ویژه میلاد مبارک امام محمد تقی علیه السلام/

سجاده‏نشين عالم معرفت و توحيد و آيينه پرشكوه جمال و جلال خداوندي حضرت جوادالائمه نامه های بسیاری دیگری نیز برای ما به یادگار گذاشته اند، آیا ما نامه های اماممان را می خوانیم و به فرموده های ایشان عمل می­کنیم یا . . .

 

 هبت الله شیری: همه ما دوست داریم که امام جواد (ع) برای ما نامه بنویسند، چه سعادتی از این بالاتر که امام ما را راهنمایی کنند. درست است که ما در عصر آن حضرت زندگی نمی کنیم، اما نامه ای از امام به یکی از یارانشان، برای ما نیز به یادگار مانده است : "اما اين دنياست كه ما در آن به فرمان ديگرانيم، ولي هر كه به عقيده من معتقد است، با او هم‌نشين باش كه اين عقيده، هر جا باشد، با اوست و سراي آخرت، سراي جاويد است".

 

به گزارش بولتن نیوز، شاید با اندکی تأمل و مداقه در سیره و کلام حضرت امام جواد (ع) نامه های بیشتری برای خودمان پیدا کنیم، حدیثهای ارزشمند آن حضرت هم نامه هایی هستند برای ما، تا با یاری آنها بتوانیم زندگی دنیا و آخرتمان را آسمانی و زیبا بسازیم.

اول) نامه امام جواد(ع) برای رشد ما :

كساني كه دوست دارند در زندگي مادي و معنوي خود، تكامل يابند، نيازمند داشتن ويژگي‌هايي هستند كه زمينه‌ساز تعالي آنهاست. امام درباره اين ويژگي‌ها مي‌فرمايد: "مؤمن محتاج به سه خصلت است: توفيق از حق تعالي و واعظي از نفس خود كه پيوسته او را موعظه كند و قبول كند، از آنكه او را نصيحت كند".

دوم) نامه امام جواد (ع) در انتخاب دوستمان :

امام جواد (ع) ما را از انتخاب دوست بد پرهیز می دهند و می فرمایند :" بپرهيز از رفاقت با آدم بد، به درستي كه او به شمشير كشيده مي‌ماند؛ منظرش نيكوست و آثارش زشت است."

سوم) نامه امام جواد (ع) برای نجات ما :

امام نهم (ع) در مورد راهکار نجات واقعی ما در جهان می فرمایند :"چگونه ضايع و تلف مي‌شود كسي كه خداوند تعالي، قبول‌كننده و پذيرنده تعهد اوست و چگونه نجات مي‌يابد كسي كه خداوند، در طلب اوست و كسي كه خود را از خدا بريد و به ديگري چسبانيد، خداوند او را به ديگري وا گذارد."

چهارم) نامه امام جواد (ع) برای شادمانی ما :

امام جواد (ع) برای شادمانی نیز راهکاری اساسی بیان می کنند و شادمانی واقعی را در جایی دیگر می دانند و می فرمایند:" بخشش، شادي‌آفرين است."

پنجم) نامه امام جواد (ع) در بیان و انجام کارهایمان:

امام جواد (ع) با توجه به یکی از مهمترین نکات در انجام کارها می فرمایند:"آشكار كردن كاري پيش از استواري‏اش، مايه تباهي آن است."

ششم) نامه امام جواد (ع) برای پشیمان نشدنمان :

امام جواد (ع) می فرمایند :"سه خصلت است كه در هركس باشد، پشيمان نمي شود: شتاب نكردن در كارها، مشورت در كارها و توكل بر خدا هنگامي كه بر انجام كاري تصميم مي گيرد."

هفتم ) نامه امام جواد (ع) در جلب محبت دیگران :

امام جواد (ع) راهکارهای جلب محبت دیگران را این چنین برمی شمرند :" انصاف داشتن در برخوردها، هم دردي با ديگران در سختي ها و راحتي ها و داشتن قلب سليم."

هشتم) نامه امام جواد (ع) در زمانبندی کارهایمان:

امام جواد (ع) با توجه به مدیریت زمان می فرمایند: "به كاري كه وقتش نرسيده اقدام نكنيد كه پشيمان مي‏شويد و آرزوهاي دور و دراز نداشته باشيد كه موجب قساوت قلب مي‏شود".

نهم) نامه امام جواد (ع) در مدیریت زبان و کلاماتمان:

امام جواد (ع) درباره زبان و مدیریت بر آن می فرمایند:"كم گويي، ننگ‏ها را مي‏پوشاند و آدمي را از لغزش‏ها باز مي‏دارد؛ آدمي در زير زبان خود پنهان است و زبان است كه راز آدمي را فاش مي‏سازد."


البته سجاده‏نشين عالم معرفت و توحيد و آيينه پرشكوه جمال و جلال خداوندي حضرت جوادالائمه نامه های بسیاری دیگری نیز برای ما به یادگار گذاشته اند، آیا ما نامه های اماممان را می خوانیم و به فرموده های ایشان عمل می­کنیم یا . . .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا