مدیرعامل بورس انرژی گفت: در ایران طرح «تاجران برق» که واسطه خانواده‌ها با بورس هستند، در حال بررسی است تا این تاجران با ورود به بورس انرژی برق خریداری کنند.
به گزارش «سنا»، دکتر شاپور محمدی در خصوص امکان خرید و فروش برق خانگی در بورس انرژی افزود: امکان خرید و فروش برق توسط مردم در بورس انرژی در کشورهای زیادی وجود ندارد و روال معمولی نیست.
وی با اشاره به اینکه این طرح در بورس انرژی ایران در حال بررسی است، اظهار کرد: در ایران طرح  «تاجران برق» که واسطه خانواده ها با بورس انرژی هستند، در حال بررسی است تا این تاجران با ورود به بورس انرژی برق خریداری کنند و مردم برای مصرف خانگی از این گروه این محصول را خریداری کنند.
محمدی با اشاره به اینکه این طرح هنوز تا اجرا فاصله زیادی دارد، گفت: جزئیات این طرح و امکان اجرایی شدن و تبعات  آن توسط بورس انرژی در حال بررسی است.
به گفته وی، در صورت اجرایی شدن این طرح، با ورود این گروه به بورس انرژی مردم می‌توانند از تاجران، برق مصرفی خود را خریداری کنند. در این شرایط خریداران با توجه به منابع مالی که در اختیار دارند، می‌توانند برق ارزان‌تری را برای مدت طولانی خریداری کنند.
مدیر عامل بورس انرژی در خصوص بحث قیمت در این طرح گفت: بحث قیمت برق نیز توسط سیاست‌های کنترلی دولت تعیین می‌شود و بنابراین درصورت اجرای این طرح، هیچ‌گونه‌ دغدغه‌ای درخصوص قیمت برق برای مصارف خانگی وجود نخواهد داشت. وی با اشاره به اینکه ضمانت اجرای تعهدات در این طرح بر عهده وزارت نیرو است، افزود: در صورت اجرای این طرح، تحویل فیزیکی برق و ضمانت اجرا و مدیریت فیزیکی شبکه در اختیار وزارت نیرو است.
عرضه مجدد 50 هزار تن زغال سنگ کک‌شو در بورس انرژی
در بازار بین‌المللی بورس انرژی سیزدهم خردادماه قرار است 50 هزار تن زغال سنگ کک‌شو شرکت زغال سنگ پروده طبس به صورت نقدی عرضه شود. بر اساس این گزارش، این عرضه سیزدهم خرداد ماه (امروز)در بازار بین‌المللی بورس انرژی به صورت نقدی و به طور فله‌ای انجام خواهد شد.
شرایط پرداخت وجه معامله به صورت نقدی است که 10 درصد بهای تقریبی معامله باید به عنوان پیش‌پرداخت قبل از انجام معامله توسط خریدار پرداخت شود.
بر اساس شرایط اعلامی توسط فروشنده، باید خریدار به منظور تحویل کالا حداقل 25 هزار تن از محموله را خریداری کند؛ زمان تحویل کالا از تاریخ بیستم خرداد ماه آغاز شده و خریدار ‌باید حداکثر ظرف مدت 75 روز کالا را از محل تحویل حمل و پس از تحویل هر بار 12 هزار و 500 تنی به شرکت سپرده‌گذاری اعلام کند.
در این عرضه حداقل تغییر قیمت سفارش یک سنت خواهد بود که در این میان محدودیتی برای معامله کل عرضه وجود ندارد، در ضمن نرخ دلار بر مبنای نرخ اعلامی اتاق مبادلات ارزی در روز معامله محسوب می‌شود.
بر اساس این گزارش، قیمت پایه زغال سنگ کک‌شو هر تن 147 دلار ایالات متحده آمریکا تعیین شده است که حداقل خرید برای آن 20 تن بدون حد نوسان قیمتی خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری «فارس»، پیش از این پنجم خرداد ماه این محصول در بازار بین‌المللی بورس انرژی عرضه شد، اما روی آن معامله‌ای انجام نشد. همچنین، پیش از این مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» از عرضه مجدد این محصول در روز دوشنبه (سیزدهم خردادماه) در بازار بین‌المللی این شرکت خبر داده بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا