واحد آرشيو شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در هفته گذشته نيز، ميزبان تعدادي از مفاخر، پيش كسوتان و آگاهان استان بود كه در مصاحبه مفصل با اين عزيزان، زواياي نهان و آشكار گذشته و سوابق شغلي و خاطرات در ذهن مانده شان، بررسي و ثبت و ضبط شد.

واحد آرشيو شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در هفته گذشته نيز، ميزبان تعدادي از مفاخر، پيش كسوتان و آگاهان استان بود كه در مصاحبه مفصل با اين عزيزان، زواياي نهان و آشكار گذشته و سوابق شغلي و خاطرات در ذهن مانده شان، بررسي و ثبت و ضبط شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، در تعامل و همكاري متقابل با ادارات و ارگان هاي استان و همچنين ارتباط مستقيم با كانون بازنشستگان، پس از شناسايي و ارتباط با مفاخر و آگاهان، زمينه انجام مصاحبه در آرشيو شفاهي اين سازمان فراهم گرديد كه به طور اجمال به گوشه اي از سوابق افراد و محتواي مصاحبه اشاره مي شود:

* آقاي جواد گلشن؛ متولد1313 در يزد؛ وي در سال 1337 به استخدام بانك كشاورزي استان سيستان و بلوچستان درآمد و در سازمان تعاون روستايي كه آن زمان زيرمجموعه بانك كشاورزي بود در سمت سرپرست تعاوني كار خود را آغاز مي كند. وي سرپرستي تعاون املاك شهرستان ايرانشهر، سرپرستي تعاون منطقه مرزي شرق كشور، سرپرستي اداره كل تعاون استان سيستان و بلوچستان، رياست تعاون شهرستان فسا استان فارس و سرپرستي شعب بانك كشاورزي در استان هاي يزد و سيستان و بلوچستان را در كارنامه خود دارد. وي در سال 1361 به افتخار بازنشستگي نائل آمده و پس از آن در شركت هاي خصوصي فعاليت خود را دنبال و تاكنون ادامه داده است. اين بازنشسته فرهيخته، در تاليف و نگارش كتاب و مقالات نيز دستي بر قلم داشته و هم اكنون نيز در حال تدوين و نگارش كتابي با عنوان "گلچين گلشن" مي باشد.

* حجه الاسلام و المسلمين دعايي؛ متولد1309 در يزد؛ وي پس از تحصيلات ابتدايي وارد مدرسه علميه شفيعيه يزد شد و از محضر عالمان ديني يزد بهره ها برد و سپس به حوزه علميه قم رفت و از محضر آيات عظام، از جمله امام موسي صدر بهره مند گرديد. وي پيش از انقلاب در نجف به محضر امام خميني (ره) رسيده و پيام ها و رساله امام را به ايران مي آورد. وي از سال 1334 براي اقامه نماز و تبليغ دين مبين اسلام به شهرهاي مختلف و كشورهايي مانند امارات، كويت، انگلستان و هند سفر كرده و در ضمن اين مسافرت ها تعدادي مسجد و حسينيه ساخته است. گفتني است واحد آرشيو شفاهي مديريت يزد، پيش تر نيز در جلسات متعددي با ايشان به مصاحبه پرداخته و جهت تكميل بيانات اين عالم ديني، مجددا از ايشان جهت مصاحبه دعوت به عمل آمد.

* آقايان چشم براه ( متولد1321 دبير بازنشسته آموزش و پرورش استان)، حكيميان(متولد1316 ؛ رئيس سابق مركز تربيت معلم يزد و معاون سابق آموزشي و پرورشي اداره كل آموزش و پرورش استان يزد) و زماني(دبير پيشكسوت آموزش و پرورش استان) از پيش كسوتان فرهنگي استان، با حضور در استوديو آرشيو شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد به بيان سوابق و خاطرات و تجربيات خود پرداختند و به طور جداگانه و مفصل با اين مفاخر، مصاحبه به عمل آمد.

واحد آرشيو شفاهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد برآن است با شناسايي مفاخر و آگاهان استان، با شتاب و سرعت بيشتري روند انجام مصاحبه ها را دنبال نمايد. لذا از كليه ادارات و همشهريان و همه علاقمندان درخواست مي نمايد چنانچه از افراد مطلع و خصوصاً سالخورده در جريان تاريخ اجتماعي، فرهنگي و سياسي اقتصادي يزد اطلاع دارند، اين افراد را جهت انجام مصاحبه معرفي نمايند. ضمناً افراد آشنا با فرد مصاحبه شونده مي توانند به عنوان مصاحبه كننده در برنامه مصاحبه شركت نمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا