/ درد كف پا از علائم صافي كف پا در بزرگسالان

منيره زارع زاده خبرنگار يزدفردا/ دکتر ابراهیم صادقی عضو هیات علمی گروه ارتوپدی فنی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار وب دا اظهارداشت: صافی کف پا شرایطی است که قوس داخلی کف پا کاهش پیدا می کند و در هنگام ایستادن لبه داخلی پا به زمین نزدیک می شود و یا به زمین می چسبد.این مشکل معمولا با چرخش قسمت جلوئی پا به سمت خارج همراه است.

وي در خصوص علت بروز اين عارضه گفت: این مشکل معمولا منشاء مادرزادی دارد اما گاها می تواند به علت ضعف یا فلج بعضی از عضلات باشد.

صادقي خاطرنشان كرد: تمام نوزادان یک یا دو سال بعد از ایستادن صافی کف پا دارند چون چربی کف پا قوس را پر می کند. اگر این مشکل وارد بزرگسالی شود به یک نقص دائم  ساختاری  تبدیل می شود و می تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

 

عضو هیات علمی گروه ارتوپدی فنی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به علائم بالینی اين بيماري تصريح كرد: صافی کف پا در بچه ها معمولا بدون علامت است اما والدین معمولا شکایاتی را از قبیل له شدن زود هنگام قسمت فوقانی کفش به سمت داخل و یا سائیده شدن قسمت داخلی پاشنه کفش را دارند.

صادقي ادامه داد: در بزرگسالان علائم به صورت درد کف پا، پشت ساق و کمردرد در ایستادن و راه رفتن طولانی مدت ایجاد می شود.

وي با اشاره به درمان صافي كف پا عنوان كرد: اين عارضه در بچه های زیر 3 سال نياز به درمان ندارد ولي در بچه های بالای سه سال مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد یا کارشناس ارتوپدی فنی جهت تشخیص و تجویز درمان مناسب که معمولا استفاده از کفش و کفی طبی حمایت کننده قوس طولی داخلی می باشد توصیه می شود.

عضو هیات علمی گروه ارتوپدی فنی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان كرد:  صافي كف پا از مشکلاتی است که در صورت عدم درمان باعث ایجاد نقص بیومکانیکی در ساختار بدن می شود و می تواند در آینده مشکلاتی نظیر کمردرد، استئوآرتریت زانو و موارد مشابه را به دنبال داشته باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا