«و من المومنین رجال صد قوا ماعا هدالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر »    

   قرآن مجید

یزدفردا :شهید حجت الاسلام علی اكبر اژه ای اژه ای سربازی گمنام در بین یاران دکتر بهشتی بود که شهادت آنها را  به مردان همیشه ماندگار ایران و انقلاب اسلامی تبدیل کرد .

نیم نگاهی به سالها تلاش 

 زندگینامه
 شهید حجت الاسلام اژه ای در مرداد سال 1331 در یك خانواده روحانی در اصفهان چشم به دنیا گشود .

پــــدر او حضرت آیت الله علیمحمدی اژه ای از مجتهدین عالیقدر اصفهان میباشد كه در تربیت ایشان نقش مؤثر داشته اند .

وی پس از طی دورة ‌دبستان ‚ تحصیلاتش را در دبیرستان گلبهار ادامه داد و پس از پایان سیكل اول دبیرستان بــه تحصیل علوم دینی در مدارس صدر ‚ خواجو ملا عبدالله پرداخت و همزمان بطور متفرقه دوره دوم دبیرستان را طـی كرد تا اینكه موفق به اخذ دیپلم گردید ‚ پس از پایان تحصیلات دبیرستانی با حضرت ایت الله منتظری برای ادامــة تحصیل در حوزه علمیه قم و یا دانشگاه مشورت نمود . نظر هر دو حضرات عالیقدر بر این تعلق داشت كه به علـــوم جدید بپردازد و سپس برای تكمیل مطالعات اسلامی به حوزه علمیه قم برود .

در همین رابطه در رشته روانشناسی و فلسفه در دانشگاه اصفهان موفق به اخذ لیسانس گردید .

وی همزمان با تحصیلات دانشگاهیش به فرا گیری عـــلوم اسلامی پرداخت و مقدمات را در مدرسه عرفان در نزد مرحوم سید علی اكبر مؤمنی و تحصیلات سطح را در محضـر اساتیدی همچون محمد باقر امانی گذراند و در فلسفه شاگرد خصوصی شهید بهشتی بود.


http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_26970.jpeg


فعالیتهای شهید
 شهید اژه ای فعالیتهای مذهبی ‚ سیاسی ‚ اجتماعی خود را از سال 1344 با ورود بكانون علمی و تربیتی جهـــــان اسلام كه یك پایگاه و مركز فعال سیاسی – مذهبی بود و نقش مهمی در آن زمان در روشنگری نسل جوان داشــت آغاز كرد و تا سال 52 كه كانون توسط مزدوران ساواك شاه بسته شد در آنجا به روشنگری پرداخت او پـــــــس از تعطیل كانون ‚ فعالیتش را در مشجد امام علی (ع) در زمینه های مذهبی ‚ اجتماعی و سیاسی ادامه داد و عـلاوه بر كلاسهای عمومی ‚ جلسه بحثهای خصوصی و سخنرانیهای افشاگرانه وی در سطح وسیعی انجام میگرفـــت .

وی در طول این مدت باكمك برادران دیگر دست به ادامه انتشار جزواتی پر محتوی بنام فرصت در غروب نمود كه قبـلا در كانون تربیتی توسط خواهران متعهد انتشار مییافت و چه زیبا از این فرصت استفاده كرد .

او پس از اینكه سـاواك از انتشار این جزوات روشنگرانه جلوگیری كرد دست به انتشار جزوات پر بار و غنی مسجد امام علی زد كه این جـزوات در رابطه با موضع گیری علیه انحرافات مجاهدین خلق و نقد گذرایی بر شناخت و دیگر جزوات آن سازمان میباشد ‚ برای نمونه جزوات ایمان از دیدگاه قرآن (شهید اژه ای ) ‚ صبر (شهید اژه ای )‚ تقوی ( استاد شهید مطهـــــری )‚ نقش عینی وحی (استاد پرورش ) ‚ توكل (استاد شهید دكتر بهشتی )‚ نقش شخصیتها در تاریخ ( استاد جعفری ) ‚ شب قدر (شهید اژه ای ) كه ترتیب نگارش این جزوات به ترتیب بحث در جلسات مسجد امام علی و تنظیم مكاتب و تصحیح و تكمیل جزوات با اساتیدی همچون آیت الله شهید مطهری و بخصوص استاد بزرگوار دكتر بهشتی بود كــه تیراژ آن جزوات اغلب به 20 تا 50 هزار میرسید . وی از جمله كسانی بود كه بسیار زود با مطالعه كتاب شناخــــت مجاهدین خلق ‚ انحرافات سیاسی آنها را دریافت و در جلسات خصوصی ‚‌آن مسائل را مطرح میكرد و در آن جــــو بسیار حساس به روشنگری آنها پرداخت و كتاب شناخت سازمان در جلسه بحث استاد پرورش به نقد و تحریــــــر پرداخته شد . پس از كودتای ماركسیسها و شهادت شهید واقفی و صمدیه لباف ‚ وی به همكاری نزدیك با سازمـان مهدیون پرداخت .

از این پس نیز ارتباط فكری با گروه توحیدی صف داشت . این روحانی رزمنده بارها و بارها مــورد آزار و اذیت مزدوران ساواك قرار گرفت و همواره منزل او كه پایگاهی برای جوانان رزمنده بود زیر نظر و جشتجــوی ساواك بود و چون آشنا به تاكتیكهای مبارزه بود ‚ساواك موفق به كشف رابطه ایشان نگردید . او در فعالیتهــــــای اجتماعیش با دكتر صلواتی همكاری بسیار نزدیكی داشت ‚ همچنین در كنار فعالیتهای سیاسیش سفری همراه بـــا برادران حزب جمهوری اسلامی همچون حجت الاسلام هاشمی نژاد ‚ استاد پرورش و حجت الاسلام محمد منتظری به لیبی داشت كه در این سفر ضمن ملاقات با معمر قذافی و چهره های دیگر انقلاب لیبی ‚ تجربیات گرانبهائــی را كسب نمود .


 شهید مجاهد با مطالعات سیاسی عمیقی كه در كنار مطالعات اسلامی داشت ‚ به روشنگری و افشا گری چهره هـای ضد خدا ‚ ضد اسلام و انقلاب از منافق ‚ فدائی ‚ تودهای گرفته تا لیبرالها و ملی گراها و همه ورشكستگان سیاســی پرداخت و مقالاتی همچون انسان و ایدئولوژی ‚ فقر از دیدگاه اسلام ‚ جنگ اعراب و اسرئیل (بنام دومین رمضان )‚ نقد و بررسی جنبش مسلمانان مبارز (امت) و …… با همكاری برادرشان حجت الاسلام جواد اژه ای منتشر نمود .
شهادت
 وی در ادامه تلاشهایش پس از انتقال به تهران با دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلامی تهران همكاری خود را آغاز و سرانجام در شبانگاه یكشنبه 7 تیر در حالیكه در جلسه هفتگی بررسی مسائل سیاسی ‚ مذهبی ‚ اجتماعـــــــی و ….حزب جمهوری اسلامی شركت كرده بود و از بیانات استاد عزیزش شهید دكتر بهشتی استفاده میكرد ‚ توســـط جنایت مزدوران و منافقین وابسته به امریكا همراه با استاد عزیزش و دوستانش همچون مهندس معتمدی ‚ شهیـــد حجت الاسلام منتظری و شهید رحمان استكی و 67 تن دیگر از عزیزترین خدمتگزاران اسلام به خاك و خــــــون كشیده شد و رسالت ما را در تداوم انقلاب سنگینتر و زمینه را برای سقوط تمامی این جنایتكاران ددمنش فراهــــم كرد .

شهید حجت الاسلام علی اكبر اژه ای یکی از شاگردان مکتب امام صادق(ع) بود که در پروازی جمعی دعوت حق را لبیک گفته و با شهادت خود کارنامه قبولی مکتب امام خمینی را دریافت کرد .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا