کارخانه بزرگ حلواارده میرثامن بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای کشور با بالاترین ظرفیت تولید در کشور و مدرن ترین تکنولوژی..............

کارخانه بزرگ حلواارده میرثامن بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای کشور با بالاترین ظرفیت تولید در کشور و مدرن ترین تکنولوژی، در زمینی به مساحت 5700 متر و با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال و اشتغال 50 نفر به منظور تولید روغن کنجد به روش سرد آماده راه اندازی گردیده و فاز دوم آن نیز در زمینی به مساحت 11000 متر با هدف تولید حلواارده در بسته بندی های مدرن و همچنین تولید غذای کودک و سالمند در مراحل پایانی قرار دارد.

نماینده مردم اردکان در بازدید از کارخانه بزرگ تولید روغن کنجد میرثامن اردکان با بیان اینکه استان یزد و به طور خاص شهرستان اردکان قطب تولید محصولات کنجدی است اظهار داشت:کیفیت ممتاز محصولات کنجدی بخصوص روغن کنجد،ارده و حلواارده اردکان و ارزش غذایی بالای آن که ناشی از بهره گیری از نیروهای ماهر و استفاده از مواد اولیه طبیعی و ارگانیک است باعث شده تا امروز در کنار افزایش اطلاعات مردم در زمینه خواص بسیار بالای این محصولات و توجه بیشتر تولیدکنندگان به ذائقه مشتریان، تقاضای مصرف کنندگان نیز افزایش یافته و به همین دلیل لازم است تقویت و توسعه واحدهای تولیدی فعلی و راه اندازی کارخانجات مدرن که تولیدشان منطبق بر استانداردهای روز دنیاست در دستور کار قرار گیرد.

"محمدرضا تابش" اضافه نمود:متاسفانه بدلیل عدم کنترل لازم و اطلاع رسانی نامناسب، شاهد رشد بی رویه مصرف روغن جامد در کشور هستیم، به نحوی که سرانه مصرف روغن از دو و نیم کیلو گرم در سال 1340 با جمعیت 20 میلیون نفر به شانزده و نیم کیلوگرم در سالهای اخیر رسیده است که حدود دو برابر رشد جمعیت کشور است و این امر مخاطراتی را برای سلامت آحاد مردم بوجود آورده است.

وی عنوان کرد: مایه تاسف است که واردکنندگان روغن های جامد و نباتی کم و بیش از حمایت های دولتی برخوردارند اما برای واردات کنجد و فرآورده های مشتق شده از آن حمایتی انجام نمی پذیرد.

"تابش" تصریح کرد:دولت می تواند و باید، با اعمال سیاست های تشویقی و اعطای تسهیلات مناسب به کشاورزان و  تولیدکنندگان روغن های گیاهی از جمله کنجد، گام موثری در جهت ارتقاء سلامت شهروندان بردارد.

نماینده مردم اردکان درخصوص برخی اقدامات انجام شده در راستای حمایت از این صنعت، با بیان ملاقات و مذاکره با وزیر جهاد کشاورزی و قول مساعد وزیر و تشکیل جلساتی با مسئولان استانی و شکل گیری خوشه محصولات کنجدی گفت:امیدوارم این اقدامات و حمایت های دولت اعم از تامین ارز مناسب برای واردات کنجد، اعطای تسهیلات برای افزایش سطح زیر کشت کنجد در کشور ، تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و کمک به سرمایه گذاران و نقش آفرینان در این عرصه باعث شود تا روغن کنجد و سایر روغن های مایعی که از جمله منابع غنی چربی های اشباع نشده هستند و کلسترول خیلی کمی دارند،جایگزین روغن های جامد که عامل بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی و عروقی هستند، گردد.

وی بر تولید متنوع محصولات کنجدی و افزایش کیفیت اینگونه محصولات جهت صادرات به کشورهای همسایه که زمینه آن وجود دارد و ایجاد شبکه فروش منسجم و پویا تاکید نمود.

نماینده مردم اردکان همچنین با بیان اینکه بیش از 148 واحد تولید محصولات کنجدی در استان یزد وجود دارد که در حدود 80 درصد واحدهای صنفی و 50 درصد واحدهای صنعتی ان در اردکان مستقر هستند گفت : حرکت به سمت ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی تولید روغن کنجد،ارده و حلواارده نشاندهنده کشش بالای بازار است و با توجه به سابقه طولانی،درخشان و قابل اتکای اردکان در این زمینه، می توان اردکان را بعنوان مرکز صنفی و صنعتی این محصولات محسوب نمود و باید به جد تلاش کرد تا خوش نام بودن و ذهنیت مثبت مصرف کنندگان از ارده و حلواارده اردکان مخدوش نشود.

وی به برخی مشکلات فعالان  این بخش از جمله نوسان قیمت مواد اولیه بخصوص کنجد به دلیل تامین عمده این محصول از خارج و تغییرات قیمت ارز،خشکسالی های مداوم ،وجود لایه های واسطه ای تامین کنجد و غیره اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان به آن شد.

نماینده مردم اردکان ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را از جمله برنامه های شهرستان برای کسب ارزش افزوده بیشتر برای فعالین و کشاورزان ذکر کرد و در این رابطه با اشاره به سطح زیر کشت بیش از هفت هزار هکتاری پسته شهرستان اردکان و خصوصیات برتر آن از جمله رنگ مغز وطعم آن ، احداث واحدهای فرآوری پسته در اردکان را خواستار و حمایت خود را از این امر اعلام نمود.

همچنین در این بازدید "عظیمی نیا"مدیرعامل موسسه ثامن الحجج استان یزد نیز با اشاره به نامگذاری امسال به نام "تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی" بر تلاش این موسسه جهت ایجاد و توسعه اشتغال در استان تاکید کرد و ضمن ارائه  گزارشی از سرمایه گذاری این موسسه جهت راه اندازی این واحد تولیدی،آمادگی خود را جهت مشارکت در ایجاد صنایع تبدیلی در زمینه پسته اعلام نمود.

لازم به ذکر است کارخانه بزرگ حلواارده میرثامن بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای کشور با بالاترین ظرفیت تولید در کشور و مدرن ترین تکنولوژی، در زمینی به مساحت 5700 متر و با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال و اشتغال 50 نفر به منظور تولید روغن کنجد به روش سرد آماده راه اندازی گردیده و فاز دوم آن نیز در زمینی به مساحت 11000 متر با هدف تولید حلواارده در بسته بندی های مدرن و همچنین تولید غذای کودک و سالمند در مراحل پایانی قرار دارد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا