دکتر سعید جلیلی با اشاره به لزوم پیروی از گفتمان رهبری، گفت: هر جا به بهانه فتنه، انحراف و سکوت از گفتمان رهبری فاصله گرفته‌ایم، پیشرفت‌ها نیز متوقف شده است.

 دکتر سعید جلیلی در جمع مردم اهواز در مسجد ارشاد این شهر با اشاره به فداکاری‌های مردم خوزستان در سال‌های دفاع مقدس، اظهار کرد: ورود به خوزستان ورود به یک استان نیست، ورود به دروازه بهشت است و اهواز برای من و بسیاری از هم نسل های من یک میقات است و جایی است که بسیاری از همرزمان و یاران شهید ما از این شهر به معراج رفتند. 

وی افزود: خوزستان سرزمینی است که به ما نشان داد، وقتی ظرفیت جوانان این کشور با ایمان و عمل صالح آزاد شود، چنان قدرتی از خود نشان می دهند که هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند در مقابل آنها ایستادگی کند و این ظرفیت بزرگ را انقلاب اسلامی به ما داد و توانست با اندیشه اسلام ناب ظرفیت جوانان این استان و کشور را آزاد کند.

جلیلی تصریح کرد: در سال‌های جنگ تحمیلی در استان خوزستان نه تنها وحدت اقوام، بلکه وحدت همه کشور شکل گرفت و همه آمدند و برای مقابله با دشمن جانفشانی کردند و در این عرصه نیز جوانانی مانند علم الهدی‌ها، هاشمی‌ها و جهان آراها پیشگام بودند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که حماسه هشت سال دفاع مقدس چگونه شکل گرفت؟ خاطرنشان کرد: اگر حماسه دفاع مقدس را به درستی تحلیل کنیم، قطعا می‌توانیم حماسه‌های دیگر مورد نظر مقام معظم رهبری را نیز خلق کنیم. در حماسه دفاع مقدس اندیشه اسلام ناب در رفتار جوانان و مردم ما ظهور کرد و ظهور این اندیشه، قدرت و ظرفیتی را در جوانان آزاد کرد که این قدرت و ظرفیت در محاسبات دشمن نیامده بود. امروز سوال این است که آن قدرت و ظرفیت آیا لزوما تنها در دوران جنگ ظهور می کند و یا این‌که در عرصه‌های دیگر هم می‌توان از آن استفاده کرد؟

وی ادامه داد: بر این باوریم که اگر بتوانیم همان ساز و کار و فضای سال های دفاع مقدس دوباره بروز کند و آن ظرفیت دوباره آزاد شود، شاهد تحقق حماسه های متعدد در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خواهیم بود.

جلیلی گفت: مهمترین وظیفه دولت و شخص رئیس جمهور به عنوان راس ساختار اجرایی کشور این است که همه ظرفیت های دولت را به گونه ای مدیریت و ساماندهی کند که ظرفیت جوانان کشور بروز کند. 

وی با بیان این‌که برای حل مشکلات باید چند گام حماسی و جهادی برداریم، افزود: در استان خوزستان ظرفیت ها و منابع فراوانی وجود دارد؛ حال باید این سوال را پرسید که چرا باید با وجود این همه ثروت در این استان، شاهد این همه محرومیت غیر طبیعی در خوزستان باشیم؟ دلیل این موضوع این است که ما تجربه دفاع مقدس را به خوبی تکثیر نکرده ایم و در نتیجه این ظرفیت فراهم نشده که یک جوان که روزی احساس می کرد این ظرفیت را دارد که در برابر دشمن ایستادگی کند، امروز نیز بتواند ظرفیت های خود را در بخش های کشاورزی و اقتصادی آزاد کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت تولید در کشور، تصریح کرد: وقتی تولید در کشور افزایش یابد، حجم نقدینگی کم می شود و در نتیجه تورم مهار می شود. برای تحقق این اهداف نیز لازم است ساز و کار اداری ما به صورت صحیح شکل بگیرد. کشور ما در بخش نیروی انسانی ظرفیت عظیمی دارد و باید این ظرفیت را مدیریت کنیم.
 
دکتر جلیلی با اشاره به لزوم تبعیت از گفتمان رهبری، تاکید کرد: هر جا که به بهانه فتنه، انحراف و یا سکوت از گفتمان رهبری فاصله گرفته ایم پیشرفت های ما نیز متوقف شده است. در موضوع هسته ای چون تعلیق ها را شکستیم پیروز شدیم؛ مردم نباید در تعلیق بمانند و ظرفیت جوانان باید آزاد شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید در همه عرصه ها، ادامه داد: اگر همزمان که تولیدگر ایرانی در حال تولید محصولی در کشور است، نمونه همان محصول را با هدر دادن ارز کشور وارد کنیم، طبیعی است که تولیدگر قادر به ادامه نخواهد بود. چرا باید در شرایطی که محصولی در کشور تولید می شود، نمونه خارجی آن وارد شود و رسانه ها نیز برای آن تبلیغ کنند و تسهیلات بانکی نیز به افرادی داده شود که در بورس بازی و دلالی هستند؟

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در گذشته روند گفت و گوها با غربی ها در خصوص مساله هسته ای به گونه ای پیش رفته بود که در یکی از مذاکرات نوشته بودند ایران باید تضمین عینی بدهد؛ در حالی که دیگر کشورها تنها باید تضمین بدهند. بعدها که بنده وارد مذاکره شدم از آنها پرسیدم که چرا تضمین ایران باید عینی باشد و پاسخ دادند که تضمین عینی به این معنی است که اگر بخواهید کاری انجام دهید هم نتوانید؛ امروز نیز نباید فقط قول بدهیم، بلکه باید قول عینی بدهیم که فردا اگر خواستیم زیر قول خود بزنیم هم نتوانیم.

 

جلیلی گفت: روزی بعثی ها در همین خوزستان با انواع سلاح ها و تجهیزات جنگی ما را تهدید می کردند؛ چگونه پیروز شدیم؟ علت پیروزی ما این بود که در ارتش بعث فرمانده در اتاق خود می نشست و به نیروی خود می گفت "برو"، در حالی که در این سوی میدان فرماندهان ایرانی می رفتند و به نیروها می گفتند "بیا" و این موضوع واقعیت جنگ را عوض کرد و در دستگاه های دولتی نیز این شرایط باید حاکم شود. کشاورز خوزستانی نباید مدام به ادارات مختلف مراجعه کند و در نهایت به او بگویند "برو"، بلکه مدیران ادارات باید بروند و مشکل کشاورز را حل کنند. اگر این ساز و کار در سیستم اداری ما ایجاد شود موفق خواهیم شد.

 

وی افزود: در دفاع مقدس و مساله هسته ای با شعار مقاومت پیروز شدیم و در دیگر عرصه ها نیز باید با همین شعار وارد شویم. در گام بعدی نیز باید ساز و کاری را تعریف کنیم که نه تنها افراد صالح در سیستم اداری ما وارد شوند، بلکه شرایط به گونه ای باشد که اگر یک فرد ناصالح نیز وارد سیستم شد نتواند فساد کند. به عنوان مثال مساله فساد 3 هزار میلیاردی چرا اتفاق افتاد؟ وقتی ساز و کار مناسب وجود نداشته باشد، حفره ای در سیستم بانکی ما ایجاد می شود و شخصی می آید و از این حفره استفاده می کند و به بیت المال لطمه وارد می کند؛ چاره این مشکل تنها با برخورد قضایی نیست، زیرا اگر تنها با آن شخص برخورد شود، حفره از بین نمی رود و روز دیگر در جای دیگر باز هم این مشکل ایجاد می شود. ساز و کار و سیستم اداری باید اصلاح شود.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای حل این مشکلات باید بانک های شفاف اطلاعاتی ایجاد شود و این بانک ها نیز به یکدیگر مرتبط باشند و تبادل اطلاعات کنند. در حال حاضر شاهدیم که اگر یک فرد عادی بخواهد یک وام 5 میلیونی از بانک بگیرد، با چه مشکلات متعددی مواجه می شود و این در حالی است که چند نفر می آیند و دو برابر میزان یارانه ای که در یک ماه به همه افراد کشور تعلق می گیرد، وام دریافت کرده اند و آن راهم پس نداده اند.

 جلیلی با تشبیه دولت به یک قطار، گفت: سفرهای استانی که در دولت فعلی شکل گرفت، کار خوبی بود و برای حل برخی ایرادات بود، ولی این کافی نیست و باید سفرهای وزارتخانه ای هم شکل بگیرد. هر وزارتخانه باید در حوزه فعالیت خود بر یک منطقه متمرکز شود و تبعیض ها را رفع کند.

 

وی با اشاره به وجود منابع فراوان نفت و گاز در خوزستان، افزود: در این استان و دیگر نقاط کشور منابع نفت و گاز بسیاری وجود دارد، سوال این است که آیا این سرمایه ملی باید به ابزاری در دست دشمن برای تهدید ما تبدیل شود و یا اینکه ابزار قدرت ما باشد؟ اکنون همین نفت به ابزاری در دست دشمن تبدیل شده است. بر اساس بررسی غربی ها، در سال های آینده دنیا با کمبود منابع نفت و گاز مواجه می شود و همین موضوع است که آنها را نگران کرده، زیرا می بینند که ایران ظرفیت عظیمی در اختیار دارد. تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در سال های گذشته مبنی بر لزوم کاهش وابستگی اقتصاد به نفت موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد. نفت سرمایه است و نباید این سرمایه را از دست بدهیم.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در نخستین گام برای حل مشکلات باید شرایطی را فراهم کنیم که هر جوان اهوازی به جای این‌که به دنبال کار باشد، خودش کارآفرین شود. این موضوع یک شعار نیست که تنها در دوران انتخابات مطرح شود، بلکه یک هدف است که باید دنبال شود و اگر کلید حماسه اقتصادی با این نگاه زده شود، مشکلات در بخش اشتغال حل می شود.
 
جلیلی خاطرنشان کرد: در استانی مانند خوزستان و همچنین دیگر نقاط این کشور منابع فراوانی برای کشاورزی شامل آب و زمین وجود دارد و این در حالی است که کشور سالانه 11 میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد می کند و عمده محصولاتی هم که وارد می شوند، امکان کشت در کشور را دارند. آیا نمی توانیم این محصولات را در خوزستان تولید کنیم؟ آیا نمی شود شرایطی را فراهم کرد که این 11 میلیارد دلار به جای اینکه به جیب شرکت ها و کمپانی های خارجی برود، به جیب کشاورز ایرانی برود و موجب اشتغال شود؟
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا