خبر آرشیوی 25 مهر 88

 محسن حافظی فر

آشنایی من با حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی ، امام جمعه محترم مشهد به دهه شصت و هفتاد بر میگردد. در دانشگاهی که من تحصیل می کردم ایشان مسئولیت معاونت آموزشی دانشگاه را عهده دار بودند. البته آن زمان مثل حالا خبر ساز نبودند و یادم نمی آید مصاحبه یا خبری از ایشان در نشریات درج شده باشد. پای درس ایشان هم نشسته ام برای همین وظیفه خود می دانم احترام استاد و ادب شاگردی نگه دارم. آنچه مرا واداشت تا این مطلب را در وبلاگم قرار دهم اخباری است که از خطبه های نماز جمعه و مصاحبه های گاه و بیگاه ایشان این روزها انتشار می یابد. سر فصل این اظهار نظر ها دفاع از ولایت فقیه و بسیجیان می باشد.برای من جای تعجب است که چرا چنین دفاع جانانه ای را زمان امام رحمت ا... علیه مشاهده نمی کردیم! براستی چرا ایشان در شرایطی که کشور در حال جنگ بود و بسیجیان از جان مایه می گذاشتند تا کشور را از لوث دشمن پاک کنند ایشان از بسیجیان همچون امروز دفاع نمی کردند! بر عکس من دو شاهد می آورم که حکایت از آن دارد مواضع ایشان تغییر یافته و امروز مدافع سرسخت ولی محترم فقیه و بسیجیان شده اند.

شاهد اول: سال 1366 که وارد دانشگاه شدم هنوز آتش جنگ شعله ور بود و بسیاری از دانشجویان به فریاد یاری خواهی امام رحمت ا... علیه لبیک گفته و در جبهه ها حضور مستمر داشتند من هم قطره ای از این دریا بودم. حضور در جبهه نه تنها نگرانی نداشت بلکه درک معنویت جبهه ها فرح بخش هم بود. اما نگرانی ما زمانی بود که به دانشگاه بر می گشتیم و انتظار داشتیم دانشگاه تسهیلات آموزشی برای ما فراهم آورد تا عقب ماندگی تحصیلی را جبران کنیم. اما متاسفانه نه تنها چنین امکانی فراهم نمی شد بلکه همواره از فضای فکری حاکم بر مسئولین دانشگاه چنین تصور داشتیم که از حضور ما در جبهه ها چندان رضایت ندارندو فراموش نمی کنم یکبار پیش مسئول دایره امتحانات که یک روحانی به نام  ح. ب. بود و زیر نظر آقای علم الهدی کار می کرد رفتم و تقاضا داشتم فکری به حال ما که در جبهه حضور داریم و به امتحانات نرسیده ایم بکنند . این روحانی محترم به من گفت: پسرم تو که جبهه می روی یا کشته می شوی! یا مجروح و از کار افتاده ، و در هر حال از درس محروم خواهی شد . و بعد نصیحت کرد: برو به فکر درسهایت باش!!! به آقای علم الهدی هم مراجعه کردیم ولی شوق حمایت از بسیجیان مثل اکنون در ایشان ندیدیم.

شاهد دوم: بعد از پایان جنگ به دانشگاه برگشتیم و طبق وصیت امام رحمت ا... علیه دنبال این بودیم بسیج دانشجویی را با هدف " جهاد علمی" و نه اهداف نظامی در دانشگاه تشکیل دهیم. در هیات موسس این تشکل؛ اینجانب ، کاظم جلالی نماینده مجلس و مخبر کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور، بهرام نصراللهی، رضا رادمردو فاخرزاد حضور داشتیم. همانطوری که پیش بینی می کردیم مسئولین دانشگاه با شکل گیری این تشکل مخالفت نمودند و استدلال آنها این بود که دانشگاه امام صادق (ع) مجموعه ای یکدست است و پاگیری هر گونه تشکلی باعث می شود سیاسی بازی در محیط دانشگاه رواج یابد! آقای علم الهدی هم بر این باور بودند. البته سرانجام این تشکل پا گرفت بعد از گفتگوهای مفصل با ایشان و حضرت آیت ا... مهدوی کنی ریاست محترم دانشگاه.

چند روز پیش آقای علم الهدی در نطق قبل از دستورشان در مجلس خبرگان از ولی محترم فقیه دفاع نموده و نیشی هم به هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان زدند. ایشان روز دوشنبه به عنوان سومين ناطق پيش از دستور اولين روز اجلاس خبرگان، با ارائه تحليلي درباره حوادث زمان حكومت امام علي(ع) و مكرهاي معاويه براي فريب مردم، گفت: شايد سكوت برخي از بزرگان اسلام در اشاعه تفكرات غلط بين مردم بي تاثير نباشد.


وي با بيان ويژگي‌هاي آيت‌الله خامنه‌اي در رهبري 20 ساله نظام و همچنين سوابق هاشمي رفسنجاني، افزود: جامعه اسلامي ما خاطرات مجاهدت‌ها و همبستگي‌هاي اين دو يار امام را فراموش نمي‌كند.


امام جمعه مشهد مقدس در ادامه نطق خود با اشاره به سابقه هاشمي رفسنجاني در جريان مبارزات انقلاب و پس از انقلاب و همچنين حضور وي در جمع اولين بيعت كنندگان با رهبر انقلاب در سال 1368، سكوت وي در قبال هتاكي‌هاي بي‌سابقه اخير عليه رهبري انقلاب را رفتاري متناقض با پيشگامي بيست سال پيش او در بيعت با رهبر انقلاب دانسته و خطاب به وي گفت: "چرا پس از بيست سال، در برابر اين هتاكي‌هاي بي‌سابقه‌ و آتش فتنه‌اي كه از خيمه برخي اطرافيان شما به پا شده است، ساكت نشسته‌ايد؟ "


امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به اين تناقض رفتار هاشمي رفسنجاني، با سوابق گذشته وي ادامه داد: " درباره اين تناقض رفتار شما آينده و تاريخ حكم خواهد كرد كما اينكه اكنون نيز مردم درباره اين تناقض در رفتار قضاوت كرده‌ و به نتيجه رسيده‌اند.


وي در ادامه نيز از هاشمي رفسنجاني خواسته است تا دير نشده به اصلاح اين تناقضات رفتاري بپردازد و در همين اجلاس خبرگان، پارادوكس موجود را حل كند.


آيت‌الله علم‌الهدي حقانيت مقام معظم رهبري از گذشته تا كنون را مساله‌اي شفاف دانست و خطاب به هاشمي رفسنجاني گفت: قضاوت جامعه ديني و قضاوت تاريخ اين است كه رهبري مظلوم است و شما بايد پاسخگوي اين مظلوميت مقام معظم رهبري باشيد چون شما هم رئيس مجلس خبرگان و هم رئيس مجمع تشخيص مصلحت هستيد.

اگرضرورت دارد هاشمی رفسنجانی در خصوص تناقض رفتار و مواضع توضیح دهند حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی نیز باید در خصوص سکوت و مواضع خود در دوره امام رحمت ا... علیه و هشت سال جنگ توضیح ارائه دهند تا حداقل شبهه ای در ذهن من و برخی دیگر از دانشجویان باقی نماند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا