رييس دادگستري يزد: تخريب ميراث فرهنگي،تخريب شخصيت فرهنگي ايرانيان است


رييس كل دادگستري استان يزد،آثارباستاني وتاريخي را ميراث‌هاي گرانبهاي فرهنگي دانست و گفت: تخريب ميراث مساوي با تخريب شخصيت فرهنگي ايرانيان است.

به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري يزد، غلامحسين حيدري در ديدار رييس و جمعي از مسوولان اين سازمان از دادگستري اين استان افزود: دركنار حفظ ونگهداري جاذبه‌هاي تاريخي و گردشگري، ترميم، مرمت وساماندهي آثارباستاني به‌ويژه بافت تاريخي بايد در اولويت قرار گيرد.

وي اضافه كرد: در اين راستا دستگاههاي دولتي و خصوصي نيز با مشاركت مردمي مي‌توانند ميراث ملي را حفظ كنند.

حيدري اظهارداشت: گردشگري نيز صنعتي است كه باهمكاري و هماهنگي بخشهايي نظير نيروي انتظامي، شهرداري و دادگستري با سازمان ميراث فرهنگي، مي‌تواند بازخوردهاي مثبت و مفيد را در گرداندن چرخه صنعت توريسم داشته باشد.

وي بيان‌كرد:آموزش‌هاي ويژه دادگستري براي ضابطين عام‌مانندنيروي انتظامي، بسيج و اداره اطلاعات و ضابطين خاص نظير مامورين جنگل باني در نظر گرفته شده و براي نيروهاي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي نيز بايد بررسي شود و در صورت ضابط خاص بودن اين نيروها براي آنها دوره آموزشي گذاشته شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد نيزگفت: اين استان از لحاظ ميراث فرهنگي يكي از مناطق مطرح و از قطبهاي گردشگري مهم در سطح جهان است و شهر يزد بعد از ونيز ايتاليا بعنوان دومين شهر تاريخي دنيا شناخته شده‌است.

عزيزالله سيفي با بيان اينكه استان يزد داراي تمدن و فرهنگ غني تاريخي و اسلامي است افزود: وجود ‪ ۲۱‬روستاي هدف و فضاهاي محيطي، طبيعي جذابيتهاي فراواني را براي گردشگران داخلي و خارجي داشته‌است.

وي گفت: توريسم بعنوان يكي از شاخه‌هاي بازرگاني، نقش و اهميت بسزايي در رشد و توسعه كشورها به ويژه ممالك درحال توسعه دارد طوري كه هر گروهي به جهانگردي به صورت يك فعاليت اقتصادي و يك صنعت نگاه مي‌كند.

سيفي، بااشاره به اينكه با ورود هر گردشگر به استان يزد زمينه اشتغال ‪۹‬ نفر ايجاد مي‌شود افزود: توجه و ارزش نهادن به اين صنعت و نهادينه كردن جايگاه واقعي ميراث فرهنگي در حل معضل بيكاري جوانان نقش موثري دارد.

وي ادامه داد: ميراث فرهنگي و جهانگردي در استان يزد به علت جاذبه‌هاي متعدد و متنوع تاريخي و گردشگري از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است.

سيفي با بيان اينكه در صنعت گردشگري آموزش امري حياتي و مهم تلقي مي‌شود اظهار داشت: آموزش ويژه در زمينه مقررات و قوانين دادگستري براي ارتقاي آگاهي و بينش نيروي يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي تاثير مطلوبي در روند حفظ آثار ارزشمند تاريخي دارد.

وي در ادامه خواستار بازديد قضات به ويژه آنهايي كه پرونده‌هاي ميراث فرهنگي را رسيدگي مي‌كنندازبافت تاريخي يزدوكاهش زمان رسيدگي به پرونده‌هاي ميراث فرهنگي و اختصاص شعبه‌ويژه رسيدگي به پرونده‌هاي‌اين‌حوزه در شهرستانها شد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا