اصولگرایان سنتی:

    حجت‌الاسلام پورمحمدی/ عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان:در پاسخ به این سؤال که شما چرا بگم بگم راه انداخته‌اید، گفت: اصلاً این طور نیست. اگر بنا باشد کسی اطلاعات درست داشته باشد و حرف بزند، من هستم. بنده هیچ گاه از این ظرفیت استفاده نکرده و نخواهم کرد. در هفته‌های اخیر یکی از رسانه‌ها از من پرسید که فساد 450 میلیونی صحت دارد یا خیر که بنده توضیح دادم و خبرش منتشر شد. یکی از مسئولین گفت این خبر دروغ و تهمت است و در واکنش این موضوع بنده اعلام کردم اگر آقایان راضی باشند ما اسناد این فساد را جهت اطلاع عموم منتشر می‌کنیم.(خبرآنلاین)

حجت الاسلام حسین ابراهیمی/ عضو جامعه روحانیت مبارز:با اشاره به تعدد نامزدهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری گفت: تعدد و تکثر از این جهت که موجب حرکت و جنب و جوش و رقابت و آمدن مردم می شود، خوب است.
وی با بیان این که هم اکنون نامزدهای مختلفی از اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: در نهایت تلاش بر این است که اصولگرایان به یک نفر برسند. تلاش جامعتین بر این است که اصولگرایان به نامزد واحد برسند و در همین راستا صحبت هایی انجام شده است و نامزدها نیز ابراز علاقه مندی کرده اند.(خبرآنلاین)

محسن غرویان/ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:بعید می دانم جامعتین در مدت زمان باقیمانده، فرد خاصی را به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کند. چون تا امروز هنوز اجماع کامل در این نهاد روحانی شکل نگرفته است. وی تصریح کرد: با توجه به اختلافاتی که وجود دارد در مدت باقیمانده هم بعید است اجماع شکل گیرد و روی شخص معینی توافق شود. تصور من این است که جامعیتن در نهایت ملاک ها و معیارهای انتخاب رییس جمهور را در اختیار مردم قرار خواهد داد.(خبرآنلاین)

حجت‌الاسلام محمدرضا تویسرکانی/ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج:مشایی در کنار رئیس جمهور مکتب اسلامی ایرانی را مطرح و روی موضوع ایران، فرهنگ و کرامت سخنرانی کرد. والله قسم این شهدا برای ایران شهید شدند. قرار بود ایران اسلامی شود نه اینکه اسلام ایرانی شود. {در واکنش به تعریف‌ و تمجیدهای رئیس جمهور از مشایی} این همه تعریف از یک فرد به چه انگیزه‌ای است؟ اینها خطا است و ما نصیحت می‌کنیم. این موارد مسائل پشت پرده نیست که افشاگری کنیم. ما در اسلام افشاگری نداریم و این مسائل علنی است و مخفی نیست.(خبرگزاری بسیج)

علی فلاحیان/ کاندیدای دور یازدهم ریاست جمهوری: در دولت سازندگی من هشت سال وزیر کابینه وی بودم اما وقتی هاشمی رفسنجانی حزب سازندگی را تشکیل داد من عضو نشدم و در موضع گیری های وی نیز دخالتی ندارم و مواضع سیاسی ام نیز با هاشمی رفسنجانی فرق می کند. وی ادامه داد: شایعه انتساب من به هاشمی رفسنجانی شاید مربوط به رقابت انتخاباتی باشد که در بین اصولگرایان است و خواستند من را به وی منتسب کنند اما من مستقل هستم و به لحاظ طیفی نیز اصولگرا هستم.(مشرق)

اصولگرای تحول خواه:

علیرضا زاکانی/ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری:در پاسخ به این سوال که اگر جلیلی به صحنه بیاید کنار می‌روید؟ اظهار داشت: نه اینگونه نیست. اگر وی به صحنه بیاید هر دوی ما کاندیدا می‌مانیم و بعد به صحنه می‌آییم تا هر کسی که اقبال مردمی به او بیشتر بود، به او کمک کنیم. اما حتماً در روز رای گیری یک نفر خواهد ماند. اینکه مبنای انتخاب نظرسنجی یا چیز دیگری باشد، با هم تفاهم می‌کنیم.(مشرق)

رحيم صفوي /دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا:مردم هر کشوري در فضاي جغرافيايي کشور ، يک شهروند محسوب مي شوند و به عنوان عضوي از ملت به ايفاي نقش سياسي در انتخابات مي پردازند و يا در ساير فرآيندهاي مردم سالاري نظير انتخابات مجلس و يا رياست جمهوري مشارکت کرده و مي توانند در وضع قوانين کشور خود و يا ساختار قدرت دولت ، از رئيس دولت يا انتخاب وزراء مشارکت کرده و مديريت اجرايي کشور را براي چندين سال مطابق قانون اساسي انتخاب کنند. همچنين مردم مي توانند از طريق نمايندگان خود در مجلس ، بر فعاليت هاي مديران اجرايي نظارت و حتي آنها را مواخذه کنند.(مهر)

احمد خورشیدی/ سخنگوی ائتلاف پیشرفت و عدالت:انتخابات ماه آینده در شرایط ویژه‌ای انجام می‌شود چراکه در حوزه بین‌الملل در حالت تحریم و تشدید تحریم‌ها قرار داریم و در حوزه داخلی نیز ضعف و سوء مدیریت از یک سو و وضعیت خاص اقتصادی و معیشتی باعث ایجاد نگرانی‌های فراوان در بین مردم شده است.
وی با تاکید بر اینکه رییس جمهور آینده باید ولایتمدار باشد، تصریح کرد: رییس جمهور آینده باید در عرصه بین‌الملل و در مقابل استکبار نترس و شجاع و در عرصه داخلی نیز دارای برنامه مدون و قابل اجراء و گره‌گشا باشد و از حاشیه‌سازی و تئوری‌پردازی نیز مبرا باشد و بطور کلی کارنامه و برنامه منطقی و قابل قبولی داشته و بتواند از ظرفیت‌های فراوان کشور استفاده نماید.(فارس

صادق واعظ‌زاده /کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:اگر دولتی پای اصلی مناقشات سیاسی باشد نه مقتدر خواهد بود و نه می‌تواند اقتصاد را رشد دهد. دولت آینده اگر از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باشد که یک پای دعوای سیاسی و مناقشات هستند ادامه تجربه گذشته است، مناقشات دارد انفجاری می‌شود. دعوا و جنجال سیاسی یکی از نمادهای دموکراسی است اما اگر دولت محور این مناقشات و دعواها بود پیشرفت حاصل نمی‌شود.(فارس)

اصولگرای سوم تیری:

کامران باقری‌لنکرانی/ کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات:وظیفه دولت است که زمینه‌های ایجاد فساد را از بین ببرد. نقش قوه مجریه از دیگر قوا در مبارزه با فساد بیشتر است، چرا که بخش زیادی از اقتصاد ما دولتی است و دولت می‌تواند از آن جلوگیری کند و نمی‌تواند بگوید که در مبارزه با فساد کاری نتوانستیم انجام دهیم.

اصولگرايان ايستادگي:

محسن رضایی/دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: درباره اینکه آیا به نفع هاشمی رفسنجانی در انتخابات کناره‌گیری خواهید کرد، خطاب به دانشجویان گفت: ما فرض می‌گیریم که هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و مشایی می‌خواهند در انتخابات بیایند. آمدن آن‌ها تاثیری در حضور من ایجاد نمی‌کند، کماکان در صحنه انتخابات خواهم ماند.(خبرآنلاین)

اصلاح طلبان سنتی:

یاسر هاشمی/پسر آیت الله هاشمی رفسنجانی:با بیان اینکه احساس می‌شود در این دوره اصلاح طلبان به وحدت رسیده‌اند، افزود: به تشخیص خودم به جمع‌بندی درباره روحانی رسیده‌ام و معتقدم تنها اوست که بعد از خاتمی و هاشمی می‌تواند کشور را به آرامش بازگرداند.(فارس)

محسن مهرعلیزاده/ یکی از نامزد‌های احتمالی انتخابات 92:تصور ما این است که حداقل تا پایان هفته نظر قطعی اعلام شود و بر اساس آن فرد مورد نظر از سوی خاتمی انتخاب شده یا شخصاً‌ خود او در انتخابات حاضر خواهد شد. وی در خصوص کاندیداتوری خودش نیز عنوان کرد: اگر خاتمی نیامد و اجماع بر این بود که بنده در انتخابات حاضر شوم، حتماً می‌آیم. وی گفت: خاتمی با اقبالی که مردم به او دارند و خاطره خوشی که مردم از دوران خاتمی مبنی بر آرامش و امنیت و رشد اقتصادی دارند؛ به وی رای داده و وی نیز با یک اختلاف زیاد با رقبا پیروز انتخابات خواهد شد. (فارس)

داريوش قنبري/نماينده اصلاح طلب مجلس هشتم:اگر هاشمي کانديداي انتخابات رياست جمهوري شود قطعا تخريب ايشان بارديگر آغاز مي شود. اما بنده معتقدم در اين دوره آثار تخريب آقاي هاشمي در نزد افکار عمومي بسيار کمتر از گذشته خواهد بود. وي تاکيد کرد: هاشمي در مجموع شخصيت خاصي دارد که با انقلاب پيوند خورده است بنابراين مسائلي که بعضا معتقدند مي تواند در کاهش اقبال ايشان تاثيرگذار باشد را بنده قبول ندارم زيرا ايشان جزء هويت انقلاب محسوب مي شود.(آریا)

 

اصلاح طلبان مدرن:

محمدرضا عارف/کاندیدای ریاست جمهوری:عارف در خصوص سرمقاله کیهان که سید محمد خاتمی را مفسد فی‌الارض نامیده بود ،اظهار داشت: من از این سرمقاله بسیار متاسف هستم. چون کار خلاف اخلاق قرار گرفت. آقای خاتمی فردی متعهد است که تعهدشان بر هیچکس پوشیده نیست.آیا جفا به انقلاب نیست که با یک رئیس جمهوری که هشت سال سکان مدیریت اجرایی کشور را بر عهده داشت اینگونه برخورد کنیم؟

 

اکبر اعلمی/کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری:طبق قانون حق انتخاب شدن در مجالس شورای اسلامی، خبرگان و عضویت در شورای نگهبان و انتخاب شدن ریاست جمهوری یکی از حقوق اجتماعی هر ایرانی واجد شرایط است و با توجه به اینکه می‌گویند حق، گرفتنی است از این رو بنده هم همه تلاش خود را صرف گرفتن این حق می کنم به این امید که شاید تبعیض و برخوردهای سلیقه ای برطرف و قانون و عدالت در کشورمان اجرا شود.(ایسنا)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا