رایانش ابری، بر پایه شبکه‌های بزرگ کامپیوتری مانند اینترنت بنا می‌شود که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات با بکارگیری اینترنت ارائه می‌کند. در همين راستا شرکت پیشگامان کی پاد از سال ۱۳۸۸ بر روی تکنولوژی ابر و سرویس‌های قابل ارائه بر روی آن تحقیق و بررسی می‌کند و تاکنون سرویس‌های متنوعی از نوع SaaS و PaaS را بر اساس این تکنولوژی و بر روی تجهیزات پیشرفته زیرساختی خود ارائه کرده است. در ادامه به گفت و گو با محمدعلي عاقلي، مديرعامل شرکت پیشگامان کی پاد پرداخته ايم تا بيشتر از اين خدمات جديد و نحوه كاركرد آن آشنا شويم:

ابتدا در مورد رايانش ابري و مفهوم آن توضيح دهيد:

رایانش ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه‌ای از منابع. در رایانش ابری با تخصیص اشتراکی منابع سر و کار داریم. رایانش ابری راهکارهایی برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات به شیوه های مشابه با صنایع همگانی پیشنهاد می‌کند. این بدین معنی است که دسترسی به منابع فناوری اطلاعات در زمان تقاضا و براساس میزان تقاضای کاربر به گونه‌ای انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر از راه اینترنت به کاربر تحویل داده می‌شود.

رهایی از مشکلاتی نظیر بروزرسانی سخت‌افزار و عدم کارکرد نرم‌افزار با سخت‌افزارهای موجود، عدم درگیری با خرید لایسنس یا جواز نرم‌افزار، عدم نیاز به پرسنل اجرایی جهت بروز رسانی اطلاعات و درگیری آنها با موارد مربوط به زیرساخت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، صدور صورتحساب هزینه ها براساس میزان استفاده(Usage-based Billing)، ارائه این سرویس بر روی شبکه اینترنت و اینترانت، نسبت به تقاضا در هر زمان و مکان، پشتیبانی 24 ساعته در 365 روز سال، برگشت بسیار سریع سرمایه در صورت اتخاذ یک استراتژی درست، معماری سرویس گرا و خدمات محور، مدیریت ساده و عدم نیاز به آشنایی با مسائل پیچیده امنیتی و شبکه ای و انجام تغییرات، به آسانی و بدون وقفه در ارائه خدمات به خدمت گیرنده از مهم‌ترين ویژگی‌های رایانش ابری است.

 

هدف اصلي از راه اندازي اين سرويس در شركت شما چيست؟

عمده ترین هدف از راه اندازی این مرکز، ارائه خدمات امنیت اطلاعات به سازمانها، شرکتها و مردم در هر سطحی، با قیمتی بسیار مقرون به صرفه است. در این سایت خدماتی ارائه می‌شود که تا قبل از این هر شخص یا سازمانی برای داشتن آن بایستی هزینه‌های زیادی را برای خرید سخت افزار و نرم افزار انجام می‌داد که این مستلزم صرف هزینه اولیه خرید تجهیزات، هزینه راه اندازی و مهمتر از همه هزینه نگهداری آن می‌شد. اما این مرکز تمام این هزینه ها را انجام مي دهد و تمام سرویس‌های خود را با امنیتی قابل قبول به مشتریان خود عرضه می‌کند. جدای از این موارد، نکته مهم دیگری که وجود دارد، قیمت بسیار پایین تر این سرویس‌هاست که حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۸۰ درصد کمتر از حالتی است که شخص یا سازمان، خود بخواهد نسبت به راه اندازی و بهره برداری از آنها اقدام کند.

در یک کلام، در این سایت سخت افزار و نرم افزار با قیمتی بسیار پایین به نسبت اصل محصول، اجاره داده می‌شود و دیگر شخص برای رفع نیاز خود نباید آن سخت افزار یا نرم افزار را بخرد. همه میدانیم که هزینه اجاره هر چیزی به مراتب کمتر از هزینه خرید آن است.

همچنين یکی از دغدغه های کاربران اینترنتی، دسترسی سریع به ابزارها و نرم افزارهای پرکاربرد است. در این بخش از ابر کی پاد، مجموعه ای کامل از آخرین نگارش نرم افزارهای پرکاربرد بصورت دسته بندی شده وجود دارد و مشترکین ابر کی پاد میتوانند از این سرویس استفاده كنند. در همين راستا مشترکان می‌توانند در صورت عدم وجود نرم افزار مورد نیاز خود در این مجموعه و یا نیاز به دانلود فایلی با حجم بسیار زیاد، درخواست دانلود آنرا در سیستم ثبت کنند تا بصورت اتوماتیک توسط این سرویس دانلود شده و لینک مربوطه جهت دانلود آن فایل در اختیار آنها قرار گیرد. در این حالت، مشترک قادر خواهد بود با سرعتی بالا و از طریق شبکه اینترانت پیشگامان، نسبت به دانلود آن فایل، در مدت زمان کوتاه اقدام كند.

سرویسهایی که فعلا فعال دارید یا در آینده نزدیک قصد اضافه کردن به این سایت را دارید، چه هستند؟

در حال حاضر امکان اجاره سرور مجازی، سرور پست الکترونیکي (ویژه سازمانها و شرکتها)، سرور هاستینگ، اجاره سیستم نرم افزاری تحت وب ارتباط با مشتریان (CRM)، سرور آنتی ویروس (ویژه سازمانها و شرکتها) و خرید اشتراک بروزرسانی آنتی ویروس (فعلا برای مشترکین ADSLپیشگامان) وجود دارد. همچنین در آینده نزدیک سرویسهای همچون  اجاره اتاق جلسات مجازی (ویدیو دکنفرانس)، اجاره فضای خصوصی بر روی ابر برای افراد، امکان دانلود ابزارهای پرکاربرد، امکان ارائه URLبه سایت، جهت دانلود فایلهایی با حجم بسیار بالا، امکان اجاره و استفاده از توان پردازشی ابر کی پاد، ارائه پست الکترونیکي شخصی و برخی از سرویسهای فوق قبل از سال ۹۲ به این سایت اضافه خواهند شد، به این لیست اضافه خواهد شد.

طريقه ثبت نام به چه صورت است؟

ثبت نام از طریق سایت kloud.irامکانپذیر است. در حال حاضر چند سرویس بر روی سایت قرار داده شده و این سرویس‌ها به مرور افزایش پیدا خواهند کرد. برخی از این سرویسها برای همه اعضا رایگان است. برخی فقط برای مشترکین ADSLپیشگامان رایگان است و برای استفاده از برخی از آنها هم باید هزینه اشتراک ماهیانه یا سالیانه پرداخت شود. اما نکته مهم این است که سرویسهای پولی این سایت مثل آنتی ویروس که استفاده عمومی دارند، هزینه بسیار پایینی در حدود ماهیانه بین ۵۰۰ تومان تا چند هزار تومان برای مشترک در بر خواهند داشت.

ضمنا اعضای کلوپ مشتریان گروه پیشگامان کویر موسوم به گام پلاس هم می‌توانند از امتیازات خود در گام پلاس، برای خرید اشتراک سرویس‌های مختلف در این سایت استفاده کنند.

به نظر شما استقبال به چه نحوي خواهد بود؟

فعلا این سیستم در مرحله آزمایشی است و به صورت غیررسمی به برخی از سازمانها و افراد سرویس می‌دهد. اما خوشبختانه در همین مدت هم با توجه به اینکه هنوز تبلیغاتی در این زمینه صورت نگرفته و حتی سایت عضو گیری هم نمي‌كند، استقبال خیلی خوبی از این سرویس‌ها شده و پیش بینی می‌کنیم در سال آینده با راه اندازی رسمی این سایت، مشترکین زیادی به جمع اعضای این سایت بپیوندند.

صرفا برای اینکه آماری ارائه شده باشد، همین الان (اول اسفند ۹۱) بیش از ۴۵ سازمان از سرورهای مجازی و بیش از ۳۰۰۰ نفر از سرویس آنتی ویروس این مرکز استفاده می‌کنند.

زمان افتتاح و بهره برداری رسمی از این سایت چه زماني خواهد بود؟

طبق برنامه بنا داریم تا این سایت را نهایتا تا اردیبهشت ماه سال ۹۲ به صورت رسمی افتتاح و تبلیغات برای عضوگیری آن را شروع کنیم.

برنامه هاي آينده شما چيست؟

در آینده بنا داریم تا سرویس‌های بیشتری را به این سایت اضافه کنیم. همچنین در حال راه‌اندازی بستری هستیم تا تولیدکنندگان نرم افزار نيز که علاقه ای به اجاره دادن محصول خود و در نتیجه جذب و پوشش مشتریان بیشتری را دارند، بتوانند از این سایت جهت ارائه و اجاره نرم افزار خود استفاده کنند.

قصد داريد با كدام يك از سازمانهاي دولتي همكاري داشته باشيد؟

از نظر ما، مشتری مشتری است و فرقی با هم نمی‌کند. طبیعتا همه مشتریان چه دولتی و چه خصوصی، چه بزرگ و چه کوچک، در نظر ما از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و انتظار گرفتن سرویسی خوب را از ما دارند. هدف و شعار ما هم در کی پاد این است که به شما اطمینان می‌دهیم که سخت افزار و نرم افزار اجاره ای به همان اندازه واقعی و حتی بیشتر، توقعات شما را برآورده کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا