وی با اشاره به اینکه درصد بی سوادی در بین زنان و مردان و نیز جمعیت روستایی و شهری متفاوت است، افزود: به طور کلی درصد بی سوادی در مناطق روستایی بیشتر از شهری و در بین زنان نیز بیشتر از مردان است. معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از 15 درصد از جمعیت بالای 10 سال کشور خود را بی سواد معرفی کرده اند.

 به گزارش مهر، علی باقرزاده عصر شنبه در نشست خبری در بجنورد، وضعیت باسوادی جامعه را از جمله شاخص هایی ذکر کرد که عوامل و مولفه های متعددی در افزایش و یا کاهش آن موثر هستند.

وی با بیان اینکه سوادآموزی مسئله اجتماعی چند بعدی است که عوامل متعددی در ظهور و بروز آن نقش دارند، اظهار داشت: عواملی چون فرهنگ، اقتصاد، اعتقادات، قوانین و ... در میزان باسوادی مردم هر جامعه تاثیر مستقیمی دارند.

باقرزاده در ادامه در مورد وضعیت فعلی سواد در کشور عنوان کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از 15 درصد از جمعیت بالای 10 سال کشور خود را بی سواد معرفی کرده اند.

به گفته وی همچنین بر اساس این سرشماری در گروه سنی 10 الی 29 سال درصد بی سوادی افراد کمتر از 3.2 درصد ذکر شده و این در حالی است که میزان بی سوادی در بین افراد 30 تا 50 سال نیز 15 درصد برآورد شده است.

این مسئول با بیان اینکه میزان باسوادی در بین افراد دارای سن 10 تا 49 سال به دلیل اینکه جمعیت مولد جامعه به شمار می روند، بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال 90 حدود 92.45 درصد از جمعیت این رده سنی باسواد هستند و حدود 6.8 درصد نیز در این رده سنی بی سواد معرفی شده اند.

وی با اشاره به اینکه درصد بی سوادی در بین زنان و مردان و نیز جمعیت روستایی و شهری متفاوت است، افزود: به طور کلی درصد بی سوادی در مناطق روستایی بیشتر از شهری و در بین زنان نیز بیشتر از مردان است.

باقرزاده با اعلام اینکه بالاترین درصد بی سوادی در کشور در بین زنان روستایی است، اضافه کرد: به همین دلیل باید سوادآموزی زنان روستایی به شکل ویژه پیگیری شود.

وی در ادامه از تهیه بانک اطلاعاتی افراد بی سواد کشور خبر داد و افزود: در این بانک اطلاعاتی، مشخصات افراد بی سواد به همراه آدرس محل سکونت آنها ذخیره می شود تا برای آموزش سواد به آنها اقدام شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون اطلاعات حدود 50 درصد از بی سوادان کشور در این سامانه ثبت شده است، اظهار داشت: اطلاعات مابقی افراد بی سواد نیز به مرور وارد این سامانه خواهد شد.

 وی همچنین با اشاره به برون سپاری فعالیت های سوادآموزی در کشور اشاره کرد و گفت: برون سپاری آموزش سواد در کشور از سال 89 آغاز شد و در این سال هشت درصد فعالیت های نهضت سوادآموزی از طریق بخش غیردولتی انجام شد.

به گفته باقرزاده در سال 90 حدود 39 درصد و در سال 91 نیز بیش از 52 درصد فعالیت های سوادآموزی از طریق بخش غیردولتی انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در پایان تصریح کرد: در سال 92 سعی می شود تمامی آموزش های سوادآموزی کشور به بخش غیردولتی و خصوصی واگذار شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا