نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: برخی از دشمنان فکر نکنند در کشور ما دیکتاتوری است و یک فرد تصمیم می‌گیرد، نه، در سیاست کلی نظام هم رئیس‌جمهور نظر می‌دهد مقام معظم رهبری، در ایران ما تصمیم فردی نداریم و با یکدیگر همه مشورت می‌کنند.

 
حجت‌الاسلام حسن روحانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری با بیان اینکه به‌خاطر شرایط ویژه کشور، نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شده‌ام، گفت: اعتقاد دارم که حضور من دو جنبه دارد؛ به کارگیری عقلانیت و تدبیر و همچنین ایجاد اجماع در میان مسئولان عالی‌رتبه نظام که می‌تواند در بهبود مشکلات تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

روحانی اظهار داشت: اعتقاد دارم از وفاق عمومی و انسجام ملی می‌توان در راستای بهبود وضعیت کشور استفاده کرد.

این کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: مشکلاتی که در کشور وجود دارد چه در عرصه فرهنگی و چه در عرصه اجتماعی از افراط و تفریط‌ها نشات می‌گیرد لذا باید مفهوم اعتدال را در کشورمان پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه شکاف میان نخبگان و مسئولین عالیرتبه در کشور مشکلات بسیاری را به وجود آورده است و لذا ما شاهدیم “نخبه‌ستیزی” در کشور سبب شده است که آنچه مقام معظم رهبری در حمایت از نخبگان فرموده‌اند، با سرکوب روبرو شود.

نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه عدم استفاده از مدیران لایق سبب شده است کشور در عرصه‌های مختلف با مشکلات متعددی روبرو شود ، تصریح کرد: به طور حتم وفاق داخلی و انسجام ملی سبب خواهد شد که ما مشکلات داخلی را حل کرده و مسیر جدیدی را در کشورمان ایجاد کنیم.

روحانی افزود: شکاف‌های حزبی و جناحی در کشور در مسیر نادرستی قرار گرفته است به طوری که تنها عده‌ای متخصص فتنه شدند و عده‌ای متخصص بصیرت و تنها در راستای تهمت و برچسب‌زدن به برخی از شخصیت‌ها وارد عمل شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای درصددند با برچسب‌‌زدن‌ها برخی از عناصر اصلی انقلاب را از صحنه خارج کنند و نمی خواهند قد بلندها در صحنه حضور پیدا کنند .

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد، موجی ایجاد شد که نشان داد همه این برچسب‌های بی‌اعتبارند و مردم هیچگاه به این گونه برچسب‌ها توجه نخواهند کرد.

روحانی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی بنده را تشویق کرد تا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کنم، اظهار داشت: در دیداری که با وی داشتم تاکید کرد که “در صحنه انتخابات ریاست جمهوری باقی بمان و بدان که تخریب‌ها علیه شما زیاد خواهد بود لذا استوار و ثابت قدم در این مسیر حرکت کن”.

وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند نظام انتخابات را مهندسی کنند و در میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری معماری خاصی را ایجاد کنند اما باید گفت که مهندسی‌کردن انتخابات خیلی بد است و باید گذاشت فضای باز در کشور حاکم شود.

وی تصریح کرد: مردم باید امروز با احساس آرامش بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در بخشی از اظهاراتتان در برنامه گفتگوی ویژه خبری اعلام کردید که ۳ هزار سانتریفیوژ و در بخش دیگری اعلام کردید ۳۷۰۰ سانتریفیو‍‍‍ژ در زمان شما تولید شده است، بالاخره کدام درست است، گفت: منظور من این بود که قطعا ۳ هزار سانتریفیوژ‍ آماده و ۳۷۰۰ سانتریفیوژ مونتاژ شد بنابراین اگر مطلب جور دیگری عنوان شده ، این صحیح است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ریاست جمهوری از نظر شما چه پستی است، تصریح کرد: پست ریاست جمهوری مسئولیت روشنی است، رئیس‌جمهور پاسدار مذهب رسمی است و این خیلی معنی دارد، وی پاسدار مذهب رسمی، پاسدار قانون اساسی و اصول سیاست خارجی کشور است.

این کاندیدای ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: اما باید پرسید اصول قانون اساسی را چه کسی باید اجرا کند، رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی است و اتفاقا مهمتر از سیاست خارجی، اصل سوم قانون اساسی است که مربوط به حقوق ملت و حقوق شهروندی بوده و من برای احیای این فصل آمده‌ام که فراموش شده است.

روحانی با تاکید بر لزوم اجرای فصل سوم قانون اساسی اظهار داشت: این فصل تصریح دارد تمام ملت ایران در برابر قانون یکسان هستند و لذا رئیس‌جمهور باید قانون اساسی را رعایت کند.

وی با بیان اینکه رهبری سیاست‌های کلی کشور را ابلاغ می‌کنند، تصریح کرد: برخی از دشمنان فکر نکنند در کشور ما دیکتاتوری است و یک فرد تصمیم می‌گیرد، نه، در سیاست کلی نظام هم رئیس‌جمهور نظر می‌دهد مقام معظم رهبری و نظر مشورتی را مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گیرد و بعد از آن سیاست کلی را اجرا می‌کند، در ایران ما تصمیم فردی نداریم همه مشورت می‌کنند.

روحانی افزود: رئیس‌جمهور وظیفه سخت و سنگینی دارد چرا که در سوگندنامه رئیس‌جمهور، پاسداری از مرز و استقلال کشور و پاسداری از آزادی آمده است و لذا همه باید در این زمینه توجه کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آرای آیت‌الله هاشمی به شما تعلق خواهد داشت، گفت:اجازه بدهید در این زمینه مردم تصمیم بگیرند.

خبرنگاری آمریکایی از روحانی پرسید که “در وضعیت فعلی که تمام قطب‌های ارشد در اختیار اصولگرایان است و شما خود را اعتدالگر اصلاح‌طلب معرفی کردید ولی مردم شما را کاندیدایاصلاح‌طلبان می‌دانند، در صورت پیروزی چگونه با اصولگرایان رقابت خواهید کرد” که وی در پاسخ گفت: امروز راهکار حل مشکل افراطی‌گری در جامعه ما اعتدال و میانه‌روی است، فکر می‌کنم آن‌هایی که با افراط مخالفند به من رای خواهند داد و این مسئله در روز ۲۴ خرداد معلوم می‌شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری یاز دهم تصریح کرد: برخی‌ها تکرار می‌کنند که صندوق با ما قهر است ولی اینگونه نیست کسی با صندوق قهر نیست همه باید پای صندوق آرا بیایند.

روحانی اظهار داشت: مشکلی با اصولگرایان ندارم و با همه اصولگرایان معتدل کار کرده‌ام، کار می‌کنم و با همه دوست هستم و مشکلی ندارم.

روحانی: هاشمی و خاتمی مشوق اصلی من در انتخابات هستند

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: هاشمی وخاتمی از مشوقان اصلی من در انتخابات بودند.

حسن روحانی در پاسخ به سوالی که آیا هاشمی حامی شما است؟ اظهار داشت: بنده زمانی که وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شدم چند مشوق اصلی در انتخابات داشتم که یکی از آنها آقای هاشمی بود البته باید بگویم که خاتمی نیز از بنده حمایت کرد.

وی افزود: حتما اصولگرایان معتدل به من رأی خواهند داد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اعتقاد دارید که آیا افرادی وجود دارند به انحراف و برچسب فتنه و انحراف می‌زنند، اظهار داشت: بنده در مورد انحراف هیچ‌گونه صحبتی را انجام نداده‌ام.

وی درباره نظر خاتمی و هاشمی درباره کاندیداتوری‌اش اظهار داشت: در مورد حمایت هاشمی و خاتمی از بنده باید صبر کنیم زیرا بنده با هردو عزیز و سوابق روابط ما مربوط به قبل از انقلاب است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا