گردشگري نوروزي در ايران، از آن جهت كه خيل عظيمي از جمعيت در بازه زماني كوتاه 15 روزه در سراسر کشور به امر مسافرت مبادرت می ورزند، نوعي خاصي از گردشگري است كه ميتواند اثرات مثبت و منفي مختلفي در پي داشته باشد. اما تاكنون بيش از آن كه به منافع اقتصادي حاصل از اين صنعت پرداخته شود، به آن به صورت خاص و به عنوان يك ژست سياسي بين استاني نگاه شده است.
در راستاي جمع آوري آمار و اطلاعات مناسب از وضعيت گردشگري و ارائه برنامهريزي براي آينده، مطلعات ميداني گسترده اي در قالب پرسشنامه در سطح استان يزد توسط معاونت سرمايه گذاري و تأمين منابع اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد صورت گرفت. در اين گزارش نتايج حاصل از اين مطالعات ميداني ( 435 نفر از گردشگران استان) ارائه خواهد شد.
در ايام تعطيلات نوروز سال 91، بيش از 7 ميليون نفر از مبادي مختلف، وارد استان يزد شده اند كه بيشترين آمار ورودي از مسير تهران به يزد گزارش شده است. از اين تعداد حدود 1 ميليون و 900 هزار نفر- شب اسكان در استان به ثبت رسيده است.
در حالی که بیشترین تعداد مسافران نوروزی در کلاس های مدارس و پارک ها و فضاهای عمومی اسکان داشته اند، تنها 5 درصد از این افراد، در هتل های یزد اقامت داشته اند.
بيشترين تعداد گردشگران ورودي استان به ترتيب از استان هاي تهران، فارس، خراسان رضوي، اصفهان و كرمان بوده اند. استان هايي چون اردبيل، كردستان، ايلام و كرمانشاه جز استان هايي هستند كه هيچ يك از افراد پرسش شونده ما را شامل نشدند، هم چنين كمترين تعداد پرسش شوندگان از استان های زنجان، قم، گلستان و لرستان بودهاند.
بيش از 70 درصد افرادی که از یزد بازدید کردهاند تجربه سفر به یزد را داشتهاند. افرادی که از یزد بازدید کردهاند اکثرا یزد را به عنوان تنها مقصد سفرشان انتخاب کردهاند. این نتایج حاکی از آن است که استان یزد توانسته است از حالت مسیر عبوری بودن خارج شود و به عنوان یک مقصد برتر گردشگری در کشور مطرح گردد.
افرادی که از یزد بازدید کردهاند اکثرا دو تا سه شبانه روز در یزد اقامت داشتند و تنها 15.62درصد از آنها موقتاً (گذری) از یزد بازدید داشتهاند.
مهمترین هدف سفر گردشگران به استان یزد بازدید از اماکن تاریخی و آثار باستانی ارزیابی شده است.
مهمترین عامل آشنایی گردشگران با استان از طریق معرفی دوستان و آشنایان و بعد از آن برنامههای رادیویی و تلویزیونی نشان داده شده است. هم چنین از دید گردشگران موثرترین روش اطلاع رسانی، تبلیغات از طریق برنامههای رادیویی و تلویزیونی می باشد.
حدود 75 درصد گردشگرانی که از یزد بازدید کردهاند، وسیله شخصی خود را برای مسافرت انتخاب کردهاند.
طبق بررسی های صورت گرفته از نتایج این مطالعات میدانی، مهمترین معضل گردشگری استان یزد از دید گردشگران کمبود جاذبه های طبیعی و فضای سبز عنوان شده است.
در کل نحوه برخورد مردم عالی ارزیابی شده است و کیفیت اماکن اقامتی، پذیرایی، حمل و نقل، نحوه اطلاع رسانی و تبلیغات، بازارچه صنایع دستی، نیروی امنیتی و انتظامی و برنامه ها، نمایشگاهها و جشنواره های فرهنگی خوب ارزیابی شده است. اين در حالي است كه کیفیت سرویس های بهداشتی بین راهی و مراکز تفریحی ضعیف ارزیابی شده است.
از دیدگاه گردشگران توجه مسئولین نسبت به حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی در سطح بالایی قرار دارد. هم چنین عملکرد رستورانها و هتل های سنتی در جذب گردشگر عالی ارزیابی شده و از نگاه گردشگران، این اماکن بسیار جذاب بوده است.
در مجموع سفر گردشگران به استان یزد به یاد ماندنی ارزیابی شده و گردشگران از سفر به استان یزد رضایت زیادی داشتهاند.
در ارزیابی گردشگرانی که به صورت گروهی و خانوادگی به استان سفر کردهاند، متوسط هر گروه 5.13 نفر بوده است. علاوه بر این از حیث مدت اقامت، متوسط اقامت 2.9 روز و بیشترین فراواني يك روز و بيشترين مدت اقامت در یزد 13 روز بوده است.
از نظر گردشگران در بین صنایع دستی و سوغات استان یزد، شیرینی و قند و نبات یزدی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر سوغات استان برخوردار میباشد.
متوسط هزینه های پرداختی روزانه هر نفر گردشگر، طبق جدول زير بيش از 41 هزار تومان بوده كه بيشترين آن مربوط به هزينه هاي پذيرايي بوده است.
مخارج | هزینه نفر-روز (ريال) | درصد |
اقامت | 67900 | 14.25 |
پذیرایی | 108400 | 28.21 |
بازدید و موزه | 23900 | 7.82 |
خرید صنایع دستی | 106700 | 22.94 |
سایر خریدها | 110800 | 26.78 |
مجموع | 417700 | 100 |
با يك حساب سرانگشتي، چنانچه مخارج گردشگران را فقط از افرادي در نظر بگيريم كه در استان اقامت داشته اند (1.9 ميليون نفر اسكان)، مبلغي بالغ بر 79 ميليارد تومان توسط گردشگران هزينه شده به عبارت ديگر از محل گردشگران نوروزي كه در استان اسكان داشته اند، 79 ميليارد تومان درآمد عايد استان شده است.
با این وجود می توان با ارزیابی های اقتصادی دقیق تر، منافع حاصل از این رویداد فرهنگی بزرگ را افزایش داد. امید است در سال جدید با برنامه ریزی های مناسب و ساماندهی هرچه بهتر گردشگران، شاهد افزایش گردشگر به استان و افزایش درآمدهای حاصله و اشتغالزایی بیشتر در راستای توسعه استان باشیم.
در پایان از اقدامات جناب دکتر یارمند معاون محترم سرمایه گذاری و سرکار خانم گلزار در راستای شکل گیری این مطالعه میدانی و شرکت پردیسه آماری کویر یزد در خصوص انجام گزارشات آماری تشکر و قدردانی می گردد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 23,دسامبر,2024