كارشناس ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: شهرستان خاتم يكي از شهرستانهاي استان يزد كه كهن‌ترين و مستندترين آثار تاريخي را در بر دارد.

ناصر بابايي اظهار داشت: در سال 1383 طي بازديدي كه از سايت چاهك انجام گرفت مشخص شد كه يك شهر صنعتي بوده و بيش از ده مورد آثاري از كوره ي ذوب فلز ديده شد كه قدمت كوره‌ها مربوط به دوره‌ي سلجوقي بوده است.

وي با بيان اينكه شهرستان خاتم كهن‌ترين آثار از دوره‌ي هخامنشي را در بر دارد كه محكم ترين سند دركل كشور است، گفت: استان يزد چند آثار با سنديت مكتوب دارد كه علاوه براينكه در شهرستان خاتم اين آثار وجود دارد در شهرستان تفت نيز آثاري مربوط به دوره‌ي اشكاني وجود دارد.

كارشناس ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، در ادامه با اشاره به اينكه شهرستان خاتم با توجه به قرار گرفتن بين استان يزد و كرمان و فارس داراي آثاري با ارزش است،‌ خاطرنشان كرد: منطقه‌اي در جنوب و شرق چاهك است كه در اواخر فروردين سال 83 طبق نامه‌اي از طرف سازمان ميراث فرهنگي اين منطقه را يك محوطه‌ي تاريخي اعلام كرده و هرگونه فعاليتي كه منجر به مخدوش كردن حتي 30 سانتيمتر از عمق زمين شود ممنوع اعلام شد.

بابايي تصريح كرد: در همان سال نامه‌ي سازمان ميراث فرهنگي، به فرمانداري شهرستان خاتم ارسال شد و فرمانداري ملزم به ارسال نامه به تمامي ادارات از جمله بنياد مسكن ، ميراث فرهنگي خاتم،‌ مراكز انتظامي و... شد.

وي گفت: علي‌رغم اقدامات صورت گرفته براي جلوگيري از تخريب و ساخت و ساز محوطه ي تاريخي در اواخر سال 85 گزارش اعلام شد كه بنياد مسكن اقدام به تفكيك اراضي نموده و آنها را به فروش رسانيده كه طي بازديدي كه صورت گرفته ديده شد كه عده‌اي شروع به ساخت ساز كرده بودند و عده‌اي هم بدون داشتن سنديت مكتوب ادعاي مالكيت اراضي دارند.

اين كارشناس ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگيف صنايع دستي و گردشگري استان يزد در پايان اظهار داشت: از همان موقع كار ساخت و ساز تعطيل شد و تابلوهايي نصب شد و طبق ضوابط ميراث فرهنگي هرگونه ساخت و سازي در آن منطقه ممنوع اعلام شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا