رضا سلطان زاده مدير مسئول آیینه یزد

مكاري تعريف مي‌كرد: وقتي گوينده و مجري سيما خبر داير بودن كلاس‌هاي درس در روز 14 فروردين ماه 92 را براي بينندگان مي‌خواند قريب به اين مضامين گفته بود: بچه‌ها‌! خوشحال باشند اين دستورالعمل لغو خواهد شد البته با بيان جمله‌اي كه شبيه طنز و شوخي و خداي ناكرده به سخره گرفتن بود با خود گفتم: همان گونه كه دانش‌پژوهان از خرمن علم و معرفت و تجربه و بزرگمردي و ادب و كلام معلم حظ و بهره وافر مي‌برند انتظار مردم از مسئولان فرهنگي وقار، صلابت، استواري، فرزانگي و زدودن شك و ترديد از دل‌ها است.

در همه صحنه‌ها بويژه آموزش و پرورش اقتضا مي‌كند مقامات اجرايي سنجيده سخن بگويند، با منطق و دليل دستورالعمل و بخشنامه صادر كنند جامعه توقع و انتظار ندارد رسانه‌ها از قول مديران فرهنگي اعلام كنند: تا 28 اسفند ماه 91 و از 14 فروردين 92 كلاس‌هاي درس داير است اما چند روز بعد وزير، 14 فروردين را تعطيل اعلام نمايد و بيش از نود درصد كلاس‌ها نيز در هفت روز آخر سال 91 تعطيل باشد.

قانون و مجلس هيات دولت را از تعطيل نمودن روزهاي رسمي بر حذر داشته اما حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش با بيان جملاتي به ظاهر زيبا برخلاف قوانين مصوب بخشنامه صادر مي‌كند و برگي بر تعطيلات پي درپي دانش آموزان مي‌افزايد. در اين ستون بارها از اعلام تعطيلي غير قانوني يا كسر ساعات كار كارمندان در روزهاي رسمي انتقاد به عمل آمد گرچه تنها در تاريخ جرايد ثبت و ضبط گرديد. مسئولان ادارات آموزش و پرورش شهرها و مناطق و استان‌ها به وزارتخانه متبوع اطلاع دهند آيا فقط پنج درصد مدارس در روزهاي26،27، 28 اسفندماه 91 داير بود و بالاخره ايام تعطيل دفترچه نوروزي توزيع شد يا خير؟ و اين تناقضات در گفتار و كردار چه عكس‌‌العمل‌هاي سويي در جامعه باقي خواهد گذاشت؟ و چه كساني در اين آب گل آلود ماهي مي‌گيرند؟

مكرر بعضي از مديران و كارشناسان آموزش و پرورش اظهار مي‌نمايند:«شايد خودمان نسبت به تعطيل كردن روزهاي پنج شنبه نظر ديگري غير از وزير داشته باشيم، با وضع ‌فعلي موافق پركردن صندلي‌هاي خالي مدارس نمونه و استعدادهاي درخشان بيش از حد معمول نيستيم، به مشكلاتي كه با توسعه اينگونه مدارس بعد از تعديل و تكميل ظرفيت پيش مي‌آيد و به گرفتاري‌هاي روحي و رواني كه بعضي از پذيرفته‌شدگان به آن مبتلا شده‌اند آگاهي داريم، با شگفتي و تعجب مي‌گويند: نمي‌دانيم چرا بعد از چهار سال و نيم وزارت آموزش و پرورش قانون 5 ساله مدارس غير دولتي را اجرا نمي‌كند و... بعد هم مي‌گويند چه كنيم دستورالعمل و بخشنامه اين است.!!

پرسش‌هايي كه در ذهن مردم و فرهنگيان مطرح است كه بايد مسئولان ذي ربط پاسخ دهند: اين نيست كه در سال چند روز تعطيل است بلكه سئوال اين است كه در طول سال تحصيلي 92-91 چند روز كلاس درس داير مي‌باشد و آيا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در چند سال اخير مسئول اصلي اين نابساماني‌ها نيست؟

چند درصد دانش آموزان روزهاي پنج شنبه در كنار پدران و مادران خود هستند؟ در مدارسي كه بسياري از آنها ميز و نيمكت مناسب، وسايل خنك كننده و گرمايش و بخاري استاندارد، زمين ورزش و نمازخانه مورد نياز ندارد و براي هزينه‌هاي ضروري سرانه مكفي در اختيار آنها گذاشته نمي‌شود، آيا دانش‌آموز دبستاني مي‌تواند از شنبه تا چهارشنبه روزي پنج، شش ساعت پي درپي درس بخواند و آيا دانش آموزان دبيرستانها و مدارس راهنمايي توان اين را دارند هفته‌اي 5 روز، هر روز 8،7 ساعت در مدرسه حاضر شوند؟ آيا بسياري از آنها پنج شنبه‌ها سرگردان و ايام را به بيهودگي نمي‌گذرانند؟ به غير از تعدادي از مسئولان، ‌ثروتمندان، زراندوزان، ‌نوكيسه‌ها، كاخ نشينان و احياناً كسانيكه كه با سوء استفاده از اقتصاد و بازار كاذب توانسته‌اند به نوايي برسند آيا اكثريت قريب به اتفاق كارمندان، ‌كارگران و كساني كه حقوق ثابت دارند يا تحت حمايت كميته امداد و سازمان بهزيستي هستند مي‌توانند پنج شنبه‌ها را در كنار فرزندان خود به تفريح و سفر وسكونت در ويلا بگذرانند؟ گذشته از كمبود كلاس ششم و مشكلاتي كه در اين باره مدارس با آن روبرو بوده‌اند چه تعداد از معلمان توانايي لازم براي تدريس در آن كلاس را دارند ؟ و...

«همه مسلمانان به عصمت و مصونيّت حضرت رسول اكرم(ص) از خطا و گناه، ايمان داشته و عمل آن حضرت را سزاوار اعتراض نمي‌دانستند، ولي در عين حال، سيره رسول اكرم(ص) در رهبري بر اين اساس استوار بود كه با كمال ملايمت و با نهايت سعه صدر اعتراضات را گوش مي‌داد و توضيحات لازم را با منطق و دليل ارائه مي‌فرمود. آن حضرت به ابوذر مي‌گفتند:-يا اباذر عظني– اي ابوذر مرا پند و ابوذر در پاسخ به درخواست ان حضرت آياتي از قرآن را تلاوت مي‌كرد.

دستور داده بودند كه هر گاه زمامداري كاري بر خلاف قانون عدل مرتكب شد، در مقام اعتراض برآئيد. روزي به لشكري از مسلمانان مأموريت جنگي داده و شخصي را از انصار به فرماندهي آنها نصب فرمودند. فرمانده در بين راه بر سر موضوعي بر آنها خشمگين شد و دستور داد هيزم فراواني جمع كنند و آتش بيفروزند. همينكه آتش برافروخته شد، گفت: آيا رسول خدا(ص) به شما تاكيد نكرده است كه از اوامر من اطاعت كنيد؟ گفتند: بلي. گفت: فرمان مي‌دهم خود را در اين آتش بيندازيد، آنها امتناع كردند. وقتي رسول خدا (ص) از اين ماجرا مستحضر شدند فرمودند: اگر اطاعت مي‌كرديد براي هميشه در آتش مي‌سوختيد، اطاعت در موردي است كه زمامداران مطابق قانون دستوري بدهند.»1

مولاي متقيان حضرت علي (ع) درباره مالك اشتر به مردم فرمان مي‌دهد: «آنجا كه با حق است سخن او را بشنويد و از او اطاعت كنيد.» 2

«نظر و ديدگاه شهيد محمدعلي رجايي درباره جمله «المامور معذور » چنين است: روساي نواحي تهران و مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها را دعوت مي‌كرديم و...« ساعت‌ها با آنها مي‌نشستيم بحث‌هاي مكتبي مي‌كرديم و بسيار بسيار مفيد و مهم بود از جمله فوايدش اين بود كه ما اين‌ها را توجيه مي‌كرديم كه آقا ! اين بخشنامه را مي‌خواهيم صادر كنيم دليلمان هم اين است چونكه ما از اول به اين برادران مي‌گفتيم واي به حال كسي كه در جمهوري اسلامي چيزي را بگويد حكمي را بكند و پشت سرش بگويد: (المامور معذور ) من مي‌گفتم آن روز شما سقوط كرديد. شما بايد دقيقاً در جريان انديشه‌اي كه منجر به اين بخشنامه شده، باشيد تا وقتي مي‌آيند مي‌گويند آقا چرا؟ نگوئيد وزير گفته است، ‌نگوئيد وزارتخانه تصميم گرفته، ‌وزارتخانه يعني چه اگر حق حق است در همه جا از آن دفاع مي‌كنيم و اگر باطل است وزير را هم اجازه نمي‌دهيم كه چنين حرفي را بزند اين بود كه اين جلسات خيلي برايمان مفيد بود.»3

مديري موفق است كه علاوه بر تعهد و تخصص و توانايي در انجام مسئوليتي كه به عهده وي گذاشته شده است قانون را به نحو احسن اجرا كند اما اگر ملاحظه كرد مافوق اداري وي قداستي براي خود قائل شده كه هر چه او مي‌نويسد و مي‌گويد بايد اجرا گردد محترمانه و مستدل تذكر بدهد اگر اثر نكرد نامه بنويسد و اعتراض كند بازهم اگر مفيد فايده نبود آيا بهتر نيست عطاي پست را به لقايش ببخشد تا در پيشگاه كبريايي پروردگار كه هر ذره خير و شري را پاداش و عقاب مي‌دهد مواخذه نگردد و كيفر كارهاي اشتباه و خلافي كه در اثر اعتقاد به عبارت المامور معذور مرتكب مي‌شود نبيند؟



پي نوشت‌ها:

1- «آشنايي با شيوه زندگاني پيامبر گرامي اسلام (ص)»، چاپ 1368، صفحه 60-59

2- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتي، نامه 39، صفحه 389

3- «يادواره شهداي انقلاب اسلامي»، جلد اول، صفحه 73-72

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا