مجلس به دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی رای داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه با تصویب دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی موافقت کردند.

به گزارش يزدفردا به نقل از  خانه ملت از مجموع 193 رای ماخوذه از نمایندگان 143 رای موافق، 42 رای مخالف و 9 رای ممتنع به این دو فوریت اختصاص یافت.

دولت در مقدمه توجیهی این لایحه یادآور شده است: نظر به اتمام مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی در تاریخ 8/5/1386 و تداوم اعتبار آن تا تصویب قانون جدید، به ویژه از جهت پیشگیری از بروز خلاء قانونی و بلاتکلیفی مردم و مراجع قضایی بسیاری ضروری است.

بر مبنای ماده واحده این لایحه مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 به مدت یکسال تمدید می‌شود .

دفاع باهنر از دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی

محمدرضا باهنر نماینده کرمان در موافقت با دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی گفت: داشتن قانون مجازات اسلامی حق تک تک شهروندان است.

به گزارش يزدفردا به نقل از خانه ملت، وی که در صحن علنی سخن می‌گفت افزود: یک حادثه غیر مترقبه از طرف مجلس اتفاق افتاد و قانون مجازات اسلامی در موعد مقرر از مسیر طبیعی تقاضای تصویب دائمی و یا تمدید آن، دور شده است و در این قضیه قصور شده و باعث شده در طول 10 روز چند بار تقاضای تمدید آن تکرار شود.

باهنر خاطرنشان کرد: آثار این اتفاق اینست که نظام جمهوری اسلامی ایران در خلاء قانونی قرار گرفته است و فکر می‌کنم مجلس این احساس وظیفه را می‌کند که خلاء قانونی جبران شود و کوتاهی عده ای به معنای آن نیست که ملت ایران با تمام نیازهای خود در یک زمانی در خلاء قانونی قرار گیرد.

وی افزود: مجلس باید اعلام کند که دولت مقصر است اما نباید بگذارد قانون وجود نداشته باشد، زیرا داشتن قانون مجازات اسلامی حق تک تک مردم است و ما باید آن را ادعا و استیفاء کنیم.

نماینده کرمان گفت: حالا که دولت برای آن درخواست تمدید یکساله کرده است، با آن موافقت کنید. وزیر دادگستری هم عنوان کرد که ظرف سه ماه این لایحه را به مجلس می‌آورد تا در خلاء قانونی قرار نگیریم.

باهنر با بیان اینکه قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی هیچ بن بستی ندارد که ما به خلاء برسیم گفت: اگر قانون تمدید نشود مسئولان قوه قضاییه می‌توانند با گرفتن اذن شرعی از ولی فقیه این قانون را تا مدتی تمدید کنند؛ اما حال که می‌توان آن را از طریق مجلس حل کرد چرا بگذاریم به آن جا کشیده شود .بنابراین می‌خواهم تا نمایندگان به دو فوریت آن رای بدهند.
وزیر دادگستری: چهار کارگروه در قوه قضائیه قانون مجازات اسلامی را بررسی می‌کند

غلامحسین: الهام گفت: چهار کارگروه هم اکنون در قوه قضائیه در حال بررسی قانون مجازات اسلامی است.

به گزارش يزدفردا به نقل از خانه ملت: غلامحسین الهام وزیر دادگستری و سخنگوی دولت در دفاع از لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس گفت: بررسی قانون مجازات اسلامی و ارائه لایحه جدید به دلیل پیچیدگی فقهی و تخصصی بودن موضوع طولانی شده است.

الهام افزود: تمام قانون مجازات اسلامی یکدوره فقه جزایی است و در خصوص حدود،‌قصاص و دیات است.

وزیر دادگستری تأکید کرد: هم اکنون مسایل جدیدی در جامعه پیش آمده است، رویه‌ای قضایی که در دیوان عالی کشور در این زمینه مطرح شده است و بحث‌های فقهی جدیدی در این خصوص وجود دارد. تمام این موارد اقتضا می کند با توجه به این تجارب یک بار دیگر قانون مجازات اسلامی عمیقاً بازنگری شود.

الهام یادآور شد: از سال 1382 حضرت‌آیت‌الله مرعشی یکی از اعضای برجسته قوه قضاییه یک کارگروهی را در این زمینه تشکیل داد که این کارگروه مطالعه و بررسی قانون مجازات اسلامی را آغاز کردند.

وزیر دادگستری یادآور شد: هم اکنون در قوه قضائیه چهار کارگروه در حال بررسی قانون مجازات اسلامی است.

الهام افزود: قوه قضائیه به جد تلاش دارد قانون مجازات اسلامی را با اصلاحات به مجلس تقدیم کند، البته این بررسی طول کشیده است.

وی تاکید کرد: بخش اول قانون مجازات اسلامی ،مبانی حقوقی و جزایی است که بخش دیگر این قانون نیز دائمی است.

وزیر دادگستری یادآور شد: عموم موضوعات در قانون مجازات اسلامی که مورد نیاز دادگاه‌ها است هم اکنون به دلیل تمدید نشدن غیر قابل اجرا شده است.

وزیر دادگستری ادامه داد: ‌اختلافات در نظرات فقهی و فتواها ممکن است رویه‌های دادگاه‌ها را متشتت کند که این موجب ایجاد نارضایتی اجتماعی است.

وزیر دادگستری یادآور شد: اگر قانون مجازات اسلامی تمدید نشود در واقع مردم تنبیه می‌شوند.

الهام تصریح کرد: قوه قضاییه قول داده است لایحه قانون مجازات اسلامی طی سه ماه به مجلس تقدیم شود.

وزیر دادگستری از نمایندگان مجلس خواست با توجه به اینکه ضرورت در مورد تمدید قانون مجازات اسلامی وجود دارد، هم اکنون به دو فوریت لایحه تمدید اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی رأی مثبت دهند.

يزدفردا






  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا