یزدفردا :ارتعاش مولكول های مختلف موجود در مواد با هم تفاوت های اندكی دارند. وقتی یك پرتو فروسرخ به ماده مورد نظر تابانده می شود، برخی از طول موج های آن از سوی برخی پیوندهای شیمیایی مرتعش بیشتر جذب می شود. با اندازه گیری نور نزدیك به فروسرخ می توان به ویژگی های ماده ای كه پرتو به آن تابانده شده بود، پی برد.

آیا میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیك، مغذی‌تر از انواع معمولی هستند؟ پژوهشی كه سال گذشته از سوی دانشگاه استنفورد در این زمینه به انجام رسید، تردیدهایی جدی را درباره مواد سودمند و مغذی بیشتر در محصولات كشاورزی و باغی ارگانیك ایجاد كرد؛ اما نكته ظریفی كه در این میان وجود دارد این است كه سطح مواد مغذی محصولات مختلف اعم از ارگانیك و غیرارگانیك، تا حدی زیادی به عواملی همچون نوع و كیفیت خاك، دما، میزان قرارگیری در برابر نور آفتاب، میزان آبیاری و عواملی دیگر بستگی دارد.
جام جم نوشت مشكل اینجاست كه ما به عنوان مشتری نمی توانیم از میان محصولات مختلف، آنهایی را كه از كیفیت غذایی بالاتری برخوردار هستند، تشخیص دهیم. خیلی خوب می شد اگر اسكنری ساخته می شد و میزان مواد مغذی میوه ها و سبزی ها را به ما نشان می داد.
همین فكر بود كه گروهی از دانشمندان را به فكر طراحی اسكنری ویژه برای این كار كرد. فناوری پایه موجود در این اسكنر پدیده جدیدی نیست. قرار است از روش طیف نگاری نزدیك به فروسرخ كه امروزه در داروسازی، كشاورزی و حتی اخترشناسی كاربرد دارد به عنوان ساختار اساسی این اسكنر بهره گیری شود.
 
ارتعاش مولكول های مختلف موجود در مواد با هم تفاوت های اندكی دارند. وقتی یك پرتو فروسرخ به ماده مورد نظر تابانده می شود، برخی از طول موج های آن از سوی برخی پیوندهای شیمیایی مرتعش بیشتر جذب می شود. با اندازه گیری نور نزدیك به فروسرخ می توان به ویژگی های ماده ای كه پرتو به آن تابانده شده بود، پی برد.
 
البته این كه آیا این شیوه طیف نگاری می تواند به شكل گیری چنین اسكنری كمك كند یا خیر هنوز مشخص نیست، زیرا اسكنری كه قرار است با استفاده از این شیوه طیف نگاری طراحی شود نمی تواند به شناسایی موادی كه كمتر از یك دهم درصد از حجم را تشكیل می دهند، بپردازد. میوه ها و سبزی ها به طور متوسط دارای 92 درصد آب هستند.
 
پس از آب، موادی همچون هیدروكربن ها و پروتئین ها، بیشترین درصد از حجم این محصولات را تشكیل می دهند كه البته به همین علت براحتی می توان با طیف نگاری نزدیك به فروسرخ آنها را شناسایی كرد. مشكل اینجاست كه حجم كل ریزمغذی های موجود در میوه ها و سبزی ها كه ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اكسیدان ها را دربرمی گیرند ، آن قدر كم است كه قابل شناسایی نیست. دانشمندان قرار است به همین منظور به بررسی گسترده انواع مواد غذایی به منظور طراحی نوعی الگوریتم كاربردی برای این اسكنر بپردازند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا