي كند.

در مورد مرزها اعتبارات خوبي پيش بيني شده است و مسائل اعتباري با افزايش فوق العاده اي كه اعتبارات مربوط به ساماندهي مرزها داشته است و خود وزارت كشور هم اين مطلب را اعلام كرده، مشكل اعتباري در اين جهت با توجه به افزايش ممكن براي ساماندهي امور مرزها وجود ندارد و خود وزارت كشور هم اين مطلب را اعلام كرده مشكل اعتباري در اين جهت نداريم با توجه به افزايش اعتباري ممكن براي ساماندهي امور مرزها البته نيازمندي مرز با اين مقدار در يك سال براي بستن مرزها امكان پذير نيست و اين بايد در عرض چند سال ادامه پيدا بكند و طبيعي است در عرض مدت اين موضوع بصورت صد در صد يعني انسداد مرزها تحقق پيدا نمي كند ولي من در مرزهاي شرقي ديدم اقدامات خيلي خوب شده يعني يك بخش عمده كارها جلو رفته و يك مقداري مراقبت هاي نرم افزاري لازم است و ساير بخشها در اين قضيه با برنامه ريزي و فعاليت بيشتري حضور پيدا بكنند و آن كارها دارد انجام مي گيرد مراقبت امنيتي مراقبت مستمر و دائم است و مشكلاتي كه در عرصه امنيتي پيش بيايد هر آن اين امكان وجود دارد به هر حال آنهايي كه مخالف آسايش و امنيت مردم هستند آنها غافل نيستند در هر فرصتي براي ضربه زدن به مردم استفاده خواهند كرد و اين هوشمندي بايد وجود داشته باشد لذا اين اتفاق اتفاق تلخي بود و خوشبختانه با همكاري خوبي كه شد خيلي سريع جلوي استمرار اين كار گرفته شد و تنبيه متخلفين هم ادامه خواهد داشت ولي مشكلي از جهت كمبود اعتبارات من از وزارت كشور نشنيدم و فكر نمي كنم و الا از جهت سطح عالي مورد نياز برنامه ريزي بايد بشود و افزايش بدهد ولي مشكل جدي با توجه به افزايش خوبي كه اعتبارات ساماندهي مرز داشته نسبت به گذشته مشكل اساسي و اصلي نيست

سوال: آقاي دكتر مجلس مصوبه اي در بودجه سال 86 سر آزاد سازي قيمت محصولات پتروشيمي داشته ولي ظاهرا به دستور رئيس جمهور اين مساله جلويش گرفته شده است و نمايندگان مجلس معتقدند كه بايد در واقع بصورت لايحه اي به مجلس ارائه كند تا مجلس اين مساله را تصويب بكند ولي دولت خودش عمل كرده است و يك سوال ديگر اين است كه بالاخره ديروز هم آقاي حداد گلايه كرده از گزارش برنامه چهارم و اين وسط دولت كي مي خواهد گزارش خود را ارائه بدهد؟

پاسخ:در مورد اين موضوع من در اين جلسه عرض كردم رئيس جمهور گزارشي راجع به روند برنامه چهارم همراه با بودجه ارائه داد و دولت يك بار آن گزارش را ارائه كرده است علاقه اين است يك گزارش مستدل ديگري ارائه شود اين مساله امري نيست كه دولت مخالف آن باشد منتهي خوب يك زمان مناسبي تعيين بشود و آن انجام بشود آنچه تكليف قانوني بوده انجام شده است و اين موضوع را مخالف نيست كه انجام بشود و گزارش ديگري داده بشود كما اينكه در ارتباطات بين دولت و مجلس از موضوعات مورد بحث و نظر طرفين مورد توجه و گفتگو قرار مي گيرد و مي تواند راجع به بحث هاي مهم مختلف قانون برنامه اين بحث ها وجود داشته باشد و دارد لذا من فكر نمي كنم مشكلي از نظر بحث اجراي قانون وجود داشته باشد.

بحث اجراي قانون وجود داشته است. اين كار انجام شده و مخالف تكرار آن نيز نيستيم. كما آنكه به صورت غير رسمي نيز در جلسات مختلف بين مجلس و دولت اين كار دارد انجام مي شود.

در مورد آن سؤال ديگر، مصوبه مجلس حاوي افزايش اقلامي، فكر مي كنم حدود 11 يا 14 قلم بود كه يك مورد آن كه بحث گازوئيل بود منتفي شد، افزايش چند رقم كالا را به صورت مستقيم و يا تكليف به حذف يارانه آن در قانون بودجه وجود دارد.
اجراي اينها بصورت يكباره فشاري بر مردم بوجود خواهد آورد كه اولين منتقد آن خود نمايندگان محترم مجلس خواهند بود.چون اين مصوبه جمعي است ولي اثرش را در زندگي مرد ببينند خود آنها منتقد خواهند شد در حالي كه نفس اين كار بر اساس مصوبه دولت بوده است كسي جلوي اين كار را نگرفته است اين كار را هنوز اجرا نكرده ايم بخش هايي اش را يعني آزاد سازي قيمت محصولات پتروشيمي انجام نشده است اين كار در محصولات مختلف پتروشيمي انجام بشود آثارش در زندگي مردم بخصوص اثر تورمي اش بالا خواهد بود حالا اگر اين كار صورت بگيرد دفعه بعد يكي از پرسش هاي همه شما اين خواهد بود كه چرا اين كالا افزايش قيمت داشته است چرا اين اتفاق افتاد و مي دانيد افزايش قيمت يك كالا اثر رواني اش را بر بقيه اقلام مي گذارد به هر حال بايد خود مجلس هم تمهيدي بكند و تجديد نظري هم بكنند و به هر حال اين بخش را دولت هنوز اجرا نكرده است و اجرا هم بكند يك آثاري دارد كه اين آثارما را به جد نگران مي كند حالا بايد فكري كرد بايد متوقف بكنيم با توجه به منابع جديدش را هم البته بصورت اصلاحيه قانوني به مجلس داد ولي هنوز نه آن را لغو كرده كه مساله خلاف قانوني داشته باشد شرايط اجرايي اش فراهم نيست.

سؤال: خسته نباشيد آقاي دكتر. آقاي الهام ديشب بحث مذاكرات ايران و آژانس تمام شد. يك سؤال مشخص از شما دارم. آيا در حال حاضر همكاري هاي بين ايران و آژانس مطابق با ان پي تي است يا فراتر از آن؟

يك سوال ديگري هم از خدمتتان داشتم اينكه تغييرات در دولت تمام شده يا ادامه خواهد داشت؟ خبري بود دراخبار مبني بر اينكه ظاهراً احتمال جابجايي آقاي ثمرة هاشمي با‌آقاي موسي‌پور به نظر مي‌آيد تغييرات در دولت ادامه دارد اين روند با آقاي افشار، آقاي موسي‌پور خبر داده بود؟

پاسخ:تغييرات مربوط به حوزة وزارتخانه كه ارتباطي با دولت ندارد تغييرات مربوط به هر وزيري در هر وزارتخانه‌اي اگرگزارش مي‌دهداز حوزة خودش است و حوزة مسئوليت آن هم با خود دستگاه مربوطه است و تصميم‌گيري در حوزة دولت نيست من در اين جهت هيچ اظهار‌نظري نمي‌كنم، در مورد دولت هم طبيعي است كه دولت هميشه در برنامه‌ريزي اش رو به جلو است و اختيارات رئيس‌جمهور در حوزة وزرا‌ با خود رييس‌جمهور هست و وقتي ما مي‌گوييم دولت تغيير نخواهد كرد تا كي بالاخره اصل در دولتهاست تغيير و تحول و تغييرات است واين تغييرات و تعويض و تحول در دولت يك امر سابقه‌داري است يك امر با اختيارات قانوني است يعني يك ساختار تغريف شدة حقوقي دارد لذا دولت ما هم هميشه گفته‌ايم اعضاي دولت موظفيم با همة جذميت با همة مسئوليت كار بكنيم و فرصتها را از دست ندهيم اين روحيه در مجموعة دولت و در مجموعة دستگاههاي تحت امر وزارتخانه‌ها حاكم است و همه هم بايد با اين نگاه كار بكنند. مگر ما نظام مان سلطنتي است كه شاهزادگان سركار باشند و لازم باشد تا آخر بعضي‌شان بمانند اين نظام جمهوري اسلامي است اين سيستم و ساختار قانون اساسي است همة ما به اقتضاي مسئوليت در محل كار هستيم و لذا اين مسئوليت در همة حالات زماني مسئوليت با همة توان كار مي‌كنيم تغييرات هم يك امر طبيعي است هم گاهي مقبول است و هم در جاي خودش مفيد است لذا هيچ‌كس به ما تضمين ملت نداده است كه يك عده‌اي براي هميشه در دستگاه حاكميتي بايد بمانند، تغيير و تحول يك امر مناسبي است.

سوال: آقاي الهام همان‌طور كه مستحضر هستيد پس از تحولات اخير در غزه اين منطقه از فلسطين تحت محاصره قرار گرفته است به عنوان مثال دو سه روزي است كه برق غزه قطع است، مي‌خواستم بدانم دولت جمهوري اسلامي ايران چه تلاش‌هايي را براي حل و فصل مسئله بين گروههاي فلسطيني انجام داده يا پيشنهاد مي‌كند؟

پاسخ: فلسطين يك منطقه‌اي است بالاتر از منطقه ، قلب جهان اسلام و منطقه هست و داراي يك هويت تاريخي است يكپارچگي مردم فلسطين و كساني كه سرزمينشان اشغال شده براي حفظ حقوقشان يك امر لازمي است .دولت جمهوري اسلامي هميشه براي ايجاد وحدت و همكاري بين همة گروههاي فلسطيني در احقاق حقوق مسلم‌شان ورفع اشغال رژيم غاصب اشغال گر همة مساعي سياسي اش را به كار برده و همچنان بكار مي‌گيرد و از همة استعداد و ظرفيتهاي سياسي براي ايجاد همدلي و همكاري وحدت بين گروههاي فلسطيني استفاده خواهد كرد و ايجاد شكاف و اختلاف بين و درون گروههاي فلسطيني را به سود اشغال‌گران و فتنه‌گري در بطن جامعة اسلام مي‌داند. لذا مثل سابق مساعي سياسي‌اش براي ايجاد همدلي و وحدت به كار گرفته شده و اين ديپلماسي را ادامه خواهد داد.

سؤال: طي هفته اي گذشته ديوان محاسبات نمونه هايي از تخلفات اقتصادي دولت نهم را اعلام كرد و پيش از اين هم نه فقط نمايندگان مجلس كه بازرسي كل كشور نيز بروز تخلفات را تأييد كرده بودند. اين در حالي است كه رئيس جمهور و اعضاي كابينه اقوام خود را در سمت هاي مختلف قرار دادند. مانند برادر آقاي رئيس جمهور يا همسر خانم جوادي.
اين همه در حالي اتفاق مي افتد كه اخيرا رؤساي دو قوه ديگر هم شروع به انتقاد كردند و از عملكرد دولت انتقاد نمودند. آيا دولت به جاي مبارزه با فساد خود دچار فساد نشده است؟ اگر اين نيست پس حضور فاميلي در كابينه و افزايش انتقاد سران قوه هاي ديگر چه معنايي دارد؟

پاسخ: بخشي از اين سؤالات القاي مسائلي است كه وجود ندارد كه ديگران هم نگفته اند. يعني در هيچ بخشي از اظهارات ديوان محاسبات كشور راجع به دولت نهم مطلبي گفته نشده است. راجع به قوم و خويشي و فاميلي هم از ديوان محاسبات و مسؤولين قوا مطلبي نشنيديم.فكر مي كنم در سؤال چيزي در زبان و روان ديگران مي گذارد. لذا من اين مطالبي را كه اشاره داشتيد هيچ كدام را به اين شكل نشنيده ام. ديوان محاسبات مطالبي را بيان كرده كه هيچ كدام مربوط به دولت نهم نيست اما همين طور كه شما اظهار كرديد بعضي مي خواهند القا كنند كه اينها مربوط به دولت نهم است.بخشي از اظهارات و تخلفات بودجه اي كه گفته شده مربوط به سال 1383 است. سال 83 چه ربطي به دولت نهم دارد؟ اين كه روشن است. بخشي از تخلفات وزارت كشاورزي كه گفته شده مربوط به طرح طوبي است. اين طرح مربوط به دولت آقاي هاشمي مي شود و هيچ ارتباطي با اين دولت ندارد.
حساب هاي پنهان هم كه ما اعلام كرديم هر جا و هر كس حساب مخفي غير قانوني از دولت ببيند، متخلف را هم به مردم معرفي كند.

اينها مربوط به اين دولت نيست. تمام اين موارد را هم آقاي رحيمي اعلام كردند. لذا هيچ كدام از مقولاتي كه گفته شد مربوط به دولت نهم نمي شود و برخي اظهارات نادرست هم كه گفته شده كه مثلا ملاك انتصابات اينهاست، بخش عمده آنها شايعه سازي است. مانند خواهر زاده بودن آقاي محرابيان كه مربوط به دولت نهم است.در اين چيزها يك جور نصب شناسي ويژه اي وجود. من در شوراي نگهبان بودم كه گفتند آقاي احمدي نژاد داماد آقاي جنتي است. بعد تحقيق كرديم ديديم آقاي جنتي نه دختر و نه خواهر دارد. بنابر اين از اين دست مسائل پيش مي آيد. به هر حال بسياري از اين مسائل القائاتي است كه اصل انتخاب مبتني بر مبنا و اصول را به سمت مسائل غير سياسي منتقل كند.
سوال: وكيل مدافع خانم اسفندياري معتقد است كه ايشان به لحاظ قانوني مي‌تواند از كشور خارج شود جناب عالي به عنوان وزير دادگستري بفرماييد كه آيا اين برداشت درست است يا خير.

و آيا گذرنامه براي ايشان صادر خواهد شد يا خير؟

پاسخ: اگر شما از موضع وكيل خانم اسفندياري از من سوال كنيد و من هم از موضع دادگاه اظهارنظر كنم.

نه اين مسئله مربوط به دادگاه است من نوع قرار را نمي‌دانم و در اين قضيه مرجع قضائيه مربوط بايد اظهارنظر بكند كه آيا قرار صادره از ايشان عدم خروج از حوزة قضائي است كه معمولاً يك چنين قرارهاي قضايي كه صادر مي‌شود قيد خروج از حوزة قضائي را دارد.

بايد اين را از دادگاه پرسيد من نمي‌توانم هيچ‌گونه اظهارنظر بدون توجه به نظر قاضي داشته باشم.

سوال: در مورد بركناري اين دو وزيري حرف و حديث زيادي بوده خودشان هم گفتند كه به خاطر تحميل برخي نظارت بوده، فشارها هم زياد بوده كه استعفا دادند. دولت، شما هم به عنوان سخنگو بفرمائيد كه جريان چه بوده و بفرمائيد كه آنها واقعا استعفا دادند يا بركنار شدند.

براي تغييرات در مورد ديگر وزرا اينها ادامه دارد يا نه... در مورد همايش ديوان محاسبات آقاي شاهرودي انتقادات شديدي را به دولت داشتند واكنش دولت به اظهارات بفرماييد.

پاسخ: بخشي كه سوال مكرر است، لذا اگر سوال مكرر شيرين است پاسخ مكرر مخل و – است لذا پاسخ مكرر را عرض نمي‌كنم.

اين حرف‌ها حرف‌هاي صحيحي نيست تعبيرها و گمانه‌زني‌هايي است كه رييس‌جمهور بخواهد افراد را جابجا كند. اين فرد را بگذاريد آن فرد را نگذاريد همه دستگاه‌ها روزانه معاونيني دارند مسئولان تحت مديريت آنها است. جابجا مي‌كنند تصميم‌ مي‌گيرند. تا به حال هم دو سال در حوزه‌هاي وزارتخانه‌ها تصميم گرفتند.

ممكن است مسائلي كه مربوط به دولت مي‌آورند در دولت پيشنهاد و تصميم‌گيري مي‌شود و اين روال در دولت وجود دارد.

اما راجع به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تا حالا خود وزرا اظهارنظراتي كردند و تصميم‌گيري مي‌كنند و اين تصميم‌گيري را خود رييس‌جمهور مداخلاتي ندارند مربوط به خروجي وزارتخانه‌ها ملاك كار است و خوب رييس‌جمهور كه مي‌تواند خود وزير را ارزيابي بكند طبيعي است كه نيازي ندارد كه آن مجموعه را پيگيري بكند. خود مجموعه در اختيار خود وزير است كه مديريت بكند و كار را با توجه سياست‌ها و راهبردهاي اصلي و اساسي و انتظاراتي كه رييس‌جمهور طبق مقررات و قوانين سياست‌ها و برنامه‌هاي خود وزارتخانه‌هاي از دستگا‌ه‌ها دارد دنبال بكنند لذا اينها گمانه‌زني‌هايي است خصوصاً راجع به نفت يك بحثي مطرح شد كه فكر مي‌كنم بايد اين را هم تشريح بكنم. گفته شد ما كاركنان شريف صنعت نفت را مافيا مي‌دانيم و مشكل اين است و صنعت نفت دارد آسيب مي‌بيند دولت رياست جمهوري و عموماً تأكيد كرديم كه كاركنان صنعت نفت سرمايه‌هاي عظيم ما هستند. هم از نظر تعهدشان هم از نظر كارايي‌شان و هم از نظر تلاشي كه براي رشد و پيشرفت صنعت نفت كشور داشته‌اند.

فداكاري‌هاي دوران انقلاب چه در فداكاريي‌هاي دوران دفاع مقدس چه در فداكاريي‌هاي بعد از دفاع مقدس براي پيشبرد صنعت نفت و مبارزه با همه فشارها و تهديدهاي مختلف و تحريم‌ها و مسائل سياسي --- لذا سرمايه عظيم ما كاركنان شريف صنعت نفت هستند از متخصصين و كارگران و افراد اين مجموعه ما به ديد يك سرمايه عظيم نگاه كرديم و مورد احترام و توجه دولت هستند و هيچ كس خدشه‌اي به ساحت اين كاركنان وارد نكرده است.

لذا اينها حرفهاي نادرستي است، خود آقاي هامانه، خود آقاي نوذري از مجموعه صنعت نفت هستند و دولت بيشترين اعتماد را به خود اين مجموعه داشته است. مافياي نفت آنهايي هستند كه بيرون از نفت هستند براي منافع اقتصادي و حزبي‌شان آمده‌اند كه بر اين سرمايه عظيم ملي چنبره بزنند آنها غريبه‌هايي هستند كه دارند دست‌اندازي مي‌كنند و از همان شيوه‌هاي مافيايي مي‌خواهند اين ثروت ملي را در جهت منافع گروهي وحزبي و خانوادگي منحرف بكنند اين را همه مي‌دانند كه وقتي صحبت از مافيا مي‌شود اين بحث ارتباطي با كاركنان شريف و زحمتكش صنعت نفت كه خودشان صاحبان اصلي كار هستند نداشته‌ و ندارد اين را من لازم دانستم تأكيد بكنم ولي عده‌اي دنبال اين هستند كه با تغيير و تعويض‌ها و تفسيرهاي خاصي از صحبت مسئولين عالي كشور اينها را در مقابل هم قرار بدهند و آب وحدت و انسجامي كه در كشور براي پيشبرد امور لازم هست( و وجود دارد )را گل آلود بكنند و مسئولين عالي كشور رييس قوه قضاييه، رييس‌جمهور با هم جلساتي خيلي صميمي دارند مسائلي را كه مي‌دانند به هم منتقل مي‌كنند نقطه نظراتي كه دارند را ابراز مي‌كنند، طرحهايي كه دارند، پيشنهاداتي كه دارند و همه مسايل در يك فضاي كاملاً صميمي بين رؤساي دو قوه دارد انجام مي‌شود لذا هيچكدام از رؤساي دو قوه بنا ندارند كه مجاري عمومي را و تريبونهاي عمومي را به تخريب و نقد يكديگر اختصاص دهند. اين يك مقداري فتنه‌گري‌هايي است كه گاهي با انحراف و تحريف پيام‌ها يك صحبتي از يك رييس قوه دامن زده ميشود و من با شناختي كه از خود حضرت آيت‌ا... شاهرودي داشتم و از نزديك و نقطه نظراتي كه مي‌دانم نسبت به بعضي از مسايل اقتصادي و ويژه دارد اصلاً اين حرفها با آن نقطه نظرات اصلاً سازگاري نداشت، معلوم بود كه يك جور انحراف در انتشار پيام يا بيان نقش يك مسايلي است كه گفته شده است والا ايشان مي‌دانند كه روند كار دولت، هم در خصوصي‌سازي روند بسيار خوبي است، بي‌سابقه هست نسبت به فعاليت‌هايي كه در دوره‌هاي مشابه قبل وجود داشته است و اراده جدي دولت در اينكه دولت گسترش پيدا نكند، سرمايه‌گذاري جديد نداشته باشد و هم پروژه‌هاي متعددي را كه دولت به بخش خصوصي دارد اعلام مي‌كند واگذار بكند. در همه سفرهاي استاني كارخانه‌هاي مختلفي را دولت تصويب كرد موادش را بدهد مثل بخش‌هاي مختلف پتروشيمي، خود استانها نمايندگان استانها (مردمش) دارند تلاش مي‌كنند كه دولت وارد اين عرصه بشود خودش سرمايه‌گذاري بكند در حاليكه دولت دارد مقاومت مي‌كند و توي اين پروژه‌ها وارد نشده است .خوب پروژه‌هاي عظيم ملي را با مشاركت يا مستقيم واگذار كرده، اعلام كرده، امروز بخش خصوصي بيايند در اين قضيه سرمايه‌گذاري بكنند، دولت استقبال مي‌كند، امروز هم جلسه خيلي خوبي كه الان ادامه دارد و براي اولين بار هست كه اين جلسه دارد صورت مي‌گيرد بين نمايندگان جمهوري اسلامي در خارج از كشور و هيئت وزيران يكي از بحث‌هاي مشترك اين است كه نحوه جذب سرمايه‌گذاري را و تسهيل كار را و روان كردن كار را در جاهاي مختلف دنبال بكنند و از مسايل مشتركي كه داردبحث مي‌شود امروز دولت در سياست خارجي همة بخش‌هاي لازم را به صورت منسجم و مشترك مي‌بيند. روابط بين‌الملل امروز ما منحصر و انحصاري در بحث‌هاي سياسي نيست، بحث‌هاي اقتصادي است، بحث‌هاي فرهنگي است بحث‌هاي مختلف مربوط به حوزه سرمايه‌گذاري است جهانگردي است و مسايل مختلفي است كه براي انسجام كار سياسي همه اينها را بايد لحاظ كرد، امروز اثر‌گذاري بخش‌هاي اقتصادي در سياست خارجي بحث بسيار مهمي است، ما اين روابط اقتصادي را بايد روان بكنيم، پويا بكنيم، همينطور روابط فرهنگي را در اين جلسه‌آي كه الان برگزار شده تك‌تك نمايندگان جمهوري اسلامي با حوزه‌هاي وزارت خانه‌ها نشست‌هاي ويژه‌اي خواهند داشت، مسايل مشتركشان را مي‌بينند، موانعي كه وجود داشته باشد، براي رفع آن برنامه‌ريزي مي‌كنند و در واقع در اين جلسه بر يكپارچي مجموعه تصميمات در عرصه سياسي ـ اقتصادي و فرهنگي مرور خواهد شد و موانع كار خصوصاً در بخش‌هاي اقتصادي برداشته خواهد شد. يكي از برنامه‌هاي جدي دولت ارتباطات متقابل اقتصادي است با كشورهاي مختلف كه مطابق گزارشاتي كه در اين جلسه بررسي شد افزايش خيلي خوبي داشته است

خصوصاً با كشورهاي همسايه ما رشد ارتباطات اقتصادي خلي خوبي داشتيم با كشورهاي غيرهمسايه هم همين وضعيت را داريم، ما درصدد ارتقاء روابط اقتصادي‌مان هستيم اين را داريم در همين جلسات پيگيري مي‌كنيم و يكي از اهداف اين جلسات هم رفع اين مشكلات در كاركردهاي وزارت خانه‌اي است، لذا مجموعه دولت دارد پويا رو به جلو مي‌رود و در عرصه (خصوصاً )اقتصادي هم مثل بقيه بخش‌ها يك جهش خوبي هم از نظر جذب سرمايه‌داخلي دارد،هم بين المللي .

سوال: طي چند ماهي كه بحث افزايش قيمت مسكن را داشتيم، هم جنابعالي، هم رييس‌جمهور و هم وزير مسكن صحبت‌هاي مختلفي كردند، طرح‌هاي مختلفي را گفتند كه مقابله‌ كنند با اين افزايش بي‌رويه قيمت مسكن. اما متأسفانه آنچه كه ما شاهدش هستيم، اين افزايش همچنان ادامه دارد. آيا دولت طرح ضربتي خاصي يا برنامة ويژه‌اي دارد كه بتواند اين قيمت‌ها را بشكند يا اين روال ادامه دارد و ما همچنان شاهد افزايش قيمت مسكن خواهيم بود؟

پاسخ: من گزاش اين شكلي را كه بعد از اين تصميمات باز هم قيمت افزايش داشته باشد را نديدم يك حالت ركودي شايد به وجود آمده باشد. ولي در هر حال تلاش براي جلوگيري از اين افزايش و كاهش قيمت در همان سياست‌هايي كه دولت داشته دارد دنبال مي‌كند. يكي از آنها طرح واگذاري زمين بوده كه درا ستان‌هاي مختلف به سرعت دارد جلو مي‌رود. بحث اينكه دولت برنامه‌ريزي براي ايجاد شرايط براي توليد مسكن داشه در استان‌ها ـ من كه خودم برخي استان‌هار ا رفتم و شاهد بودمك كه اين كار شروع شده. اين معني‌اش اين نيست كه دولت دارد مسكن مي‌سازد؛ دولت دارد زمين واگذار مي‌كند، زمين مجاني هم واگذار مي‌كند و با توجه به تمهيداتي كه در امر مصالح وجود دارد كه به برخي از آنها اشاره كردم، اين ساخت و ساز دارد رونق پيدا مي‌كند. اين رونق ساخت و ساز يكي از تصميماتي است كه دارد انجام مي‌شود. بخشي در بخش اقتصادي دولت دارد برنامه‌ريزي مي‌كند كه آنهايي كه مايل به سرمايه‌گذاري در اين بخش هستند و سرمايه‌هايي دارند و به جاي اينكه صرف خريد مسكن بكنند و اين فشار خريد مسكن را بر نيازمندان و مصرف‌كنندگان واقعي آن وارد بكند، بيايند در حوزه‌هاي ديگر مربوط به زمين سرمايه‌گذاري بكنند. طرح‌هايي براي ايجاد باغات و ساختمان‌سازي با واگذاري مراتع مسكن و زمين‌هاي منابع طبيعي دارد. در اطراف تهران اين طرح دارد دنبال مي‌شود. طرح‌هاي ديگري دولت در حوزه‌هاي تشويق به عدم تمركز در تهران دارد. اين كارمنداني كه از تهران بروند بيرون و داوطلب باشند كه در شهرستان‌ها خدمت بكنند، يكي از تلاش‌هاي دولت همكاري با آنها در حل مشكل مسكن‌شان است. اين آيين‌نامه‌اش واگذار شده و كارگروه دولت به مدييت وزارت مسكن دارد نهايي‌اش مي‌كند.

اين جدي است دولت كارهايي در حوزه مصالح، در حوزة زمين و در حوزة مديريت منابع مالي دارد انجام مي‌شود، تلاش‌هايي است كه مستمر دارد پيگيري مي‌شود براي برخورد با اين روندي كه ايجاد شده بود به صورت تحميلي و مصنوعي بر امر مسكن. من فكر مي‌كنم باز روال به صورت يك روال منطقهي در كاهش تغيير جهت خواهد داد.

سوال:آقاي الهام اهالي كرد برخي روستاهاي شمال شرق عراق از توزيع اعلاميه هايي توسط ايران براي ترك روستاها براي حمله احتمالي ايران به مواضع گروهك پژاك خبر دادند،آيا اين خبر را تأييد مي­كنيد؟

دكتر الهام: ببينيد اين اطلاعيه­هاو ايجاد نگراني در همسايگان ما و بخصوص همسايه مردم كردنشين شمال عراق در پروسه يك جنگ تبليغي و رواني است، اگر چنين اطلاعيه­اي وجود داشته باشد و شما اظهار آن مبتني بر اطلاعات قابل اعتنايي باشد، من عرض كردم جمهوري اسلامي در حوزه همسايگان توجه به مردم، توجه به ارتباطات خوب ومتقابل همسايگي امر درستي است ويك مقداري ممكن است دراثر تبليغات رواني يك مسائلي را دامن بزنند گروه هايي كه امنيت مردم را در منطقه به هم ميزنند جمهوري اسلامي قادر به مقابله و سركوب آنها بودن آسيب به مردم خواهدبود.

سوال: حضرتعالي بازديدي داشتيد از مرزها، سوال اين بود كه آقاي احمدي مقدم پارسال ، اسفند ماه گزارشي دادند از وضعيت مرزها ارزيابي خودتان به اصطلاح چه شكلي است و بعنوان يكي از اعضاي دولت مي‌توانيد بگويد در يك بازه زماني مرزهاما كاملاً ايمن باشد هم به لحاظ بعد قاچاق كالاو هم قاچاق انسان و مشكلاتي كه در مرزها داريم؟ يك سوال ديگر بحث سفر آقاي احمدي‌نژاد به نيويورك و سازمان مجمع جهاني مي‌خواستم ببينيم قطعي شده يا خير؟

ـ به موقع ] برنامه سفر [اعلام خواهد شد احتمالاً ان شاء ا... ايشان امسالهم در جلسه شركت بكند منتهي از زمان نزديك به آن گزارش و نظر قطعي اعلام خواهد شد،در دستور كار هست ولي تصميم نهايي و قطعي در موقعيت مناسبي گفته خواهد شد.

در مورد مرزها قبلاً از اين يك توضيحي دادم به نظرم حضرتعالي تشريف نداشتيد همان توضيحات در جايش باقي است.
سوال: من فقط يك سوال در مورد اتهامات آمريكا عليه ايران اخيراً بود داخل عراق همان، عليه سپاه،نمي دانم يك گروه به نام طريق القدس، اظهاراتي مسوولان آمريكا در عراق؟

آقاي الهام: ما اولاً راجع به اين مسائلي مرتب نقل مي‌كنيم، گفته‌ايم اينها مكرر فرافكني از سوي دولتي كه مسئول امنيت عراق هست، آمريكا يك دولت اشغالگر است در عراق و امنيت كشور اشغال شده برعهده كشور اشغالگر است، ناتواني از تأمين امنيت مردم با اتهام زدن به ديگران حل شدني نيست اين اتهامات واهي است كه يك كشوري از كيلومترهاي دور، آمده يك كشور اسلامي را اشغال كرده به بهانه دمكراسي و يك دولت كاملاً دمكراتيك هم سركار آمده است و اجازه استقرار تام و كامل اين دولت را نمي‌دهد و با رفع اشغال شرايط رابراي تأمين امنيت به خود دولت منتخب و قانوني هم نمي‌سپرد، با اين فرافكني‌ها حل شدني نيست اين را خود آمريكا ها هم اگر حاضر به اعتراف باشند بايد فهميده باشند لذا اينگونه اتهامات مشكلي از آمريكا را حل نمي‌كند آمريكا مسئول امنيت است و اگر بخواهد مسئول نباشد كشور را ترك بكند تخليه بكند و بگذارد دولت قانوني كارش را انجام بدهد.

سوال: با عرض سلام و خسته نباشيد آخرين اقدامات و تدابير دولت را در سهولت و سلامت انتخابات مي‌خواستم بدانم؟

پاسخ:اين چيزي كه گفته شده تضمين سلامت انتخابات، با انتخابات قانونمند هست دولت هميشه بر قانونمندي امور و عدم مداخله در حوزه‌هاي سياسي و در واقع حزبي انتخابات، قانونمندي آن را تضمين كرده است. عزم و همه كار و برنامه دولت بر اين است كه قانون انتخابات كاملاً اجرا بشود دستگاههاي اجرايي انتخابات مسئول حسن اجراي قانون است، نظارت انتخابات هم برعهده حوزه ناظرين است شوراي نگهبان مسئوليت نظارت بر انتخابات را دارد دولت هيچ كاركرد گروهي و حزبي انتخاباتي نداشته و نخواهد داشت لذا ما علاقمند به يك مشاركت مناسب و فراگير و گسترده مردمي هستيم مشاركت مردم با اعتماد به عدم فشارهاي سياسي دولتمردان هست كه اين را باور دارند ويقين دارند،دولت هم كاركردش حمايت و تكليف به اجراي قانون است ضمن اينكه مجريان انتخابات هم معتمدين خود مردم هستند كه برگزار كننده انتخابات هستند، لذا ما مبنايمان و همه تلاشمان اجراي كامل دقيق قانون و انتخابات قانونمند است ان‌شاا... انجام خواهد شد.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا