استاد کدیور و اسمال در نیویورک !
...محسن کديور، استاد دانشگاه و پژوهشگر در مسائل دينی اعتقاد دارد آنچه بر زبان آقای احمدی نژاد جاری شده، منطبق بر واقع نبوده و صرفا تصورات شخصی او بوده است.
آقای کديور می گويد: "گاهی وقت ها، آنچه که به عنوان تجربه دينی يا تجربه عرفانی نقل می کنند، غالبا توهمات يا تصورات يا انتظارات يا اميدهای گوينده است و نه چيز بيشتر.
محسن کديور در توصيف سفر آقای احمدی نژاد به نيويورک ادامه می دهد: اگر يک فرد کم تجربه برای اولين بار در يک محيط غريب و متفاوت با زندگی خود برود، فکر می کند که همه نگاه ها معطوف به اوست و او فرد بسيار عجيب و متفاوتی با ديگران هست."
آقای کديور با اشاره به يکی از رمان های قديمی ايرانی که در توصيف احوال و تجربيات نخستين سفر يک نفر به نيويورک است، می افزايد: "غالب خواننده های ايرانی با رمان «اسمال در نيويورک» آشنايی دارند و می توانند (مشابه) اين تجربه را در آن کتاب مطالعه کنند.


مطالب فوق بخشي از گزارش سايت بي بي سي در مورد اظهارات آقاي احمدي نژاد به آيت الله جوادي آملي است . هر چند در گزراش بي بي سي اظهار نظر تعدادي از روشنفكران و نخبگان آمده است اما آن چه از قول آقاي كديور نقل شده است رنگ و لعاب ديگري دارد .

 ايشان ضمن رد بعضي از تجربه هاي عرفاني و در جهت اثبات ادعاي خود رمان معروف اسمال در نيويورك را شاهد آورده اند و سفر هيئت ايراني به رياست رئيس جمهور به ساز مان ملل را به آن تشبيه كرده اند . رمان اسمال در نيويورك كه شايد خيلي ها آن را سال ها قبل خوانده اند و بسياري هم اصلا اطلاعي از موضوع آن ندارند شرح خيالي سفر شخص لمپن٬ چاقو كش و بي فرهنگي است كه اتفاق روزگار سر و كله او را به ينگه دنيا و نيويورك انداخته است .

اعمال و رفتار و نوع برداشت اين پرسوناژ در رمان مذكور بر آمده از فرهنگي كاملا منحط است كه در بسياري موارد حتی مشابه آن را در اين قشر هم نمي توان پيدا كرد . اولا اسمال معروف فردي بيسواد است . دوما سفر او به نيويورك سفر يك شهروندي است كه سر از امريكا در آورده است كه طبعا شخصيت و برداشت هاي چنين شخصي هيچ گونه سنخيتي با دكتر احمدي نژاد استاد دانشگاه و معتقد به اصول و اخلاق و حدود شرعي ندارد .

 حال چرا آقاي كديور چنين تشبيهي كرده اند نمي دانم !! آن چه مسلم است اين گونه نگرش تحقير آميز بيش از آن كه تبيين و تشريح يك موضوع باشد توهين به ملت ايران است . گيرم بر سخنان آقاي احمدي نژاد ملاحظاتي هم مترتب باشد اما حجم اين موضوع واقعا تا آن درجه است كه ما منتخب يك ملت فرهيخته و دين باور را در ترازويي بگذاريم كه در كفه ديگر آن يك شخصيت خيالي و يك لات آسمان جل قرار دارد ؟! چند روز پيش مطالبي در در همين خصوص با عنوان خوراك جديد ضد انقلاب آورديم و اشاره كرديم كه انتشار سي دي ملاقات احمدي نژاد با آيت الله جوادي و مطالب بيان شده در آن توسط رئيس جمهور سواي اين كه شان نزول درستي داشته و یا نداشته مي تواند خوراك خوبي آن هم در اين شرايط در اختيار بلند گوهاي تبليغاتي مخالف نظام قرار بدهد .. ما با بيان اين مطلب نسبت به عكس العمل و سخن پراكني بيگانه هشدار داده بوديم غافل از اين كه جناب كديور با اين گونه اظهار نظر دست همه آن ها را از پشت مي بندد و در برابر انظار عالميان رئيس جمهور منتخب ايرانيان را به اسمال و سفر ديپلماتيك ايشان به نيويورك را به رمان اسمال در نيويورك تشبيه مي كند .. گيرم كه اختلاف نگاه سياسي بين حضرات وجود دارد كه دارد .. آيا اين اختلاف ديد گاه و نگرش براي كسي كه خود معتقد به تكثر در قرائت سياسي و ديني است آن قدر حجيم است كه ايشان را از دايره انصاف خارج كند و بر آن دارد تا با قياسي مع الفارق موجبات وهن هر چه بيشتر نظام و رئيس جمهور و طبعا مردمي كه ايشان را انتخاب كرده اند فراهم آورد ..؟! براي دنيايي كه نزده مي رقصد اين قبيل طعن و كنايه ها آيا غير از بي معرفتي و بر آتش خصم دميدن مفهومي در بر دارد ؟! تشبيه سفرنماينده يك ملت انقلابي به سازمان ملل متحد به لات بازي ها و حركات زشت و پلشت و ادبيات منحط و سخيف رمان اسمال در نيويورك حد اقل براي ناقل بیطرف يك عذر خواهي بزرگ به پيشگاه ملت در بر خواهد داشت كه اميدواريم استاد كديور که خود آموزگار ادب دین و دنیا هستند عامل به آن بوده و از پس آن بر آيند .

فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید                                                              شرمنده رهروی که نظر بر مجاز کرد

يزدفردا-سايت داور                                                                                                                     

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا