نامه نوشت:آقازاده فیلسوف حاج میرزا هاشم آملی، رییس مجلس بودن را سقف سیاستمدار بودن نمی‌داند، شاید از همین روست که در آشکار بر صندلی بهارستان تکیه زده و در نهان به صندلی پاستور چشم دوخته است.

 

به گزارش نامه، دیپلماتِ رییس مجلس شده، در سکوت ظاهری و تحرکات زیرپوستی انتخاباتی اش، هم می تواند محور تحلیل ها و اظهارات انتخاباتی باشد. در روزهایی که سیاسیون هم طیف و رقبای سیاسی‌اش همگی در تب و تابانتخابات ریاست جمهوری هستند و او را هم مردی از مردان در سودای ریاست جمهوری می دانند او به ظاهر خود را درگیر وظایف رییس مجلسی و نمایندگی مردم کرده است، در جایگاه همان رییس مجلسی و نمایندگی اما اظهارات انتخاباتی و تحرکاتش را پیش می‌برد.

 

در آخرین هفته های سال 91 بود که بعد از مدتها سکوت خبری – انتخاباتی لاریجانی و ماجرای پرتاب مهر به او در مراسم 22 بهمن شهر قم و ناتمام ماندن سخنرانی اش ، دیدار او با سید حسن خمینی زمزمه ها بر سر احتمال کاندیداتوری او را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت. چهارشنبه شبی اسفندی که که رییس مجلس میزبان یادگار امام(ره) شد. دیداری که خبری رسمی از آن منتشر نشد. گرچه دعوت از یادگار امام (ره)، از سوی نماینده قم در مجلس موضوع غیرقابل انتظار نبود اما اظهار نظرهای غیررسمی از این دیدار گویای آن بود که در روزهایی که زمزمه های حضور لاریجانی در انتخابات شنیده می شود محور اصلی این دیدار چیزی جز اظهارات انتخاباتی نبود. چه آنکه لاریجانی به حدی از فراست سیاسی رسیده است که بداند سید حسن به خوبی از شرایط جامعه آگاه است و با صبر و حوصله اتفاقات را رصد می‌کند و با نفوذی که در بین علما و روحانیون قم از یک سو و طیف اصلاح طلب از سوی دیگر دارد، می‌تواند راهنمای خوبی برای مردی از لاریجانی‌ها باشد. و البته برخی هم دعوت انجام شده را «رخصت گرفتن» علی آقا از سید حسن  آقا برای حضور در انتخابات می‌دانستند. ماجرای دیدار هرآنچه که بود اما زمزمه ها بر سر کاندیداتوری لاریجانی را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت تا بعد از انتخابات سال 84 باز هم پسرِ فلسفه خوانده حاج میرزا هاشم  آملی  وارد گود رقابت های ریاست جمهوری شود.

 

عملکرد لاریجانی در 4 سال دوران ریاست مجلس و موضع‌گیری‌های او در برابر قانون گریزی‌ها و برخی رویکردهای دولت محمود احمدی نژاد فراتر از حد انتظار گروه‌های سیاسی حامی او و حتی مخالفان سیاسی و اجتماعی جناح راست بود و از او چهره‌ای مقتدر در برابر دولت ساخت. از همان زمان بود که زمزمه‌هایی درخصوص عدم شرکت لاریجانی در انتخابات مجلس و تمرکز او بر انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد اما برخلاف گمانه‌زنی‌ها لاریجانی اینبار نیز با حمایت روحانیون و مراجع از قم کاندید و به مجلس راه یافت و توانست در رقابت با حدادعادل صندلی ریاست خود را اینبار نیز حفظ کند.

 

تحرکات این روزهای هم طیفان سیاسی لاریجانی، خصوصا اصولگرایان سنتی از یک سو و همراهان سیاسی او در مجلس تحت عنوان فراکسیون رهروان ولایت، اما گویای آن است که سودای ریاست جمهوری هنوز در سر رییس بهارستان نشین است. چه آنکه از یک سو مدتی است که در بازار ائتلافی کشور از او به عنوان یکی از مدعوین دعوت شده به هر دو ائتلاف سه گانه و 5 گانه نام برده می شود و در دیگر سو سخنان و مصاحبه‌های گاه و بیگاه اعضای شاخص فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون منسوب به لاریجانی مبنی بر منتفی نبودن کاندیداتوری وی و احتمال ورود او به انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر از لاریجانی در قامت یک کاندیدای ریاست جمهوری نام برده می شود.

 

در این میان برخی تحرکات رییس بهارستان نیز در چارچوب تحلیل‌های انتخاباتی بیان و دیده می شود. چه آنکه بسیاری دیدارهای این روزهای او با علمای قم را گرچه در چارچوب وظایف نمایندگی او امری عادی تلقی می کنند اما دور از تحلیل های انتخاباتی نمی بینند.

 

 

 

 

قم؛ هنوز هم شهر انتخاباتی برای لاریجانی!

 

علی لاریجانی در حالی ایام فاطمیه را به دیدار با علمای قم و شرکت در محافل و مراسم‌های آیات عظام این شهر اختصاص داد که نزدیک شدن به روزهای انتخابات و به گوش رسیدن زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال ورود رییس مجلس به کارزار انتخابات، اهمیت سفر او به حوزه انتخابیه‌اش را افزایش داده است. هرچند حضور نماینده قم در این شهر در ایام تعطیلی پارلمان به خودی خود امری عادی است و حتی دیدار رییس قوه مقننه با مراجع و روحانیون برجسته قم هم روالی معمول به نظر می‌رسد، اما تحرکات رییس مجلس در حوزه انتخابیه‌اش، در یک سال گذشته و به ویژه پس از ماجراهای 22 بهمن حرم حضرت معصومه، قابل تامل به نظر می‌رسد.

 

یکشنبه هفته گذشته و در حالی که حدود دو ماه از واقعه 22 بهمن حرم حضرت معصومه می‌گذشت، علی لاریجانی بار دیگر برای زیارت پا به این حرم گذاشت. اما برخلاف روز 22 بهمن که عده‌ای مجال داشتند تا با پرتاب مهر و کفش و...، مانع سخنرانی نماینده شهر قم در مراسم 22 بهمن این شهر شوند، او به همراه دو تن از مراجع تقلید یعنی حضرات آیات صافی گلپایگانی و وحید خراسانی وارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) شد.تا اینگونه همراهی مراجع با خود را به رخ دیگر سیاسیون بکشاند.

 

لاریجانی در این سفر با بسیاری از مراجع، علما و روحانیون شاخص چون آیت‌الله نوری همدانی، دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی و ... دیدار کرد تا به جز طیف آیت‌الله مصباح‌یزدی، تقریبا با همه چهره‌های سرشناس حوزه علمیه قم تجدید دیدار کرده باشد.

 

رئیس مجلس همچنین 5 شنبه هفته گذشته در جریان سفر به ساری در سخنانی با محور انتخابات ریاست جمهوری، به کاندیداهای توصیه کرد که آراستگی سیاسی را رعایت کنند. «انتخابات سالم احتیاج به فضای آرام و سنجیده دارد که افراد درست مطالعه کنند. غبارآلود کردن فضای انتخابات چیزی است که دشمن خواهان آن است. بی قانونی کردن در انتخابات مثل حوادثی است که در گذشته رخ داد. انتخابات توان ملی را بالا می برد اما اگر آداب آن زیر پا گذاشته شود فرسایش ایجاد می کند و این چیزی است که دشمنان می خواهند

 

لاریجانی با اظهار اینکه کاندیداها باید توجه کنند و ببینند بین خود و خدای خود که آیا می توانند از پس این کار برآیند و مشکلات را حل کنند، اگر می توانند به صحنه بیایند« آراستگی در امر انتخابات برای کاندیداها و جریانات سیاسی قواعدی دارد که باید رعایت شود، سروصدا راه انداختن چه قبل و بعد از انتخابات، توان ملی مردم را تخریب می کند و نگاه طبیبانه و دردمندانه به وضع کنونی کشور این است که افراد صلاحیت دار وارد عرصه شوند. »

 

تحرکات شخصی رییس بهارستان در کنار اظهار نظرهای برخی نزدیکان به وی و تردید آنها در کاندیداتوری یا عدم حضور وی در انتخابات پیش رو نگاه ها را همچنان بر رییس بهارستان زوم کرده است، چه آنکه محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس و از نزدیکان به لاریجانی هرچند عنوان می کند «تا آنجایی که خبر دارم لاریجانی در انتخابات شرکت نخواهند کرد» در عین حال تاکید می کند « اما در تحلیل این را باید رصد کنیم که در سیاست هیچ چیز غیر ممکن نیست. اگر نظر آقایان چه خاتمی، چه هاشمی، چه لاریجانی عوض شد و وارد رقابت ها شدند طبیعی است آرایش سیاسی تغییر می کند. »

 

ائتلاف اکثریت اصولگرایان متشکل از منوچهر متکی، مصطفی پورمحمدی، یحیی آل اسحاق، محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر نیز از باز بودن زمینه برای حضور لاریجانی در این ائتلاف سخن گفته اند. حسن زمانی مشاور رییس مجلس نیز در چندین اظهارنظر تصمیم لاریجانی برای اعلام کاندیداتوری را به ادریبهشت ماه موکول کرده است و دیگر چهره های مجلسی چون کاظم جلالی از همراهان لاریجانی در مجلس نیز در اظهاراتی دو پهلو از احتمال کاندیداتوری لاریجانی سخن می گویند و تاکید دارند فراکسیون رهروان تمایلش بر کاندیداتوری اوست و در حال رایزنی برای راضی کردن علی آقا برای حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری هستند.

 

همچنین رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری در مجلس و از دیگر معتمدان رییس مجلس با منتفی ندانستن کاندیداتوری لاریجانی از مکاتبات ائمه جمعه با لاریجانی برای قبول کاندیداتوری در انتخابات خبر داده است« آقای لاریجانی مراجعات زیادی داشته که از وی درخواست نامزدی در انتخابات داشته اند.

 

رییس فیلسوف مجالس هشتم و نهم، که سابقه دوبار پیروزی در انتخابات مجلس بدون تکیه بر تشکیلات سیاسی جناحی را داشته است گویا اینبار هم قرار است به مشی همیشگی دور از دسته بندی‌ها و ائتلاف ها به شکلی فراجناحی و تک رو و دور از چارچوب های اصولگرایی وارد گود رقابت شود. با این روش، همه تمجیدها، حمایت‌ها و البته تاییدهایی که او در جریان سفر به قم، از بیوت روحانیت جلب می‌کند، یک راست به حساب شخص لاریجانی و جریان فکری حامی او واریز می‌شود، نه به حساب همه گروه‌های اصولگرا.

 

لاریجانی رقیب کاندیدای احمدی نژاد در انتخابات؟!

 

از همان انتخابات سال 84 که رای بر کاندیداتوری علی لاریجانی در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب شد و محمود احمدی نژاد پشت به این رای کاندیدا شد و بعدتر از آن آن زمانی که آقازده آیت الله آملی با دلخوری از دبیری شورای عالی امنیت ملی استعفا داد و از تیم احمدی نژاد جدا شد کلید اختلافات این دو رییس قوه این روزها زده شد. اختلافاتی که در 5 سال ریاست لاریجانی بر بهارستان رنگ و بویی متفاوت تر و جدی تر به خود گرفت و گویی این روزها در آستانه انتخابات باردیگر قرار است لاریجانی با احمدی نژاد روبرو شود اما نه رویارویی چهره به چهره؛ لاریجانی رودروی کاندیدای مورد تایید دولت. چه آنکه برخی  وقایع روز استیضاح وزیر کار و انتشار فیلم مربوط به فاضل لاریجانی از سوی تیم دولت را دلیلی برای تقویت این احتمال ارزیابی می کنند چراکه تیم دولت احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته نشان داده، برای افشای پشت پرده‌های رقبای خود اشتیاق ویژه‌ای دارد و نحوه مواجهه آنها با لاریجانی حداقل نشان‌دهنده این است که آنها هم رییس مجلس را رقیب بالقوه خود می‌دانند. باید دید لاریجانی که در روز استیضاح وزیر کار با تدبیر به مقابله با دولت رفت اینبار هم تدبیری برای مقابله با دولتی ها اندیشیده است. در این میان برخی اخبار نیز حکایت از آن دارد که  منتشر نشدن گزارش حوادث 22 بهمن قم و استمرار انتقادها از «ریشه‌های» این واقعه، نشان می‌دهد که گزارش حوادث 22 بهمن قم هم می‌تواند یکی از برگ برنده‌های رییس مجلس برای روز رقابت با تیم دولت باشد انتخابات 92، می‌تواند پرده آخر رویارویی لاریجانی و تیم احمدی‌نژاد باشد یا نه؟

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا