زمانی تنها سالن تفت همان سالن کوچک مدرسه امام(ره) بود صحنه دو در سه کوچکی داشت و همیشه مملو از جمعیت می شد.

آقای محمد رسول شجاعی در گفتگو با خبرنگار ما، نقطه آغاز فعالیت هنری خود را دبستان امام(ره) تفت اعلام کرد.

وی گفت: زمانی تنها سالن تفت همان سالن کوچک مدرسه امام(ره) بود صحنه دو در سه کوچکی داشت و همیشه مملو از جمعیت می شد.

این هنرمند ادامه کار خود را مجموعه بسیج عنوان کرد که سالن این مجموعه  (هم اکنون به نام سالن شهید باهنر ناحیه مقاومت بسیج تفت می باشد) محلی برای فعالیت های نمایشی بوده و در آن زمان حمایت بسیار خوبی از آن شده است.

وی کانون تربیتی ولایت را سومین مکانی اعلام کرد که محل اجرای نماش های تفت بوده است. این کانون در بدو احداث میزبان نمایش امام علی (ع) بوده که به مدت ۱۵ شب در ماه مبارک رمضان اجرا گردیده است. این اجرا همزمان با پخش فیلم امام علی(ع) نیز بوده ولی با استقبال گسترده همشهریان مواجه بوده است. ایشان همچنین یادی از مرحوم رزاقیان نمود که نقش امام علی(ع) را با پوشش خاص اجرا نموده بود.

وی که سابقه بازی و همکاری در تهیه فیلم ها و نمایش های زیادی را در کارنامه دارد گفت: در گذشته تأمین امکانات بسیار سخت بود و گاهی برای تهیه یکی از وسایل گریم یا صحنه باید به تهران یا شهرهای دوردست می رفتیم. اما امروز که همه امکانات فراهم است کار نمایش رونق خوبی ندارد.

به گفته شجاعی نمایش باید همراه با رشد جامعه رشد کند و با ذائقه مردم پیش برود و در آن از امکانات بصری روز نیز استفاده شود. وی با اشاره به وجود رسانه های دیداری فراوان امروز گفت: دو ساعت هم جوان را به تماشای نمایش آوردن خیلی مفید خواهد بود و جلوگیری می شود از کارهای بیهوده یا تماشای رسانه های بیگانه.

محمدرسول شجاعی افزود: اگر برای کار نمایش وقت گذاری نشود و به مراحل نوشتن متن و آماده سازی اهمیت لازم داده نشود کار بسیار سطحی خواهد بود.

این پیشکسوت هنر نمایش با اشاره به استقبال زمان های گذشته از نمایش امام علی(ع) گفت: این تفکر که مردم فقط نمایش طنز را می پسندند اشتباه است و اگر متن و اجرا قوی باشد و سایر شرایط که قبلا نیز اشاره شد رعایت شود مردم به آن استقبال نشان می دهند.

محمد رسول شجاعی تفتی؛ متولد 1340 و دارای لیسانس هنرهای نمایشی و یکی از جانبازان پر افتخار دوران دفاع مقدس بوده است که در حال حاضر بازنشسته بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

از جمله آثار این کارگردان چاپ کتاب مجموعه فیلم‌نامه‌های دفاع مقدس که در شش فیلم‌نامه به نام‌های تا شقایق هست، پای چپ من، یادگاری، رز ارغوانی اهالی پرواز و پروانه که در 78 صفحه در قطع رقعی در پاییز 1390 به تیتراژ 1500  نسخه انتشار یافته است.

هم اکنون فیلم مستند " علاقه بند کویر " او در جشنواره فیلم " روحانی در قاب سینما  " به مرحله داوری رسیده است و یک فیلم کوتاه انیمیشنی به نام  " فرستاده " را ساخته است که در نخستین جشنواره فیلم کوتاه، غیر حرفه ای و فیلمنامه ایثار شرکت داده است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا