برخی از کارشناسان صدا و سیما بیان می‌کنند ما نباید به خدا سوء ظن داشته باشیم و از خدا بترسیم. متأسفانه سوء ظن به خدا توسط آنها بد فهمیده شده است. در حالیکه اینگونه نیست!

پانزدهمین نشست تفسیر موضوعی سوره انبیا در 25 اردیبهشت ماه 1392 در سالن اجتماعات امامزاده جعفر یزد برگزار شد.

استاد محمدرضا شایق با توجه به آیه 48 سوره انبیاء، قرآن را فارق بين حق و باطل دانست و ضمن توصیه به خواندن قرآن از دریچه ولایت بیان داشت: قرآن کتاب ولایت است. هیچ آیه‌ای در قرآن نیست که با ولایت ارتباط نداشته باشد. واعتصموا بحبل‌الله، یعنی ولایت. در نتیجه قرآن براي اهل ولايت شفا و رحمت و براي منحرفان از ولايت خسارت‌آور است.

وی با اشاره به حادثه انفجار یک مدرسه بچگانه توسط سلفی‌ها و کشته شدن چندین کودک بیگناه اظهار داشت، چون آن‌ها قرآن را بدون ولایت می‌خوانند، چیزی از آن نمی‌فهمند و بار گناه خود را لحظه به لحظه سنگین‌تر می‌کنند.

استاد تفسیر قرآن، در ادامه با توجه به آیات 49 و 50 سوره انبیاء و بیان اینکه خوف یک امر باطنی است، نسبت به برخی از کارشناسان رسانه‌های جمعی اظهار تأسف کرد و گفت: برخی از کارشناسان صدا و سیما بیان می‌کنند ما نباید به خدا سوء ظن داشته باشیم و از خدا بترسیم. متأسفانه سوء ظن به خدا توسط آنها بد فهمیده شده است. در حالیکه اینگونه نیست! دنیا جای آرامش نیست. انسان‌هایی که آرامش دارند باخسران‌ترین انسان‌های عالم هستند. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «مومن همیشه نگران است».

ایشان در ادامه فرمودند: سوء ظن زمانی ناپسند است که نسبت به تحقق وعده الهی باشد. آنجا که خداوند در انجام کاری به انسان مؤمن وعده یاری می‌دهد و چون مؤمن به این وعده شک دارد، جرأت انجام آن کار را ندارد. ما باید به اعمال خودمان شک داشته باشیم. حسن ظن به خدا (یعنی اعتماد به وعده‌های الهی) هیچ منافاتی با خوف و خشیت ندارد. وقتی حضرت امام گفت: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، علم غیب و اسلحه و سلاحی نداشت. او به خدا اعتماد داشت. امام گفت: ما داریم خدا را یاری می‌کنیم و حتماً خدا ما را یاری می‌کند. همین امام وقتی نیایش می‌کردند به گونه‌ای بود که فکر می‌کردی یک آدم گناهکاری دارد نیایش می‌کند. خداوند در آیات زیادی فرموده: «اتقوالله»، یعنی از خدا بترسید. و پرهیزگاری زمانی مشخص می شود که انسان در خلوت از خدا بترسد.

لینک خبر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا