به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان  در ششمین روز از دهه مبارک فجر روئسای دانشگاه های استان ومراکز آموزش عالی با آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه وامام جمعه محترم یزد دیدار وبه ارائه گزارش عملکرد مجموعه خود پرداختند.

در این مراسم :آیت الله ناصری در سخنانی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و پرداختن به برکات انقلاب اسلامی گفت:پیشرفت های به وجود آمده در کشور در تمام زمینه ها ،حاصل خون شهیدان انقلاب و تدابیر عالمانه امام خمینی (ره) و در ادامه راه انقلاب با رهنمود های رهبر معظم انقلاب بوده است

وی تصریح کرد:شما مسئولان دانشگاه اقدامات خوبی در زمینه رشد مسائل علمی و فضاهای آموزشی انجام داده اید امام هرگزنباید دست از تلاش بردارید.

نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت:خودباوری و تلاش روز افزون یکی ازکارهای مهمی بود که امام برای ما به ارمغان آورد امام به فهماند که ما می توانیم پیشرفت کنیم خود باوری درکنارتوکل به خداوند یک سلاح بزرگ در دفاع مقدس برای ما بود.

وی افزود:بعضی ها دین را مانع پیشرفت ومانع گسترش دانش می دانند اما باید بدانند که دانش بهمراه دین میتواند انسان را به سعادت برساند.

در این نشست مدیران دانشگاهای یزد،آزاد اسلامی،علمی کاربردی،پیام نور،جهاد دانشگاهی به ارائه گزارش عملکرد مجموعه خود وروند پیشرفت های حاصل شده از بعد از انقلاب تا کنون پرداختند

همچنین  ناصرصدرا ابرقویی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر و ضمن ارائه گزارش پیشرفت دانشگاه گفت: در شکل گیری تمدن اسلام عناصر زیادی نقش داشته و دارد در اسلام توجه ویژه به علم و تفکر و تعقل و ژرف اندیشی و توسعه علمی به عنوان  عنصر اصلی ابعاد تمدن اسلامی مطرح شد.

صدرا ابرقویی اظهار داشت:تأکید ویژه دین اسلام به کار و تلاش و کوشش بود ایجاد مسئولیت اجتماعی و روحیه جمع گرایی  تکیه بر مکارم اخلاقی، عرفان و معنویت از جمله عناصر مهم در شکل گیری تمدن اسلامی بوده است

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین مکان برای تحقق این عناصر دانشگاه­ها و مراکز علمی هستند ادامه داد استعمار بالغ بر 200 سال کار کرد که آموزش­های دارالفنونی را در کشور ما تبدیل به آموزش­های ترجمه­ای که از غرب دیکته شده بود تبدیل کند.

وی اظهار داشت:اگر به مبحث توسعه اقتصادی نگاه کنیم عوامل نیروی انسانی؛ منابع طبیعی و علم و فن­آوری مهمترین عواملی هستند که در پویایی و ایجاد ارزش افزوده نقش دارند.

سهم نیروی انسانی در کشور در ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت در مقایسه با کشورهایی که خیلی دیرتر از ما شروع کردند پایین است وبرای برون رفت از این شرایط باید با نصب­العین قراردادن آموزه­های دینی، آموزش­های مهارتی را در کشور توسعه دهیم

وی تاکید کرد:ما اگر بخواهیم از هدر رفت تلاش و کوشش نخبگان کشور جلوگیری کنیم باید به آموزش­های مهارتی توجه ویژه داشته باشیم.

صدرا ابرقویی افزود:معاون محترم رئیس جمهوردر مصاحبه خود اعلام کردند که از سال 1384 تا کنون 37000 ثبت اختراع داشیم، سئوالی که مطرح میشود این است که چند در صد این اختراعات و اکتشافات تجاری سازی شده است.

وی ادامه داد:از طرفی وزیر محترم علوم اعلام فرمودند که حدود 25 درصد از تولیدات علمی کشور به کار و تلاش و تولید ثروت تبدیل می­شود یعنی 75 درصد از تولیدات علمی کشور استفاده نمی­شود. این آمار و ارقام اهمیت آموزش­های مهارتی را در کشور می­رساند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد:در این راستا دانشگاه جامع علمی- کاربردی حرکت­های خوبی در راستای برنامه­ریزی و ارائه آموزش­های مهارتی در کشور انجام داده است برای کاهش فاصله ایده تا پدیده و جلوگیری از هدر رفت علم تولید شده در کشور و  اینکه کشور ما از خام فروشی که به نوعی خودکشی اقتصادی می­باشد بیرون بیاید باید اعتبارات آموزشی کشور به دو بخش آموزش­های تئوریک وبا هدف حرکت در مرزهای دانش و اموزش­های مهارتی تقسیم شود.

وی در پایان با پیشنهاد این موضوع که دانشگاه­های کشور و استان بخشی از آموزش­های خود را به آموزش­های مهارتی اختصاص دهند گفت  برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه کشور (60 درصد آموزش­های مهارتی) باید به این موضوع توجه ویژه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا