نایب رئیس فدراسیون کشتی قوانین جدید را تهدیدی بالقوه برای کشتی خواند و گفت: این تغییر قوانین برای همه کشورها یکسان است و تغییرات اعمال شده کار را برای حوزه فنی تیمهای ملی ما بسیار مشکل کرده است.
به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، اعلام مجدد ثبت نام برای ریاست فدراسیون کشتی و انتخابات رئیس فیلا و قوانین جدید کشتی داغ ترین موضوعات این روزهای ورزش اول کشورمان است. این موضوعات بهانه ای شد تا مشرق با حسن رنگرز، نایب رئیس فدراسیون کشتی و مشاور وزیر ورزش گفتگویی داشته باشد و نقطه نظر وی را در این خصوص جویا شود. صحبتهای این قهرمان سابق کشتی جهان را در زیر بخوانید:

** هنوز برای ثبت نام به جمع بندی نرسیده ام
حسن رنگرز در ابتدا درباره ثبت نام مجدد برای ریاست فدراسیون کشتی گفت: به نظر من ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست فدراسیون کشتی با توجه به اینکه 18 ماه از انتخابات قبلی گذشته بود کار منطقی و پسندیده ای است که وزارت ورزش انجام داد و امیدواریم با انجام این انتخابات یکی از دغدغه های کارشناسان و دلسوزان کشتی رفع بشود.
وی درباره اینکه چرا تا حالا استقبالی صورت نگرفته و تنها یک نفر(امیررضا خادم) ثبت نام کرده است نیز افزود: هنوز یک هفته دیگر باقی مانده و دوستان غالباً در روزهای آخر به میدان رقابت می آیند و هم اکنون مشغول جمع اوری و تکمیل رزومه خود هستند.
رنگرز درخصوص ثبت نام مجدد خودش هم گفت: تا کنون به جمع بندی نرسیده ام و در حال ارزیابی شرایط و اوضاع موجود هستم و هنوز تصمیم به ورود نگرفته ام و پس از جمع بندی لازم تصمیم نهایی را خواهم گرفت.

** بدهی‌های کشتی تبدیل به اپیدمی شده است!

نایب رئیس فدراسیون کشتی در خصوص بدهی‌های فدراسیون کشتی توضیح داد: تمام فدراسیون های کشور از نظر مطالبات و بدهی ها با مشکل مواجه هستند اما در فدراسیون کشتی چون در آن تعادلی میان هزینه‌ها و بودجه دریافتی وجود ندارد این بدهی ها به یک اپیدمی تبدیل شده است و داستان بدهی ها از قدیم بوده و تا کنون هم ادامه داشته است و تلاش من و همکاران عزیزم در فدراسیون این بوده که برنامه های فنی کشتی دچار توقف و رکود نشود و ما در تلاش هستیم مسئله مطالباتی که می بینید در این زمان با شرایط بودجه ای خاصی که ورزش کشور با آن مواجه شده و برجسته شده است وقفه ای در اجرای برنامه های فنی ما ایجاد نکند.

** مجلس ردیف بودجه برای کشتی تعیین کند

پیشکسوت کشتی کشور افزود: با توجه به اینکه کشتی نیمی از مدالهای المپیک ما را کسب کرده و عملا دو فدراسیون فرنگی و آزاد در هم ادغام شده است چرا که هر دو رشته افتخارات و گستردگی برنامه های خاص خودشان را دارند و میزان اعتبار موجود برای تحقق تمام اهداف و برنامه ها نیازمند یک بودجه قابل توجه است، جا دارد دستگاه‌های دولتی و مجلس و بخش‌های صنعتی ردیف بودجه خاصی را برای کمک به ورزش اول کشور تخصیص بدهند و حمایت خودشان را از کشتی دریغ نکنند و در قالب حامیان مالی و اسپانسر کمک کنند که کشتی با قدرت افتخارات خود را ادامه دهد.
ما اگر می خواهیم افتخارات المپیک لندن را در بازیهای آسیایی و المپیک آینده تکرار کنیم باید در بحث اردوهای تدارکاتی و آماده سازی تیم‌های مختلف و پشتوانه سازی برنامه خود را اجرایی کنیم و نباید تصور کرد که 3 ماه قبل از المپیک یا بازیهای آسیایی  می‌توان تیم را آماده کرد و نتیجه مطلوب گرفت. فرایند نتیجه‌گیری در المپیک و بازیهای آسیایی زمان بر است و مستلزم برنامه ریزی 4 ساله است.

** نشست خطیب با لالوویچ در آمریکا نظر ما را عوض کرد

مشاور وزیر ورزش درباره انتخاب رئیس فیلا و این که گفته شده ایران تا روز آخر نظرش روی مارتینتی بوده و با استعفای وی نظر خود را به لالوویچ تغییر داده است را شایعه دانست که در روزهای پیش از انتخابات فیلا قوت گرفت.

رنگرز دراین خصوص گفت: نظر ما شخص مارتینتی نبود، نظر ما شخصی بود که بتواند منافع کشتی کشور را تامین کند و آقای مارتینتی به این دلیل که به جریان یا کشورهای خاصی وامدار نبوده است با این کاراکتر و ویژگی برای ما ایده آل بود و نگرانی ما از آن جهت بود که هزینه برگزاری کنگره فیلا را روسها تقبل کرده بودند و لابی روسها باعث شد که مارتینتی کنار برود و ما از نقش آفرینی روسها در این مقوله نگران بودیم اما با جلسه بسیار مثبت و خوبی که آقای خطیب با لالوویچ در خلال مسابقات آمریکا داشتند به قطعیت رسیدیم که وی می تواند به ما کمک کند و قبل از برگزاری کنگره فیلا آمادگی خود را به لالوویچ اعلام کردیم.

** قوانین جدید برای ما یک تهدید بالقوه است!

رنگرز درباره اجرای قوانین جدید کشتی هم گفت: متاسفانه ما هم دچار دوگانگی و چندگانگی شده ایم و پس از بازگشت آقایان طالبی و توپچی از کنگره فیلا این موضوع را در اولویت قرار دادیم و بنابر گفته خود فیلا از روز بعد از کنگره این قوانین باید اجرایی می شد که ما در جام یادگار امام(ره) این قوانین را اجرا کردیم اما چند روز پس از کنگره نامه ای برای ما آمد که این قوانین را فعلا اجرایی نکنید.
آنطور که ما شنیده‌ایم گمانه زنی شده است که در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در تایلند قوانین جدیدی اعمال شود اما آن چیزی که قابل پیش بینی است این قوانین قطعا اجرایی خواهند شد حالا با تغییرات اندکی که احتمالا در ان انجام می دهند.

نایب رئیس فدراسیون کشتی این قوانین جدید را تهدیدی بالقوه برای کشتی خواند و گفت: این تغییر قوانین برای همه کشورها یکسان است و تغییرات اعمال شده کار را برای حوزه فنی تیمهای ملی ما بسیار مشکل کرده است و کل موضوعات فنی از قبیل برنامه ریزی و نوع طراحی تمرین و تاکتیک و تکنیک باید تغییر کند.

وی در تایید اینکه در کشتی آزاد با توجه به فنی بودن کشتی گیران ما می تواند این تغییرات به سود ما باشد گفت: در کشتی آزاد با توجه به رویه درستی که کادرفنی قبل از المپیک در پیش گرفت با این قوانین جدید فرصت ایده‌آلی مهیا شده است که قدرت خود را نشان دهیم اما در کشتی فرنگی کار برای ما مشکل تر می شود چرا که در قوانین قبلی و سالهای اخیر تاکید ما بر روی فنون خاک بوده است و الان به یکباره اجرای فن در سرپا مورد تاکید قرار گرفته است.

**محمدبنا اعلام آمادگی کند با افتخار می‌پذیریم

رنگرز در پایان درباره بازگشت محمد بنا به تیم ملی هم گفت: آقای بنا که نتایج و تلاش‌های وی در تاریخ کشتی ایران بی نظیر بوده هر زمان که اراده کند این فضا و شرایط و این بستر برای ایشان فراهم است اگر هم آقای خادم به عنوان مدیر تیمهای فنی اتخاذ تصمیمی کردند در راستای مسیر و اهداف آقای بنا بوده، همان‌گونه که در 2 سال گذشته مبنای کار ما همین بوده است که با تامین امکانات مورد نظر ایشان امکان حضور وی را داشته باشیم و ایشان هر زمان اعلام آمادگی کند ما با افتخار پذیرای وی خواهیم بود و آقای چمن گلی هم این موضوع را بیان کرده اند، البته این که بخواهد با وی کار کند را باید از خودش پرسید.

 

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا