يك جراح و متخصص استخوان و مفاصل در يزد اسكوليوز يا قوز پشتي را از بيماري‌هاي نادر ستون فقرات دانست و گفت: عدم تشخيص زودرس قوز پشتي منجر به كاهش عملكرد ريوي و قلبي در سنين بالا مي‌شود.

دكتر سيدمحمد ابريشم در اين خصوص ابراز داشت:‌ از بيماري‌هاي نادر ستون فقرات اسكوليوز يا انحراف ستون فقرات و ديگري كايفوز يا بيماري‌هاي قوز پشتي است كه گاهي مواقع ممكن است اين دو بيماري به صورت تركيبي يا كايفور اسكوليوز ديده شود.

وي با اشاره اين كه علت اصلي اين بيماري مشخص نيست، تصريح كرد: ‌از آنجايي كه بروز اين بيماري علت خاصي ندارد، ولي با توجه به بهبود امكانات و وسائل امروزه در اكثريت مواقع اين بيماري قابل درمان است.

دكتر ابريشم با تاكيد بر تشخيص زودرس بيماري اسكوليوز، افزود: با توجه به تشخيص زود هنگام انحراف يا قوز توسط والدين و مراجعه آنها به پزشك، مهمترين مسئله در اين گونه موارد ارجاع بيماران به جراحان ستون فقرات و ارتوپد است.

وي با بيان اين كه در اكثريت موارد اين بيماري در سنين نوجواني تشخيص داده مي‌شود، خاطر نشان كرد: ‌اگر چه انواع مادرزادي آن نيز بروز مي‌نمايد، ولي معاينه متناوب از ستون فقرات توسط والدين يا پزشك اطفال توصيه مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد يادآور شد:‌ در صورت تشخيص زودرس، درمان آن با بريس‌هاي مخصوص مي‌باشد و در صورت پيشرفت علائم نياز به عمل جراحي مي‌باشد كه عمل جراحي ممكن است در يك يا دو مرحله انجام شود.

وي ادامه داد: ‌علت اهميت تشخيص زودرس بيماران به دليل تاثير بيماري بر روي عملكرد قلب و ريه مي‌باشد و در صورت عدم تشخيص يا درمان تاخيري مي‌تواند باعث كاهش عملكرد ريوي و قلبي در سنين بالاتر شود كه اين امر منجر به ناتواني بيمار در فعاليت‌هاي روزمره مي‌شود.

دكتر ابريشم در پايان متذكر شد: نوع ديگر قوز پشتي، قوز وضعيتي است كه به دليل ضعف عضلات پشت و وضعيت شغلي بيمار اتفاق مي‌افتد و بهترين درمان براي اين بيماران، فيزيوتراپي و يا تقويت عضلات پشتي و اصلاح وضعيت شغلي است
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا