یک فیلمساز تفتی حاضر در جشنواره سراسری « روحانی در قاب سینما » گفت: اگرچه برخی ازفیلمها به لحاظ تکنیکی ضعیف بودند اما بعضی ازآنها نیزموضوعات بکری داشتند و نگاه متفاوتی به روحانیت دراین جشنواره وجود داشت.

محمد رسول شجاعی مستندساز کشورمان که با فیلم مستند «علا قبند کویر» در جشنواره «روحانی در قاب سینما» حضور داشت در گفتگو با خبرنگار ما در مورد فیلم خود افزود: موضوع این فیلم در مورد آیت الله علاقه بند، روحانی وارسته و ساده زیستی که در استان یزد زندگی می کند. من سعی کردم در این فیلم با نگاه مستند و با بهره گیری از مصاحبه هایی که با برخی از مردم و مسئولین شهر انجام دادم خصوصیات فردی و عملکرد ایشان در استان یزد را به تصویر بکشم. 


وی ادامه داد: با توجه به تحقیقاتی که در مورد زندگی آیت الله علاقه بند داشتم متوجه وجهه مردمی این روحانی شدم و در فیلم نیز این ویژگی بیشتر برای تماشاگر نمایان می شود. 


رسول شجاعی در مورد استقبال مردمی از این جشنواره تصریح کرد: با توجه به اینکه این جشنواره ، نخستین دوره خود را تجربه می کند و یک جشنواره خاص محسوب می شود - مثل تمامی جشنواره های خاص دیگر- خیلی تماشاگر عمومی نداشت و معمولا کسانی که با جشنواره درگیر بودند حضور فعالی داشتند. اما باز هم، حضور تماشاگران در این جشنواره بد نبود. ولی امیدواریم در دوره های بعدی و با جا افتادن این جشنواره ، شاهد تماشاگران بیشتری باشیم . 


وی در مورد دیدگاههای دیگر فیلمسازان نسبت به فیلم « علاقبند کویر» اظهار داشت : دوستانی که فیلم من را دیدند نگاههای متفاوتی به این فیلم داشتند که برای من خیلی جالب بود البته من این فیلم را حدود ۵ سال قبل ساختم و طبیعی است که اگر امسال این فیلم را می ساختم حتما با نگاه جدیدتری آن را تولید می کردم. 


این مستند ساز کشورمان با اشاره به تبلیغات میدانی این جشنواره گفت: تبلیغات تا حدودی خوب بود و من در سطح شهر تهران شاهد برخی از بنرهای تبلیغاتی این جشنواره بودم و حتی تلویزیون نیز، تیزرهای جشنواره را چندین بار پخش کرد اما امیدواریم در سالهای آتی شاهد تبلیغات بیشتری در این زمینه باشیم. 


رسول شجاعی در خصوص کیفیت فیلمهای حاضر در جشنواره « روحانی در قاب سینما » یاد آورشد: کیفیت فیلمهایی که من در این جشنواره دیدم خوب بود و با توجه به اینکه حدود ۱۴۷ اثر به دفتر جشنواره رسیده که از میان آنها حدود ۱۴ اثر مستند و ۸ فیلم داستانی انتخاب شدند این نشان می دهد که استقبال از این جشنواره نیز خوب بوده است. اگر چه برخی از فیلمها به لحاظ تکنیکی ضعف هایی داشتند اما بعضی از آنها نیز از موضوعات بکری برخوردار بودند و نگاه متفاوتی به روحانیت در این جشنواره به چشم می خورد. 


این فیلمساز در مورد ضرورت برگزاری چنین جشنواره هایی گفت: هرچند که برگزاری جشنواره « روحانی درقاب سینما» یک کار ارزشمندی است که جای تقدیردارد اما نظرشخصی من این است که نباید سینما را قشربندی کنیم اگر به این شکل باشد ما فردا باید شاهد برگزاری جشنواره فیلمهای پزشکان ، کارگران ، مهندسان و غیره باشیم. این قشربندی ها کارصحیحی نیست بلکه باید هدف این باشد که تعاملی بین سینما و روحانی برقرار شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا