معاون وزیر نیرو در امور آب گفت:در کشور 60میلیارد مترمکعب آب‌های سطحی وجود دارد و تلاش تمام دولت‌های بعد از انقلاب خارج از هرگونه گرایشی مهار این آب‌های سطحی درکشور خشک و نیمه خشک ایران بوده است تا مورد برنامه‌ریزی و استفاده مفید قرار دهند.

دکتر رسول زرگر با بیان اینکه اصلی‌ترین هدف در ساخت سد کنترل سیلاب است، خاطرنشان کرد: امسال به رغم بارندگی مناسب و سیلاب های بسیار در حوزه‌های آبریز اصلی که سد ساخته شده بود، هیچگونه خسارتی نداشتیم پس در حدود 500 سد بلند و کوتاه در کشور وجود دارد که وظیفه اولیه خود یعنی مهارسیلاب رابه نحو کامل انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد: تنظیم زمانی و مکانی برای بهره‌برداری و انتقال آب و تنظیم آن برای شرب و کشاورزی وغیره وظیفه دیگر سدهای کشور است که این واقعیت وجود دارد که به طور کامل و صددرصد انجام نشده است و ما نیازمند شبکه‌های آبیاری زهکشی اصلی و فرعی می‌باشیم که آب را به روی زمین کشاورزی منتقل کنند.

زرگر ادامه داد: این شبکه‌ها در بخشی از سدهای کشور اجرا نشده است که ربطی به ایران ندارد و حتی در سدهای نظیر سفیدرود و زایندو رود که قبل از انقلاب ساخته شده اند هنوز شبکه ها تکمیل نیست.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: احداث شبکه‌ها کار طولانی است و واقعیتی است که هنوز برخی شبکه‌های سدها درست نشده وتکمیل نیست ولی به این مفهوم نیست که ازآب درست استفاده نشده است، بلکه از آن به طور صددرصد بهره برداری نمی‌شود و مثلا 70 تا 80 درصد آب به بهره‌برداری می‌رسد.

معاو ت وزیر نیرو تصریح کرد: به همین دلیل دولت نهم و شخص رییس جمهور 3 میلیارد دلار علاوه بر اعتبارات بخش آب برای پر کردن فاصله بین احداث سدها و شبکه‌ها اختصاص داده است که در ماههای آینده500 میلیون دلار آن گشایش می‌شود

زرگر در پایان همچنین تولید برق برای نیروگاه را هدف دیگر سدها ذکر کرد.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا