سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: چون در حکم دادگاه پرونده فساد مالی، نحوه اعدام چهار متهم پرونده ذکر نشده است دادستانی به عنوان مجری اجرای حکم، تصمیم می گیرد حکم اعدام علنی باشد یا غیرعلنی.

به گزارش مشرق ، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در احکام اعدام چهار متهم پرونده فساد بزرگ مالی قید علنی یا عیرعلنی بودن اجرای حکم وجود ندارد، گفت: بر همین اساس، دادسرای اجرای احکام درباره چگونگی اجرای حکم تصمیم خواهد گرفت.

وی افزود: برخی اوقات نحوه اجرای حکم در احکام صادره قید می‌شود و اگر قید نشود اجرای احکام و دادسرای مجری حکم می‌تواند درباره نحوه اجرا تصمیم بگیرد.

دادستان کل کشور درباره زمان اجرای احکام متهمان پرونده فساد بزرگ مالی نیز گفت: پرونده فساد بزرگ مالی بعد از اعلام نظر دیوان عالی کشور درباره تعدادی از محکومان، به دادگاه بازگشت و دادگاه پرونده را جهت اجرا برای اجرای احکام فرستاد و بعد از طی مراحل اداری، احکام اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که این پرونده دارای مجازات‌هایی همچون حبس، جزای نقدی و حکم اعدام است که هر کدام برای اجرا نیازمند مقدماتی است گفت: برخی از احکام نقض شده توسط دیوان عالی کشور به شعبه هم عرض باز می گردد تا مجددا بررسی شود.

محسنی اژه ای تصریح کرد: این پرونده متهمان دیگری نیز دارد که برای برخی از آنها کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است و برخی نیز در حال صدور کیفرخواست است.

وی ادامه داد: البته تعدادی از متهمان این پرونده نیز محاکمه شده‌اند و احکام آنها در دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران در حال بررسی است.

دادستان کل کشور همچنین درباره پرونده سعید مرتضوی نیز گفت: اختلاف نظرهایی میان دادگاه و دادسرا وجود داشت. یک بار قرار در دادسرا صادر شد و بعد از شکایت قرار توسط دادگاه مورد نقص قرار گرفت و قاضی جلب به دادرسی داد.

وی افزود: بعد از ان در مورد یکی دیگر از عناوین اتهامی درخواست ماده 18 کرده بودند که زمان زیادی را از دادگاه گرفت. ولی در نهایت بر اساس همان قرار قبلی و کیفرخواست صادر شده در 8 اسفند ماه نخستین جلسه دادگاه سعید مرتضوی برگزار شد.

محسنی اژه‌ای افزود: در این جلسه شکات به طرح شکایت خود پرداختند و در جلسه بعدی که 20 اسفند خواهد بود جلسه ادامه خواهد داشت. نوع دفاع متهمان و روند رسیدگی به پرونده مشخص می‌کند که جلسه دوم پایان رسیدگی به پرونده است یا باز هم باید دادگاه ادامه پیدا کند.

دادستان کل کشور همچنین درباره پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران گفت: این پرونده نیز در مرحله تجدیدنظر خواهی است و هنوز نتیجه تجدید نظر نیامده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا