به نظر من اگر کسانی که تخریب می‌کنند حزب‌اللهی باشند نمازشب‌خوان باشند آدم باید در خودش شک کند. اما اگر افراد بی‌مبالات تخریب می‌کنند این اتفاقا مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.

اعتدال نوشت:شنیده شد که احمد جنتی در مورد پیامک‌هایی که در موردش منتشر می‌شود واکنش نشان داد. انتخاب نوشت؛ این موضوع اگرچه پیش از این سبب واکنش برخی از چهره‌های سیاسی اصولگرا نیز شد، اما اخیرا خود وی نیز به این تخریب‌ها واکنش نشان داد. دبیر شورای نگهبان می‌گوید که «این موضوع قطعا برای من یک توفیق است» حضرت امام فرمودند که اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم. اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم. به نظر من اگر کسانی که تخریب می‌کنند حزب‌اللهی باشند نمازشب‌خوان باشند آدم باید در خودش شک کند. اما اگر افراد بی‌مبالات تخریب می‌کنند این اتفاقا مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.

قدرت الله علیخانی:

آقای جنتی گفته منظورش هاشمی نبوده/ احمدی نژاد سرهم کردنش قوی است!

آقای حداد ، آدم سیاسی نیست. اما واقعاً چند وقته ایشان وارد مسایل سیاسی شده؟ من می خواهم از آقای حداد خواهش کنم وارد مسائل سیاسی نشوند. البته اگر بخواهند رییس جمهور هم بشوند، درصورتیکه فرد بهتری نبود من هم به او رای می دهم . اما بهتر از ایشان بسیار هستند.

 
حجت الاسلام والمسلمین قدرت الله علیخانی مشاور عالی آیت الله هاشمی رفسنجانی طی گفت و گویی مشروح به تبیین طرح وحدت ملی آیت الله هاشمی پرداخته و ضمن انتقاد از اصولگرایان به خاطر «عدم عذرخواهی از مردم» می گوید: متاسفانه این جماعت زبان عذرخواهی ندارند!

نماینده سابق قزوین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو، تعدد نامزدها در میان اصولگرایان را فرصتی برای اصلاح طلبان دانسته و درخصوص احتمال رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان که از سوی برخی افراد مطرح می شود می گوید: « به کسانی که این حرف ها را می زنند نباید اهمیت داد زیرا آنها سخنگوی نظام نیستند. »

او در ادامه ضمن انتقاد از آمارهای احمدی نژاد می گوید: خداوند یک لطفی به آقای احمدی نژاد کرده آنهم اینکه سرهم کردنش قوی است. او استاد بزرگنمایی است .

وی درخصوص کمک های انجام گرفته به نیروهای انقلاب در سالهای پیش از پیروزی به کمک های افرادی مانند آیت الله مهدوی کنی و آیت الله هاشمی اشاره می کند و می گوید: «در یک فقره از کمک ها آقای هاشمی 100قطعه سند زمین  مربوط به منطقه سالاریه قم فرستادند که توسط همین آقای عطایی و با مشورت بنده  بین برخی خانواده های زندانیان سیاسی توزیع شد.»

متن کامل گفت و گوی انتخاب با حجت الاسلام والمسلمین قدرت الله علیخانی در پی می آید:

نظرتان در مورد طرح وحدت ملی چیست؟عده این طرح را پوچ دانسته اند؛برخی آن را تسویه حساب سیاسی خواندند و برخی هم می گویند الان ما وحدت داریم و نیازی به چنین طرحی نیست . نظرتان در مورد این واکنش ها چیست؟

علیخانی: اصولا وحدت خوب است اما بخشی از اصولگراها که خیلی تنگ نظر و تعصبی هستند و همه چیز را برای خودشان می خواهند.اینها اصلا تحمل شنیدن عبارت وحدت ملی را ندارند وقتی عبارت وحدت ملی می آید فکر می کنند یک «لولو خورخوره» است.وحدت ملی یعنی وحدت تمام نیروهای معتقد به انقلاب،نظام،امام و رهبری.اما چون آقایان نمی خواهند غیر از خودشان کسی در اداره اجرایی حکومت دخیل باشد لذا بلافاصله تا کسی دم از وحدت ملی می زند،نگران ومضطرب می شوند در حالی که افرادی که این طرح را بیان می کنند،نظر خیرخواهانه دارند برای کشور، برای انقلاب و همه این ها هم  حول محور راس نظام قرار می گیرد والا وحدت با اجانب را که نمی گویند وحدت ملی!

مدنظر حامیان وحدت ملی،وحدت با نیروهای مخلص انقلاب و نیروهایی که در پیدایش و سرنوشت انقلاب نقش داشته اند است تا اینها دست به دست هم بدهند برای اداره کردن بهتر کشور و عبور از این مشکلات یک جریان نمی تواند به تنهایی کشور را اداره کند.شما دوران اصلاحات را دیدید.واقعیت این بود در آن دوران هم،برخی از آنها هم در کار اجرایی دیگران را دخیل نمی کردند.الان بدتر هم شده است. این طور نمی شود. چه اصلاحات باشد و چه اصولگرایان ، یک جریان نمی تواند کشور را اداره کند. همان طور که یک جریان که انقلاب را به وجود نیاورده بلکه همه جریان ها با هم توانسته اند نهضت عظیم انقلاب را به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی برسانند بالطبع در حفظ آن نیز همه باید باشند. وقتی می گویند وحدت ملی چنان القا می کنند که گویی می خواهند با اجانب وحدت کنند.این ها برادر دینی شما هستند و در جبهه دفاع از میهن، اجرا و اداره کشور نقش داشته اند.من معتقدم آنهایی که حمله و هجمه می کنند به دنبال منافع شخصی خودشان هستند.اینها می خواهند فقط خودشان باشند، کسی را سهیم نکنند.

همانطور که دیدید بحث وحدت در فرمایشات روز گذشته رهبری معظم هم مطرح بود ، بطوریکه بخش عظیمی از بیانات خود را به این مهم اختصاص داده بودند .  ایشان اتحاد اسلامی را یک شعار مقدس و  وحدت میان امت اسلامی را مهمترین پیام رسالت نبی مکرم اسلام (ص) دانستند و تمام نخبگان را به جدی گرفتن موضوع وحدت فراخواندند و فرمودند: «نخبگان امت اسلامی باید ضمن تشریح طراحی خطرناک دشمن برای ایجاد اختلاف، خود نیز از هرگونه اختلاف و یا تحریک احساسات سطحی و عامیانه پرهیز کنند، زیرا برافروختن آتش اختلافها، سرنوشت ملتها را سیاه می کند.»

لذا ما نیز هر حرکت اختلافی را بازی در زمین دشمن می دانیم و از برخی گروهها می خواهیم بر اساس فرمایشات رهبری از برافروختن آتش اختلاف پرهیز کنند.

بحث آقای عسگر اولادی! چگونگه با آقای عسگر اولادی آشنا شدید؟

علیخانی: بنده با ایشان حدود یک سال و نیم در زندان بودم.در دوره قبل از انقلاب 7نفر از آیات عظام و حجج اسلام طالقانی،مهدوی کنی،منتظری،هاشمی،لاهوتی،معادیخواه و گرامی بعد از طی مراحل شکنجه و دادگاه به آنجا منتقل شده بودند.(آیت الله  انواری و ربانی شیرازی هم از زندان قصر به آنها اضافه شده بودند) ما هم در قصر بودیم. زمانی بود که کم کم تغییر ایدئولوژی و عملکرد منافقین عیان شده بوداما سمپات های آنها در زندان سعی می کردند این مورد درز پیدا نکند.

یک روز بلندگوی زندان قصر 7نفر را صدا زد. آقایان لاجوردی، محمد کچویی، محمد گرگانی، طالبی(ازگروه ابوذر)، اسدالله بادامچیان، آقای کروبی و بنده.ما هفت نفر را گفتند بیایید زیر هشت.به ما گفته شد وسایلمان را هم ببریم. ما نمی دانستیم چه اتفاقی افتاده! ما را به وسیله یک آمبولانس بردند و سر از کمیته مشترک درآوردیم.یک شب آنجا ماندیم آن شب آقای لاجوردی را هم صدا زدند و به بهانه ای او را کتک زدند،صبح روز بعد باز به وسیله آمبولانس با چشم بسته ما را به اوین منتقل کردند رفتیم داخل بندی که هفت نفر از بزرگانی که نام بردم در آنجا بودند. البته من با برخی از این آقایان خارج از زندان هم قبلا ارتباط داشتم.

مثلا با آقای مهدوی کنی که ایشان کمک هایشان را که به قم می فرستادنداز طریق آقای «شیخ حسن عطایی» به دست من می رساند و بنده توزیع می کردم یا آقای هاشمی رفسنجانی که از همه بیشتر کمک می کرد.در یک فقره آقای هاشمی 100قطعه سند زمین  مربوط به منطقه سالاریه قم فرستادند که توسط همین آقای عطایی و با مشورت بنده  بین برخی خانواده های زندانیان سیاسی توزیع شد.ضمنا مرحوم دکتر وحید دستجردی (پدر وزیر سابق بهداشت)،دکتر واعظی و آقای کروبی هم کمک هایی ارسال می کردند.

در این فاصله بعد از مدتی یک گروه دیگر آوردند که آقایان عسگر اولادی،شهید عراقی،امانی،ابوالفضل حیدری و چند نفر دیگر از جنس گروه موتلفه بودند.ما آقای عسگر اولادی را اولین باری که شناختیم آنجا بود اما هرچه می گذشت ارادت ما به ایشان بیشتر می شد.آنجا درس و بحث هم برگزار می شد و علما سلسله مباحثی را مطرح می کردند.آقای عسگر اولادی برخی مواقع تفسیر می گفت.

آقای عسگر اولادی را از زندان مشهد آورند آنها زمانی که آمدند گفتند آقایان حضرات آیات خامنه ای و طبسی در زندان مشهد هستند بعد از مدتی چند نفر دیگر مانند دکتر شیبانی را آوردند که آقای هاشمی پیش ایشان زبان انگلیسی فرا می گرفت.

در زندان خاطرات جالبی هم داشتیم ، بعنوان مثال گاهی مواقع که ایام جشن و سرور می شد دور هم جمع می شدیم هر بار یک تصمیم می گرفتند مثلا روایتی بخوانند خاطرم هست یک شب قرار شد هرکس یک بیت شعر را به آواز بخواند.یادم هست آقای هاشمی صدای خوبی برای شعر خواندن نداشت اما نمی شد کسی اصلا نخواند.

آغاز آشنایی ما با آقای عسگر اولادی آنجا بود،منتهی آنها السابقون السابقون بودند.آن زمان که ما در آنجا بودیم،این عزیزان سال ها زندان کشیده بودند.زندان های مختلف مانند برازجان و مشهد و حالا اینجا.

بعد از پیروزی انقلاب هم روابط بیشتر شد من شخصا نزدیک بودم به برخی از این آقایان مانند همین آقای عسگر اولادی وحاج حیدری و امانی ها و آقای بادامچیان.مثلا در زمانی که کارتر روی کار آمد مسئله حقوق بشر از سوی دموکرات ها مطرح شده بود در آن دوران از خارج می آمدند زندان ها را بررسی می کردند.یک داستانی بین ما و آقای بادامچیان بود که ایشان می گفت علیخانی گفته و من می گفتم بادامچیان گفته! بحث(جیمی جون) بود.کارتر که بحث حقوق بشر را مطرح می کرد؛ می گفتند جیمی جون آمده ما را آزاد کند! که البته فشارهای حقوق بشری آنها هم موثر شد.

نظر شما درخصوص سخنان اخیر آقای عسگر اولادی چیست؟ چرا آقای عسگر اولادی این سخنان را به زبان آورده اند؟

علیخانی: این از صفا و صمیمیت و صداقت آقای عسگر اولادی است.هرچند که ایشان امتحان خودش را پس داده.بهتر از همه،ایشان را امام(ره) می شناخت و حالا هم بهتر از همه ایشان را مقام معظم رهبری می شناسند.من معتقدم لازم نیست کسی در فضائل آقای عسگر اولادی چیزی بگوید چرا که هرکس چیزی بگوید به اندازه شناخت امام(ره) و رهبری از ایشان نمی شود.زمان امام(ره) نماینده امام(ره) بوده و حالا نماینده رهبری.ایشان کسی نیست که با دو تا تشر چند روحانی و غیر روحانی موضعش را تغییر بدهد.چون خود ایشان به نوعی روحانی است‌ آنقدر فشار آورده اند که حالا برخی موتلفه ای ها هم یواش یواش می آیند پشت سرش قرار می گیرند.

به نظرتان چرا ایشان حالا این حرف را زده  اند؟

علیخانی: نمی دانم. تنها همین که ایشان برای دنیا این حرف را نزده. او تمام مدارج را طی کرده.وزیر بوده وکیل بوده بالاتر از همه نماینده امام(ره) بوده،نماینده رهبری هم هست.چیزی کم ندارد.خلوص ایشان و صفای ایشان ، حتی مخالفین سیاسی اش را هم جذب کرده است لذا نیاز نمی بینم کسی در فضیلت ایشان سخن بگوید.هجمه،حمله و تخریب ایشان چیز بیهوده ای است.

اخیرا آقای جنتی در نماز جمعه؛یکی از کسانی را که از واژه «انتخابات آزاد»استفاده کرده را «گردن کلفت»خطاب کردند؛برخی نیز گفتند که مشخصا منظور ایشان آقای هاشمی است.

علیخانی: من فقط می دانم آقای جنتی گفته اند منظور من آقای هاشمی نبوده است.

 از کجا شما این خبر را نقل می کنید؟

علیخانی: خبر از منابع موثق و معتبر است.

برخی نیز چون آقای حداد و نوباوه گفته اند که انتخابات آزاد؛رمز جدید فتنه 92 است.

علیخانی: آقای حداد، آدم سیاسی نیست.من به ایشان ارادت دارم اما واقعا چند وقت است ایشان وارد مسایل سیاسی شده؟من می خواهم از جناب آقای حداد خواهش کنم وارد بازی های سیاسی نشوند.بگذارد از او همچنان به عنوان یک چهره فرهنگی یاد شود.اما آنچه آقایانی مانند نوباوه می گویند؛منظورشان دولت است.منتهی برخی شهامت بیان این مطالب را دارند و برخی نه.چون این ها که این حرف ها را می زنند یک زمانی حامیان دولت بودند.مثلا آقای کوثری همین اخیرا گفتند سپاه کلی خدمت به آقای احمدی نژاد کرد،اما او نمکدان را شکست. همین آقای کوثری زمانی که ما در کمیسیون امنیت ملی بودیم از حامیان دولت بودند.وقتی ما از دولت انتقاد می کردیم،اینها کمتر تحمل شنیدن انتقاد از دولت را داشتند.اینها در تشخیص خیلی عقب هستند. مشکل اصولگرا ها این است که زبان عذرخواهی از ملت را هم ندارند همه چیز را خراب کرده اند، حالا طلبکار هم هستند.

در اداره کشور که قطعا اصلاح طلبان بهتر عمل می کنند حالا هرکسی یک اشکالاتی دارد حتی اصلاح طلبان.مثلا در مجلس ششم من خودم کسی بودم که در مقابل اشکالات ایستاده بودم اما آیا اشکالات یک جمع محدودی باید، یک جریان عظیمی را از ورود به عرصه های سیاسی حذف کند؟!ما هیچ دولتی را خالی از اشکال نمی دانیم،اما رئیس این دولت بارها دولت خود را پاک ترین دولت ها نامیده! اولین نفر در مجلس بودم که گفتم «بدترین دولت ها»است.گفتم از نظر فساد اداری،اقتصادی،اجتماعی و.... این دولت بدترین است.این دولت نزدیک به 700میلیارد دلار «فقط از نفت درآمد داشته» غیر از سایر درآمد صادراتی غیرنفتی و با وجود این سرمایه عظیم، کشور به این روز افتاده و متاسفانه یک روز هم که به مجلس می آید چه غوغایی در کشور ایجاد می شود.

احمدی نژاد تا جایی که بتواند می خواهد دولت آینده  را برای خودش حفظ کند.اینکه تلاش می کند یارانه ها اضافه کند هم در همین راستاست. تحلیل من این است که اجرای فاز دوم یارانه ها به این شیوه  جز اینکه مردم رابه نظام و انقلاب بدبین کند اثر دیگری ندارد.نمی دانم دولت می داند یا نه که نتیجه کارش چه می شود اما آنچه من احساس می کنم ایجاد بدبینی شدید نسبت به نظام و انقلاب را در پی خواهد داشت به نظرم تمام نیت و هدف احمدی نژاد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها سیاسی و برای انتخابات آینده است.

آیا آیت الله هاشمی کاندیدا میشوند؟

علیخانی:بسیاری از جریان ها و افراد از ایشان دعوت کرده اند اما پاسخ تا این لحظه منفی بوده است.

میان صحبت تان اشاره کردید که اصلاح طلبان کاندیداهای مختلفی  را دارند؛این افراد چه کسانی هستند؟


علیخانی: افرادی که هستند محترمند اما احساس می کنم بیشتر روی آقای جهانگیری اجماع بیشتری است.یعنی آنچه بیشتر به گوش می رسد از افراد موثر اصلاح طلبان آقای جهانگیری است که زمینه پذیرش ایشان در میان سران اصلاح طلب بیشتر است.

ممکن است جریان اصلاحات با اصولگرایان ائتلاف کند؟

علیخانی: هرگز چرا که این جریان در جامعه دارای رای است و جایگاه و پایگاه ویژه ای در میان مردم دارند.پایگاه مردمی شان زیاد نشده باشد کم نشده،لذا لزومی ندارد با کسی ائتلاف کنند.

کاندیدای جریان احمدی نژاد به نظرتان کیست؟

علیخانی: اول مشایی و اگر نشد احتمالا یکی از یاران حلقه  اولش می باشد.

آیا جریان احمدی نژاد می تواند مجددا پیروز شود؟

علیخانی: درصورت عدم حضور اصلاح طلبان بعید نیست.چون اصولگرایانی که الان مطرح هستند چندان زمینه ای ندارند و احمدی نژاد به اندازه اینها که نفوذ و ابزار دارد. احمدی نژاد از همان آغاز با برنامه آمد.پول در جامعه توزیع کرد حالا هم که می خواهد شب عید فاز دوم را اجرا یا سبد کالا توزیع کند که بیشتر برای برد انتخابات است.این برای نظام در آینده خطرناک است.

احمدی نژاد کار ماندگاری ندارد و تنها با این کارها در بخشی از جامعه اسمی باقی می گذارد.برخی طبقات ضعیف جامعه نمی دانند به چه هزینه ای برای کشور این پول ها را می گیرند. همین مرحله اول هدفمندی که با "به به" و "چه چه" همراه بود ، صنعت و کشاورزی از بین برد .کارگرها بیکار شدند 3میلیون بیکار شده 4میلیون و تولید داخلی را در سال حمایت از تولید ملی نابود کرده است. مثلا‌ آقای احمدی نژاد می آید و می گوید تولید سیمان از چند به چند میلیون تن افزایش داشته.من یک سوال دارم اینکه چندتا کارخانه سیمان در زمان شما برای احداث کلنگش خورده که حالا به بهره برداری برسد و شما استفاده می کنید؟اکثر این ها کارخانه هایی است که در دولت اصلاحات شروع شده و بعد ایشان افتتاح فرموده اند.البته دستشان درد نکند که راه اندازی کردند، منتهی باید انصاف به خرج می دادند و این مطلب را هم می گفتند.آیا چند سدی که در دوران ایشان شروع  شده ، به بهره برداری رسیده است؟یا مثلا آماری که می دهند. سوال من این است که آیا تمام این ها را شما درست کردید؟

در میان اصولگرایان چه کسی برای ریاست جمهوری مناسب است؟


علیخانی: در میان اصولگرایان انشاءاله همه آقایان خوب هستند.البته تعدد افراد در جریان اصولگرایی برای ما  خیلی خوب است باعث می شود کسی از جریان اصلاح طلب انتخاب شوند و البته به نظر نمی رسد برخی از کاندیداهای اصولگرا حاضر باشند به نفع یکدیگر کنار بروند.

اصلاح طلبان را که تایید صلاحیت نمی کنند؟


علیخانی: به کسانی که این حرف ها را می زنند نباید اهمیت داد زیرا آنها سخنگوی نظام نیستند.

و کلام آخر؟

امیدوارم این بداخلاقی ها،تهمت ها،تخریب ها از جامعه ما رخت بربندد.البته ما معتقدیم بعضی از تخریب ها عادی نیست و  دستوری است و ممکن است هدایت شده باشد ولی اینها بالاخره به نظام هم ضربه می زند.دشمنان خارجی چه می گویند؟ نمی گویند اینها به جان هم افتاده اند؟
شاید گروهی منافعشان را در این می بینند و تصور می کنند این نوع رفتار در تثبیت موقعیت شان در آینده کمک می کند.اما اینکه چه پاسخی برای خود در محضر الهی حاضر کرده اند،خودشان می دانند.منتهی آنچه مسلم است به جامعه و کشور آسیب زده و می زنند.

 

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا