يادداشت وارده يزدفردا

سازمان به مثابه گوشت قرباني !
محمد امامي

فرهنگ رفتاري افراد در سازمان ها معمولا به صورتهاي گوناگون شكل مي گيرد.
در برخي سازمان ها نگاه بسياري از افراد به رفتارها و موضعگيري ها و گرايشهاي مديران ارشد سازمان است و افراد تلاش مي كنند تا با تاسي به رفتارها و جهت گيري هاي مديران ارشد خود يا فعاليتهاي خود را با آنان همسو سازند و يا همسو نشان دهند.
در برخي سازمانها كه گروههاي فشار و يا گروههاي غير رسمي ذي نفوذ حضوري موثر دارند، افراد تلاش مي كنند رفتارهاي خود را با خط مشي اين گروهها تطبيق دهند و خود را به آنان نزديك كنند، چرا كه اين گروهها هستند كه با نفوذ خود سرنوشت سازمان و افراد آن را در دست دارند.
اما گاهي مشاهده مي شود در برخي سازمانها به دلايل گوناگون نه رفتار مديران ارشد الگوي رفتاري ديگران است و نه گروههاي ذي نفوذ قدرتمندي وجود دارد كه بتواند خط مشي خود را به سازمان ديكته كند .
اين نوع سازمانها بيشتر شبيه گوشت قرباني هستند كه هركس تلاش مي كند سهم بيشتر و بهتري را نصيب خود سازد. فرهنگ سازي معمولا در اين نوع سازمان ها با دشواري بيشتري همراه است و در خط مشي ها و جهت گيري ها نوعي از ابهام يافت مي شود و در جاهايي هم كه شفاف سازي مي شود به دليل برخوردار نبودن از قدرت اجرايي لازم مورد بي توجهي قرار مي گيرد.
حال بايد ديد سازماني كه ما در آن هستيم از كدام نوع است ؟ آيا انواع ديگري را نيز مي توان به اين دسته بندي اضافه كرد ؟ تا نظر شما چه باشد .

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا