جلسه ای با حضور خانم كالونجی معاون  وزیر علوم یونسكو، محمدرضا فلاح زاده استاندار یزد، محمدرضا سعید آبادی دبیر كمیسیون ملی یونسكو در ایران، محمدرضا بابائی معاون برنامه ریزی استانداری،  علی اصغر سمساریزدی، رئیس مركز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، رضائی مدیركل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، حسین غفوری مدیرعامل شركت آب منطقه ای یزد در مركز بین المللی قنات تشكیل شد.

 محمدرضا فلاح زاده ضمن قدردانی از همكاری سازمان یونسكو با جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان كرد: مردم ایران برای تأمین آب مورد نیاز برای بقای حیات خود 3500 قنات در استان حفر كرده اند كه طول این قنات ها به 80 كیلومتر می رسد.

وی اظهار داشت: كاربری این قنات ها بدون آسیب رساندن به سفره های زیرزمینی برای مصارف كشاورزی، تولید، صنعت، شرب و بهداشت بوده كه بدون استفاده از امكانات خاص و پیشرفته ایجاد شده است.

استاندار یزد ادامه داد: اگر مركز قنات جهان را كشور ایران و مركز اصلی آن را استان یزد بدانیم سخن به گزاف نگفته ایم.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به همكاری های یونسكو با ایران، اقدامات دولت ایران در راستای حفظ و نگهداری قنات ها را یادآور شد.

فلاح زاده راه اندازی دانشكده قنات برای انتقال این فناوری به نسل جوان، اختصاص ساختمان مستقل به مركز قنات، كمكهای مالی سالیانه و ثبت 20 رشته قنات در آثار ملی برای جلوگیری از هرگونه تعرض را از جمله اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص برشمرد.

معاون علوم یونسكو نیز در این دیدار ضمن تشكر از مسئولین استان یزد گفت: در این سفر تحت تاثیر دانش عمیق استاندار در حوزه قنات قرار گرفتم.

"كالونجی" با بیان اینكه از بین 4 مركز منطقه ای یونسكو، سه مركز در حوزه آب فعالیت می كند اظهار داشت: موضوع آب یكی از موضوعات مشترك ایران و یونسكو است.

وی ثبت قنات های استان در یونسكو را مهم دانست و پیشنهادات استاندار را بسیار خوب ارزیابی كرد.
كالونجی ایجاد یك مركز یونسكو در استان یزد را  از جنبه عمومی و توسعه علم مثبت ارزیابی كرد.

معاون دبیر كل یونسكو گفت: مركز بین بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی از شهرت خاص بین المللی برخوردار بوده و از جمله مراكز فعال یونسكو می باشد كه می تواند به عنوان الگویی برای سایر مراكز مطرح باشد. وی اعلام نمود: در سال گذشته هیأت ارزیاب یونسكو از این مركز بازدید نموده اند و طی گزارشی اقدامات این مركز را به دلیل فعالیتهای ارزشمند و نقش مؤثر آن در افزایش آگاهی­ها، انتقال فناوری، اجرای طرحهای مطالعاتی و پژوهشی و ظرفیت سازی بسیار مثبت ارزیابی نموده اند. گزارش نامبردگان در شورای اجرائی یونسكو كه در تاریخ  دهم اردیبهشت ماه در پاریس برگزار شد مطرح و كشورهای عضو یونسكو به دلیل نقش مثبت این مركز با تمدید فعالیت آن به مدت 6 سال دیگر موافقت نمودند و از دبیر كل یونسكو درخواست نمودند تا موافقتنامه تمدید فعالیت این مركز را با جمهوری اسلامی ایران مبادله نماید.

وی به جمعیت جوان و دانشگاه های با كیفیت كشورمان اشاره كرد و افزود: این ویژگی ها می تواند منجر به همكاری های بیشتر ایران و یونسكو در حوزه علوم وتكنولوژی شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا