سخنان محمود احمدی نژاد در سمنان و شاهرود با وعده هایی چون پرداخت یارانه 250 هزار تومانی، وام ازدواج و واگذاری زمین و ...  و ژست های او و اسفندیار رحیم مشایی در مقابل مردم و دوربین ها چون اعطای پرچم از سوی رییس دولت به اسفندیار کابینه همه و همه از سوی سیاسیون اقداماتی انتخاباتی و غیرقابل قبول تلقی گردید.  تا در هفته جاری از یک سو هشدارها و انتقادات برخی مسئولان قضایی و چهره های سیاسی به مراقبت دولت در پرهیز از بهره برداری از امکانات دولتی و در دیگر سو هشدار به رد صلاحیت انحرافیون را شاهد باشیم. آخر هفته گذشته دولتمردان اگر در سمنان گذشت، آخر هفته آنها گویی اینبار در استادیون صد هزار نفری آزادی گذشت؛ همایشی که دولتی ها از آن به عنوان مراسم تقدیر از دست اندرکاران ستاد سفرها نام می برند و دیگران آن را میتنیگ انتخاباتی می دانند. سفرهای استانی و حضور در سخنرانی هایی در جمع اصناف، مراسم عزاداری فاطمی و دانشگاه ها برنامه های کاندیداها در هفته  گذشته به روال هفته های اخير بود. مصطفی پورمحمدی عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در چندین اظهارنظر در قالب مراسم عزاداری و سفر استانی به اظهارنظرهایی پیرامون جریان انحرافی، شرایط تولیدکنندگان، شعار انتخاباتی خود در حوزه اداری و ... پرداخت. محسن رضایی هم هفته خود را با دیدار با مراجع عظام آغازو در میانه هفته جاری از یارانه 65 هزار تومانی خود پرده برداری کرد که البته 6ماه باید محبوس باشد. تهیه منشور اخلاقی از سوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف، اظهارات مصطفی کواکبیان درمورد اصلاح طلب بدلی بودن یا نبودن کروبی و موسوی ، صبحانه انتخاباتی محمد شریعتمداری با دیگر کاندیداها و جزئیاتی از جلسه مشورتی اصلاح طلبان و فعال شدن ستادهای انتخاباتی مهرعلیزاده هم از خبرهای مربوط به جناح اصلاحات در هفته گذشه بود. پایداری ها که زودتر از دیگر گروه ها و تشکل های سیاسی فاز برگزاری همایش های انتخاباتی را زده بودند در دو ماه مانده به انتخابات هنوز سردرگم کاندیدا نداشتن هستند، چه آنکه خبرهای اعلام شده از سوی این جبهه مبنی بر زمان اعلام کاندیدا در چندین نوبت به تعویق افتاده است و در آخرین اظهارات دبیرکل این جبهه گرچه از اعلام کاندیدا در اواخر هفته آینده خبر داده بود، اما به فاصله ای کوتاه دیگر عضو این جبهه از کامران باقر لنکرانی به عنوان کاندیدای نهایی این جبهه نام برد.

اصولگرایان  سنتی: 

    ابوترابی فرد/عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان: در پاسخ به سؤالی دربارهی امکان استفاده از نیروهای اصلاح طلب در صورت پیروزی در انتخابات آینده گفت: اصرار دارم افراد بر اساس این اصول انتخاب شوند و اگر صلاحیت آنها کمتراز دیگران نبود از آنها استفاده خواهم کرد.

پورمحمدی/عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان: با اشاره به اینکه ما از آنجا که نمی‌خواهیم در بین اصولگرایان تکثر ایجاد شود، وارد ائتلاف پنجگانه شدیم چرا که ائتلاف 1+2 (پیشرفت) حالت نیمه بسته داشت، یادآور شد: ائتلاف جبهه پیروان به روی ما باز بود و استقبال کردیم. لذا پس از صحبت با آقای ابوترابی وارد همکاری با آنها شدیم.  پورمحمدی درباره نامگذاری این ائتلاف توضیح داد: ابتدا گفته شد که نام آن را ائتلاف 1+5 بگذارید اما برخی گفتند از آنجا که می‌خواهیم افراد جدید هم بیایند، اسم آن را ائتلاف اکثریت می‌گذاریم و این صرفا یک اسم است. چرا که نمی‌توان گفت ما در مقابل جبهه پایداری افراد واداده هستیم و در مقابل ائتلاف پیشرفت عقب‌مانده‌ایم. (خبرآنلاین)

ولایتی/عضو ائتلاف پیشرفت:حتما از ما سه نفر یکی کاندیدا خواهد شد و دونفر دیگر حمایت خواهند کرد، قرار بر این است که هر سه نفر ثبت‌نام کنیم و پس از تایید صلاحیت از امکانات برای اطلاع رسانی نامزد مورد نظر استفاده کنیم، اما مطمئن باشید، هیچ یک از این سه نفر با هم مناظره نخواهند داشت و حتما مکمل یکدیگر خواهند بود و امیدوارم این روش جدید تبلیغاتی به ثمر بنشیند.(خبرآنلاین)

‌محمدرضا باهنر/کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری:من فکر می‌کنم که این تعدد نامزدها یک فرصت است، البته مشروط بر اینکه به تهدید تبدیل نشود. باهنر با تأکید بر اینکه ما 5 نفر عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان اعلام عمومی کرده و اکنون نیز اعلام می‌کنیم که در تلاشیم که قبل از ثبت نام روی نامزد واحدی اجماع کنیم، تصریح کرد: از بقیه نامزدهای اصولگرا نیز دعوت می‌کنیم که به ائتلاف ما بپیوندند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر این ساز و کارهای مدنظر شما به نتیجه خوبی نرسد شما حاضرید که به نفع فرد اصلح‌تر از خود در گفتمانتان کناره‌گیری کنید، گفت: وحدت نظر بر یک نامزد باید به یک مطالبه از طرف مردم و رسانه‌ها تبدیل شود، کشور ما برای دوری از این مسائل نیاز به حزب جامع داشته و این خود یک حلقه مفقوده در کشور است.(مشرق)

حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور/ دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان: با آیات‌ عظام، نوری همدانی، مکارم شیرازی، علوی‌گرگانی و بوشهری درباره مسائل جاری روز از جمله انتخابات آتی ریاست‌جمهوری دیدار داشتم. وی افزود: در این دیدار مراجع عظام تقلید از تعدد کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرده و توصیه داشتند که سازوکاری برای کاهش نامزدها در انتخابات طراحی شود.(فارس)

اصولگرایان سوم تیری:

    کامران باقری لنکرانی/سخنگوی جبهه پایداری:در واکنش به برگزاری مراسم تجلیل از خادمین سفر‌های نوروزی -مراسمی که برخی آن را همایش انتخاباتی دولت می‌خوانند - گفت: بهرحال هر کاری که فضا را به نوعی دچار ابهام کند، موضع درستی نیست وظیفه دولت این است که مراقب برگزاری انتخابات سالم و بدون ابهام باشد و اگر خود اقدامی انجام دهد که بر این ابهام بیافزاید، این خلاف وظیفه است، بخصوص در شرایط سخت اقتصادی کنونی هر نوع هزینه‌ای که فایده‌ی برای مردم مستعضف نداشته باشد، هزینه به جا و درستی نیست.  وی درباره زمان دقیق اعلام کاندیدای ریاست جمهوری جبهه پایداری گفت: هفته آینده سخنگوی جبهه کاندیدا را اعلام خواهد کرد. (خبرآنلاین)

 

اصولگرایان ايستادگي:

محسن رضایی/کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری: همانگونه که در زمان جنگ قهرمانان گمنامی از ملت، شرف، خاک و ناموس خود دفاع کردند، امروز هم باید کار را به دست همین قهرمانان گمنام سپرد تا با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب حماسه سیاسی و اقتصادی را رقم بزنیم.(خبرآنلاین)

اصلاح طلبان سنتی:

آیت‌الله سید محمدباقر خرازی /دبیرکل حزب‌الله ایران:نه با کسی ائتلاف می‌کنم، نه کنار می‌روم، با هیچ‌کس از سران قوا، احزاب، وزرا، کاندیداها، استانداران ملاقات نکرده و نمی‌کنم، زیرا نمی‌خواهم خود را مدیون کسی بدانیم از شب اول قبر خودم می‌ترسم. ..کسانی که در خانه نشستند به دولت بر می‌گردانیم، کاری به جناح چپ و راست نداریم، خودی و غیر خودی نداریم هر کس که دارای شرایط پنج‌گانه مدیریت حزب‌الله باشد، اعتقاد به نظام، انقلاب و رهبری ولایت مطلقه ‌فقیه داشته باشد، مدیر متمرکز باشد،‌ دو شغله نباشد، مدیر درآمدی باشد، متخصص علمی و عملی باشد در دولت ما می‌ماند.(خبرآنلاین)

مصطفی کواکبیان/ کاندیدای احتمالی انتخابات: شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری من را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری برگزید، البته اگر اجماعی در میان اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، شورای ما تابع آن اجماع خواهیم بود و اگر خاتمی وارد انتخابات شود از او حمایت می‌کنیم. دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین گفت: بعد از حمایتی که از من در شورای مرکزی حزب مردم سالاری و جبهه اصلاح‌طلبان انجام گرفت، من به صرافت افتادم که در انتخابات شرکت کنم.(خبرانلاین)

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا