مسعود طوفان


بيشتر مطالب اين نوشته ها بر اساس منابع آموزش خبرنويسي و نيز يادداشت هاي تدريس در كلاسهاي خبرنويسي تنظيم شده است و ترتيب خاصي ندارد . تذكر : مثال ها و آمارها فرضي است.
46. خبرنگاري و بحران
بحران بخشي جدايي ناپذير از زندگي سياسي و اجتماعي محسوب مي شود كه در هر جا و هر زمان مي تواند اتفاق بيافتد. رسانه نقش مهمي در شكل گيري و يا جلوگيري از بروز بحران دارد .قضاياي اخير در خصوص قطع آب انتقالي به يزد يكي از مصاديق بروز بحران بود كه ابعاد سياسي ، اجتماعي و اقتصادي داشت ، موضوع جدايي طبس از استان يزد ، حركت اعتراضي مردم بهاباد در قطع آب معدن چادرملو ، خاكسپاري شهدا در ميدان اميرچخماق ، وقوع سيل و زلزله و دهها نمونه ريز ودرشت ديگر نقش و جايگاه و مسئوليت رسانه ها در مواقع بروز بحران را برملا مي كند  چگونگي پوشش رسانه اي بحران از سوي رسانه ها مثل شمشير دو دمي است كه مي تواند به حل بحران و يا تشديد آن كمك نمايد ، صحت و دقت در جمع آوري اخبار و شناخت منافع عمومي از ويژگي هاي اطلاع رساني صحيح در مواقع بحراني است . در صورت فقدان پوشش مناسب رسا نه اي ،  مخاطب به دليل تقاضا و فشار افكار عمومي اطلاعات خود را از هر منبعي كه امكان دارد تهيه مي كنند ، از سوي ديگر ارتباطات آيينه تمام نماي عملكرد تيم مديريت بحران است و مبناي قضاوت افكار عمومي در خصوص مديريت بحران ها  قرار مي گيرد

47. كپي نويسي سرآغاز ورود به كار حرفه اي است
براي كساني كه استعداد نويسندگي دارند؛ كپي نويسي سرآغاز ورود به كار حرفه اي است  ، هيچ خبرنگاري نمي تواند ادعا كند در ابتداي راه سبك و سليقه حرفه اي خود را يافته است ، كپي نويسي در ابتداي راه روزنامه نگاري نه تنها مذموم نيست بلكه شخص را از اضطراب و وسوسه ايده آل نويسي نجات مي دهد . تجربه كلاس هاي خبرنويسي در استان و يا هرجاي ديگر نشان مي دهد بسياري از كارآموزان خبرنگاري از خود اطمينان ندارند و از سوي ديگر داشتن توقعات بالا آنها را از ادامه كار منصرف مي كند . كپي نوسي از روي متن ها به خبرنگار مبتدي كمك مي كند تا به خلاقيت برسد . بخش عمده اي از اخبار خبرگزاري ها و روزنامه ها به صورت كليشه اي تنظيم شده اند ، در مورد مصاحبه ، گزارش و مقاله  نيز انگار نويسندگان ساختاركارشان را از روي دست هم تقلب كرده اند ، هرچند نمي خواهيم ارزش اين قبيل مطالب را زير سوال ببريم اما زماني كه خبرنگار مبتدي براي شروع كپي نويسي مي كند بلافاصله پا به دنياي كارحرفه اي مي گذارد ، خودش را باور مي كند  وبا اندكي نمايش و خودنمايي مي تواند گام هاي بعدي را با اطمينان بردارد .

48. جملات كوتاه ، جملات بلند
متون مطبوعاتي در مقايسه با متون علمي و يا سخنراني ها و نيز ادبيات ساختار متفاوتي دارند اما به هر شكل بايد واضح و جذاب باشند ، خبرنگار بايد بتواند مطالب پيچيده و دشوار را به زبان ساده بيان نمايد تا براي مخاطب قابل فهم باشد ، توجه داشته باشيد كه خبرنگار براي عموم مردم خبر تهيه مي كند و يا دست به توليد گزارش مي زند ، استفاده از جملات بلند و طولاني و يا پاراگراف هاي تركيبي خواننده را خسته مي كند . بهتر است در هر پارگراف به يك نكته اشاره نمود و از طولاني نويسي پرهيز نمود :
مثال :
جمله كوتاه و مناسب : وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز از چند طرح فرهنگي و هنري  در شهريزد بازديد كرد .
جمله بلند و نامناسب : وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  به اتفاق استاندار و جمعي از مسئولان صبح امروز از چند طرح بزرگ فرهنگي و هنري در شهر يزد شامل تالار بزرگ يزد با ظرفيت 700 نفر ، پروژه كتابخانه مركزي ، ساختمان سينمايي چند منظوره و نيز ساختمان مركز آموزش هاي آزاد بازديد نموده و از روند احداث آنها كه با توضيحات مسئولان استان همراه بود ؛ اظهار رضايت نمود .
 اما بايد توجه داشت جملات بلند كاركرد خاص خود را دارند و اين جملات عموما براي القاي احساسات عميق و نيز صحنه هاي كشدار مناسببند :
مثال 1 : آسمان زندگي اين كودك ابركوهي هنوز رويايي است هرچند زخم هاي ناشي از بيماري صعب العلاج ،چشمان دخترك را از ديدن ستاره ها محروم كرده است .
اما جملات كوتاه براي القاي حادثه و سرعت به كار مي رود :
مثال : در دادگاه زن فرياد مي زند و گريه مي كند ، گوشه چادرش را مي كشد ، بچه اش ترسيده است ، جلوي در ازدحام شده است ، شوهرش تهديد مي كند ،  دستبند به دست دارد ، داد مي زند : طلاقت مي دهم ، زن روي زمين مي افتد ، انگار التماس مي كند ...
49. عشق و خبرنگاري
عشق موضوعي است كه قرن هاست از شاعران گرفته تا روان شنناسان به آن پرداخته اند ، ماهيت عشق هرچه باشد دست كم درك و تجربه آن ،شخصي و انفرادي است  ،براي فردي كه به روزنامه نگاري مي پردازد علاقه و عشق به كارش و يا به كشورش و يا هر انگيزه ديگري كه  داشته باشد بخش جدايي ناپذير از حرفه اش محسوب مي شود ، عشق ، خلا معنوي حرفه خبرنگار را پر مي كند و به او انگيزه مي دهد ، به او كمك مي كند تا شكست هايش را تاب بياورد و صرفا بدنبال فوايد مادي و زود گذر نباشد ، هيچ پيام ماندگاري را در تاريخ نمي توان پيدا كرد كه جوهره اي از عشق را در خود نداشته باشد ، خبرنگار مي تواند سرمايه حرفه اش را بتدريج به وادي هنر و ادبيات بكشاند و خودش و آثارش را ماندگار بسازد ، تمام اينها وابسته به ميزان  وارستگي و تذهيبي است كه عشق و دوست داشتن در آدمي ايجاد مي كند ، عشق همچنين مانع از بلند پروازي هاي متكبرانه و رقابت هاي مخرب مي شود و به خبرنگار مي آموزد در هر جا كه هست ، راجع هرچه كه مي نويسد و يا به هر سمتي كه متوجه مي شود ياد بگيرد كه متواضع باشد و براي اعتلاي خودش و جامعه اش تلاش نمايد . خبرنگار ممكن است به ظاهر شكست بخورد و مايوس شود  اما عشق به او كمك مي كند شخصت واقعي خودش را بيابد و آنرا قوي كند .
50. منابع
در اين قسمت به برخي از منابع آموزشي خبرنويسي و روزنامه نگاري كه مورد استفاده نويسنده قرار گرفته است ، مي پردازيم :
خبرنويسي پيشرفته به زبان ساده ، دكتر احمد توكلي ، انتشارات ثانيه ، 1389
ويراستاري و مديريت اخبار ، دكتر احمد توكلي ،انتشارات خجسته ، 1389
مباني خبرنويسي ، يونس شكرخواه ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 1390
جامعه شناسي خبر ، دكتر فريدون وردي نژاد ودكتر شهلا بهرامي ، انتشارات ثانيه 1388
مباني نگارش رسانه اي ، اميد مسعودي ، نشر خجسته ، 1386
ناوبري وب ، حسين انتظامي ، 1391 ، خبر امروز
روزنامه نگاري نوين ، نعيم بديعي و حسين قندي ، 1378

پايگاههاي اينترنتي

http://www.superjournalist.com/

http://darsnameh.com/

http://www.hamshahritraining.ir

http://www.ahmadtavakoli.com

http://rasaneh.org/

http://www.newsbaan.com/

http://ijnet.org

http://www.medianews.ir/
www.khabareyazd.ir

چرا حافظ چو  مي ترسيدي از هجر
نكردي شكر ايام وصالش
پايان










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا