'در بررسی عملکرد شهرداری تهران نباید صرفا به ظواهر برخی مناطق شهری توجه کرد. همانگونه که گفتم شهر تهران دارای مشکلات متعددی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، بافت فرسوده، مسکن و مسائل فرهنگی است که اگر رویکرد برنامه جامعی در توسعه تهران از ۷ سال پیش اجرایی می شد بسیاری از مشکلات فعلی را نداشتیم.'


به گزارش گروه فضای مجازی ایرنا، این مطلب بخشی از مصاحبه پانا با 'حسین هاشمی' سخنگوی سابق حمل و نقل سوخت و نامزد انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است.
متن کامل این مصاحبه به این شرح است:‌


'حسین هاشمی' سخنگوی سابق ستاد حمل ونقل سوخت کشور و کاندیدای شورای شهر تهران گفت: کاندایداهایی که نماینده شورای شهرمی شوند باید در برابر مشکلات مردم پاسخگو باشند، بعضی افراد می گویند که نباید شورای شهر سیاسی شود که نظر درستی است اما توضیح نمی دهند که شورا باید جای رانت بازان و باندبازان باشد یا نباشد. البته مقام معظم رهبری نیز در تأکیداتی که داشتند اعلام کردند که باند بازی و طایفه بازی سم مهلک برای شوراهاست.


سخنگوی سابق ستاد حمل و نقل و سوخت در پاسخ به اینکه شورای شهر سوم چقدر شورایی مردمی بوده است، گفت: اساسا یکی از مهم ترین علت های ایجاد شوراها بحث پیگیری حقوق شهروندی مردم بوده است همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند یکی از پایه های اساسی نظام مردم سالاری دینی شوراها هستند. حال مردم سالاری یعنی چه یعنی مردم 'سالار' هستند مردم نقششان مهم است شورا باید نظرات مردم را در شهر اعمال کند.


**۱۰درصد خواسته های مردمی در مدیریت شهری عملیاتی شده است


وی با بیان اینکه مردم در فرایند تصمیم گیری نقشی ندارند، ادامه داد: استنباط بنده این است که شاید تنها۱۰ درصد خواسته های مردمی در مدیریت شهری عملیاتی شده است. در واقع مردم در فرایند تصمیم گیری های شهری نقش کم رنگی دارند که لازم است سازوکار مناسب جهت دریافت برآیند نظرات مردم در تمامی طرحها و پروژه ها قبل از اجرا و بعد از اجرا دریافت شود و به عبارتی کار مردم به مردم واگذار شود


**افرادی برای شورای شهر مفیدند که کلی گویی نکنند


هاشمی در ادامه با اشاره به انتخابات شورای شهر نیز گفت: البته آفت هایی در انتخابات شورا وجود داشته است از طرفی فیلتر مناسب برای نظارت افرادی که کاندیدا می شوند که آیا به درد شورا می خورند یا نه وجود ندارد. به نظر بنده افرادی که از موضوعات شهری مطلع بوده و در سطح تصمیمات کلان کشوری حضور داشته و با مشکلات آشنایی داشته باشند و راه حلی نیز برای حل آن داشته باشند می توانند برای شورای شهر مفید باشند.


این کاندیدای چهارمین مرحله از انتخابات شورای شهر و روستا در ادامه تصریح کرد: سه دوره از شورای شهر تهران گذشته است اما هنوز گزارش عملکردی از این شورا وجود ندارد که بدانیم بر اساس شاخصهای مختلف واقعا کدام دوره موفق تر عمل کرده است.


**پیشنهاد تشکیل کمیسیون حقوق شهروندی در شورای شهر تهران


این کاندیدای چهارمین مرحله انتخابات شورای شهر تهران با تشریح برنامه های خود برای شورای شهر گفت: با توجه به اینکه در طول این چندسال در یکی از نهادهایی خدمت می کردم که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با نهاد شهرداری در ارتباط بود لذا شناخت مناسب از نقاط قوت و ضعف شهرداری ها و شوراها دارم که این شناخت به بنده کمک می کند تا اهدافی را برای کاندید شدن در نظر بگیرم.
هاشمی در ادامه مهم ترین هدف حضور خود در انتخابات شوراها را پیگیری حقوق شهروندی و پایبندی به آن اعلام کرد و گفت: حقوق شهروندی می بایست در همه برنامه ها دیده شود حتی پیشنهاد بنده این است که به جز کمیسیون های فعلی شورا کمیسیونی در شورا تحت عنوان کمیسیون 'حقوق شهروندی' تشکیل شود. تا تمامی اقدامات بر اساس برآیند نظر مردم تهران باشد چرا که شهر متعلق به مردم است و اعضای شورا نمایندگان مردم!


سخنگوی سابق ستاد سوخت کشور با تأکید بر اینکه یکی از مهم ترین مشکلات شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است، گفت: بالاخره تصمیم گیری ها در شورای شهر باید به سمتی برود که مشکلات شهر تهران را در کمترین زمان به حداقل کاهش دهد. و تهران را از شهر دود و ترافیک به شهر نشاط و زندگی و آرامش تبدیل کند.


**مدیران شهری گفتند نمی توانند معضل ترافیک را حل کنند


وی ادامه داد: یکی از مشکلاتش بحث ترافیک و حمل و نقل است که طبق مطالعاتی که از مردم تهران شده است اولین دغدغه مردمی نیز همین مشکل ترافیک است. اما بعضی مدیران شهری بعد از ۷-۸ سال مدیریت در شهر به صراحت گفتند ما نمی توانیم ترافیک تهران را حل کنیم. به نظر بنده این معضل با مدیریت صحیح و علمی و همکاری مردم مانند بسیاری از شهرهای پرترافیک کشورهای مختلف جهان قابل حل است. برای طرح خود مطالعات زیادی کرده و حاضرم با صاحب نظران حمل و نقل در میان بگذارم.


**تصمیم گیری های شهری باید به نفع مردم باشد


کاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران با بیان اینکه تمام تصمیم گیری هایی که در شهر راجع به پروژه ها و طرح های مختلف ایجاد می شود نباید همراه با نقض حقوق شهروندی باشد، گفت: در تصمیم گیری ها باید نفع مردم دیده شود.
وی در ادامه تأکید کرد: مهم ترین بحثی که درباره کاندیداها مطرح می شود این است که افرادی باید به صحنه ورود کنند که اعتقاد به جایگاه شورا داشته باشند و حقوق مردم نیز باید خط قرمز تمامی نماینده های شورا باشد و اگر دیدند که حق مردم ضایع می شود باید به آن فورا رسیدگی کنند.
**تنها ده درصد اهداف شورای شهر سوم محقق شد
هاشمی افزود:تا کنون ارزیابی دقیق و جامعی بر نحوه عملکرد شوراها در دوره های مختلف انجام نشده است اما به نظرمی رسد شورا ها کارکرد خود را به شکل واقعی ندارند زیرا تنها ده درصد اهداف شورای شهر تا کنون محقق شد و ۹۰ درصد آن به دلیل موضوعات مختلف از جمله سیاسی کاری ، باند بازی و رانت خواری اهداف شوراها محقق نشد.


**برخی نمادهای شهر تهران در زمان پهلوی دوم پایه گذار ی شد


هاشمی تأکید می کنند که طبق فرمایشات رهبری تهران امروز بی هویت است و برخی نمادهای شهر در زمان پهلوی دوم پایه گذار ی شده است و تأکید می کنند که نمادهای شهری را شناسایی و شهر اسلامی ایجاد کنید. با بررسی دیدگاههای ایشان متوجه می شویم ایشان با بحث ساخت و ساز و برج سازی به شیوه فعلی به شدت مخالف هستند.
**منابعی که از جیب مردم هزینه می شود به شکل عادلانه توزیع شود
وی ادامه داد: همچنین دومین دغدغه مردم تهران مباحث اجتماعی و شهروندی است و پس از آن نیز موضوع فقر مطرح می شود که باید به آن رسیدگی شود و باید به سمتی برویم که منابعی که از جیب مردم هزینه می شود به شکل عادلانه توزیع شود. اینگونه نشود که یک پل ۶ هزار میلیارد تومانی در شمال تهران احداث شود و برای جنوب تهران هیچ بودجه ای نداشته باشیم.
**مردم از بسیاری از پروژه های چندهزار میلیاردی شهرداری بی خبر هستند
وی خاطرنشان کرد: مردم از بسیاری از پروژه های چندهزار میلیاردی شهرداری بی خبر هستند و هیچ نفعی هم نمی برند. مصداقی که می توان به آن اشاره کرد همین پروژه صدر است که مطالعات علمی، ترافیکی و اجتماعی نشان می دهد که پروژه صدر با این شیوه گره گشای ترافیک نیست. به طوری که خود کارشناسان حمل و نقل نیز به صورت غیر رسمی اعلام می کنند که این پروژه در ترافیک اثری ندارد و بهتر بود مترو به سرعت گسترش می یافت.


**پروژه صدر در طرح جامع حمل و نقل ترافیک دیده نشده است


وی با بیان اینکه پروژه صدر در طرح جامع حمل و نقل ترافیک دیده نشده است، گفت: از طرفی شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب نکرده است. رویکرد توسعه اتوبانها ترافیک را حل نمی کند ما باید به دو روش عمل کنیم یکی تغییر نگرش مردم و دوم توسعه حمل و نقل عمومی پیشرفته و کارآمد.
**سهم تبلیغات در پروژه های شهری ۱۰درصد باشد نه ۹۰ درصد!
وی گفت: خدمت به مردم وظیفه و تکلیف همه مسئولین است این در حالی است که تبلیغات برخی پروژه ها در شهر تهران از دو سال پیش آغاز شده است و چند مرحله ای افتتاح می شود. این به نظرم اقدامات توهین به شعور مردم است. ما نباید با رفتارمان بر سر مردم منت بگذاریم باید سهم تبلیغات در پروژه ها ۱۰درصد باشد نه ۹۰درصد!
هاشمی گفت: در بررسی عملکرد شهرداری تهران نباید صرفا به ظواهر برخی مناطق شهری توجه کرد. همانگونه که گفتم شهر تهران دارای مشکلات متعددی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، بافت فرسوده، مسکن و مسائل فرهنگی است که اگر رویکرد برنامه جامعی در توسعه تهران از ۷ سال پیش اجرایی می شد بسیاری از مشکلات فعلی را نداشتیم. بنده بدور از هر گونه تعصب نظرات خودم را می گویم و اگر از تصمیم گیران شهرداری از عملکرد شهرداری دفاع می کنند حاضرم در حوزه های مختلف تخصص و بر اساس شاخصهای مختلف در مورد عملکرد شهرداری تهران در دوره ۷ ساله فعلی مناظره کنم و مردم قضاوت کنند.


**مدیریت ۷ ساله اخیر شهر تهران شبیه بنگاه بزرگ معاملات املاک است / شهرداری بادرآمد ۷۰هزار میلیارد می توانست پایتخت دیگری بسازد


این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه مدیریت ۷ ساله اخیر تهران شبیه بنگاه بزرگ معاملات املاک است، گفت: این هنر نیست که سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در تهران خرج کنیم. با این ۷۰ هزار میلیارد تومان می توانستیم پایتختی جدید با بهترین امکانات شهری و رفاهی و بدور از مشکلات بسازیم.


**شهردار اعلام کرد که دیگر برای آلودگی هوا نمی توان کاری کند


وی تصریح کرد: آقای شهردار حدود سه ماه پیش در مصاحبه ای اعلام کرد که دیگر برای آلودگی هوا نمی توان کاری کرد اما طبق آمار رسمی ۸۰ درصد آلودگی هوا به خاطر تردد خودروها و از این ۸۰ درصد ۳۰ درصد به خاطر موتورسیکلت ها است. اما طبق قانون، مدیریت حمل و نقل به عهده شهرداری است پس اگر رویکرد عملگرایانه وجود دارد چرا این مشکل برطرف نشده است؟


**ابهام در نظام مالی شهرداری تهران


وی همچنین با اشاره به موضوع نظام مالی در شهرداری نیز گفت: یکی از بحث هایی که در شهرداری ها وجود دارد بحث نظام مالی است. در شهرداری نظامی برای چک کردن مباحث مالی شهرداری وجود ندارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا