مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس به پیچیدگی‌های معامله سهام عدالت در بورس اشاره کرد و گفت:
برای فراهم کردن امکان معامله سهام عدالت در بورس باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بازار سرمایه شده و علاوه بر دریافت اطلاعات کامل سهامداران، بسترهای معاملاتی برای معامله سهام عدالت در بازار سرمایه فراهم شود.
محمودرضا خواجه‌نصیري در مورد تصویب چارچوب روند معامله سهام عدالت توسط شورای عالی اصل 44 گفت: این مصوبه جزو موضوعاتی است که اگرچه سخت است ولی باید انجام شده و شرایط آن فراهم شود.
وی افزود: معامله سهام عدالت در بازار سرمایه کار نسبتا پیچیده‌ای بوده و ملاحظات خاصی به لحاظ تعدد سهامداران دارد. با این حال بخشی از کار به عهده سازمان خصوصی سازی برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده و بخش دیگر مربوط به ایجاد بسترهای معاملاتی از طرف بورس است.
خواجه‌نصيري در پاسخ به این سوال که آیا بسترهای معاملاتی برای معامله سهام عدالت در بورس فراهم شده است؟ گفت: شاید از لحاظ تعداد سهامداران سهام عدالت، امکان معامله به صورت مستقیم امکانپذیر نباشد اما روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد که باید طراحی شده و مدل آن نهایی شود.
وی در مورد امکان فراهم کردن این بستر طی دو ماه آینده گفت: زیرساخت‌های بورس نشان داده است که در مقابل بحث‌های توسعه‌ای و نیاز توسعه‌ای بدون پیشنهاد نبوده و همواره راهکارهایی ارائه می‌کند. بنابراین فراهم کردن بسترهای معاملاتی امکانپذیر است ولی کار گسترده‌ای می‌طلبد و بستگی به اولویت‌های کاری سازمان بورس دارد.
این مسوول‌ سازمان بورس در خصوص نرم‌افزار معاملاتی سهام عدالت توضیح داد: نرم‌افزار معاملاتی سهام عدالت همانند نرم‌افزار اصلی معاملات بورس است، اما این نرم‌افزار برای معامله سهام عدالت نیاز به برخی تعدیل‌ها، تغییرات و به روز رسانی سیستم‌ها برای انجام معاملات دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس این نرم‌افزار از حیث روش‌های انجام معامله و سایر امور تفاوت معناداری با سایر معاملات ندارد. تنها بحث آن تعداد سهامداران و تعدد کسانی است که به صورت همزمان قرار است سهام خود را معامله کنند که برای این موضوع باید راهکاری اندیشیده شود.
خواجه نصیر در ادامه عنوان کرد: بررسی‌های لازم برای این موضوع انجام شده و پیشنهادهای متعددی ارائه شده است، اما کار به لحاظ معاملاتی و روش‌های معامله پر‌حجم اما امکان‌پذیر است.
تصریح کرد: ساختار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای ورود به بازار سرمایه آماده شده و اصلاح پرتفوی این شرکت‌ها در حال پیگیری است که پیش‌بینی می‌شود با مصوبه شورای عالی اصل 44 این موضوع تسریع شود.
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در خصوص زمان خرید و فروش سهام عدالت در بورس گفت: با این حجم کار نمی‌توان زمانی برای آغاز معامله سهام عدالت در بورس ارائه کرد.
طراحی مدلی برای آزادسازی سهام عدالت
در همين حال رییس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: برای ورود سهام عدالت به بازار سرمایه باید اقدامات حقوقی، مالی، افزایش سرمایه و عملیات اجرایی انجام شود تا امکان معامله سهام عدالت در بازار سرمایه فراهم شود ،
که بر اساس مدل طراحی شده مرحله به مرحله اجرایی خواهد شد.
محمدرحيم احمد‌وند در مورد زمان معامله سهام عدالت در بورس گفت: با توجه به اقداماتی که باید در راستای آزادسازی سهام عدالت انجام شود نمی‌توان زمان دقیقی را در مورد معامله سهام عدالت اعلام کرد، اما اگر مدل مناسب تدوین شود، این کار عملیاتی خواهد شد این در حالی است که باید دید بر اساس مدل و دستورالعمل چه اقداماتی نیاز است و اقدامات لازم تا چه حد زمانبر است؛ اگر هماهنگی‌های لازم انجام شود زمان کوتاه‌تری مورد نیاز است.
به گفته معاون وزیر اقتصاد برای فراهم شدن امکان معامله سهام عدالت در بورس باید مدل و چارچوب مناسبی طراحی شود، زیرا قرار است در مورد 45 میلیون سهامدار و 100 هزار میلیارد تومان سهام عدالت تصمیم گیری شود بنابراين باید بررسی کارشناسانه در این خصوص صورت گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا