دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: بازی برد-برد ایران و آمریکا امکان‌پذیر است.
 
 
حجت‌الاسلام حسن روحانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی تشکیل شد و بنده مسئولیت دبیرخانه آن را برعهده گرفتم گفت: بنده در حقیقت اولین رئیس شورای امنیت ملی تاریخ این کشور هستم.

 

وی افزود: در آن 16 سالی که دبیر شورای امنیت ملی بودم نماینده رهبری در شورا نیز بودم  و بعد از من دو دبیر دیگر مسئولیت آن را برعهده گرفتند.

روحانی در خصوص هدفگذاری شواری عالی امنیت ملی درباره مسائل هسته‌ای نیز گفت: برنامه هسته‌ای به طور طبیعی نمی‌بایست به شورای عالی امنیت ملی مربوط شود و ما مسائلی مانند حمله آمریکا به عراق و یا حمله عراق به کویت را مورد بحث و بررسی قرار می‌دادیم.

وی با بیان اینکه بحث هسته‌ای از تابستان 1381 شروع شد و بعد از آن سر و صداهای زیادی پیدا کرد بطوری که سفر البرادعی به تهران را به همراه داشت گفت: آمریکایی‌ها در آن زمان که مشغول حمله به عراق بودند بعد hc سقوط صدام حسین دچار غرور شدند و فکر کردند که پیروزی بزرگی را به دست آوردند و از همانجا به آژانس فشار آوردند که پرونده هسته‌ای ایران را فعال کنند و پس از آن بود که در خرداد 1382 اولین گزارش آژانس در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه شد. 

وی با اشاره به بیانیه شورای حکام پس از گزارش آژانس خاطرنشان کرد: در آن زمان کار پرونده هسته‌ای در اختیار وزارت خارجه بود و ارتباطی به شورای امنیت  ملی نداشت تا اینکه در شهریور 82 قطعنامه دیگری در آژانس علیه ایران صادر شد و پرونده به شورای عالی امنیت ملی واگذار شد چرا که براساس ماده 18 اساسنامه که قبل از ماده 19 بود این  امکان را داشت که گزارش به شورای امنیت سازمان ملل برود، لذا مسئولیت پرونده هسته‌ای برعهده دبیرخانه شورای امنیت ملی گذاشته شد.

روحانی اضافه کرد: وزیر خارجه وقت و رئیس جمهور پیشنهاد داد که من  مسئولیت آن را برعهده بگیرم که من آن را نپذیرفتم تا اینکه فهمیدم نظر مقام معظم رهبری هم همین بود، لذا قرار بر این شد که بنده مسئول پرونده هسته‌ای ایران شوم. 

وی با اشاره به قطعنامه شورای حکام در سال 83 گفت: خوشبختانه ما توانسیتم به آن هدف‌هایی که مد نظر بود برسیم و در واقع بر تثبت حقوق ایران تاکید کردیم. 

روحانی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی باید بر حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای خود بایستیم؟ گفت: برخلاف ادعای غرب و آمریکا از ان‌پی‌تی تخلف نکردیم و همه فعالیت‌هایمان به صورت آشکار زیر نظر آژانس انرژی اتمی است و علاوه بر آن نیز مقام معظم  رهبری نیز اعلام کردند که انرژی هسته‌ای برای مقاصد نظامی از دیدگاه شرعی حرام است و کشوری که به صراحت اعلام می‌کند به دنبال بمب هسته‌ای نیست قطعا بر حق قانونی خود اصرار و از آن دفاع خواهد کرد و تلاش خواهیم کرد نقشه‌های آمریکا را نقش بر آب کنیم.

دبیر اسبق شورای امنیت ملی در خصوص نقش تحریم‌ها و اینکه آیا این تحریم‌ها تاریخ مصرف دارد یا خیر، گفت: غرب و آمریکا از اینکه فشار بر ایران را ادامه دهند بدشان نمی‌آید مگر  اینکه زمانی به این نتیجه برسند که تحریم‌ها تاثیر ندارد و در مقام عمل شکست خورده است. 

وی اضافه کرد: اگر غرب به معنای واقعی از تحریم‌ها مایوس شود از ادامه فشارها بر ایران منصرف خواهد شد و  اگر چنین نشود قطعا یک ملت نمی‌تواند دائما در سکوت بماند و قطعا عکس‌العمل نشان خواهد داد. البته این عکس‌العمل به معنای جنگ نیست.

روحانی در  ادامه خاطرنشان کرد: امیدوارم که غرب به این نتیجه برسد که به جای اینکه فشارها را بیشتر کند با مسئولان ایران به صورت جدی مذاکره کند که البته الان هم مذاکره می‌کنند ولی باید به نقطه مطلوب برسیم که البته غرب تا زمانی که احساس نکند که ادامه تحریم‌ها به نفع آنها و منطقه نخواهد بود بر تحریم‌ها ادامه خواهد داد. ولی امیدوارم به راه حل بهتر از آن بیندیشند. 

وی در خصوص مذاکرات 5+1 و ارزیابی‌اش از این مذاکرات گفت: مذاکره 5+1 تا به امروز خاصیتی به حال ما و آنها نداشته است و فقط فضای سیاسی را تلطیف کرده است و به نظر من در همین حد ادامه مذاکرات می‌تواند مفید باشد. 

روحانی خاطرنشان کرد: تا زمانی که در مذاکرات به یک ثمره  عملی نرسیم مذاکرات در همین حد باقی خواهد ماند، ثمره عملی یک "توافق" است و به نظر من مذاکرات فقط برای بیان نظرات نیست بلکه رسیدن به توافق است که تاکنون حاصل نشده است. امیدوارم غرب دست از لج‌بازی بردارد و خود را آماده تفاهم کند. 

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مانع‌تراشی‌های آمریکا درباره اینکه طرف مقابل ما در پرونده هسته‌ای فقط آژانس اتمی باشد گفت: شاید یکی از راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق در مذاکرات 5+1 این باشد که آژانس یک فرمول تبیین کند که براساس آن غنی‌سازی ادامه داشته باشد و منافع ایران هم در نظر گرفته شود. 

روحانی در ادامه در خصوص تقابل ایران و آمریکا و آینده دو کشور در رویارویی با یکدیگر و اینکه احتمال وقوع جنگ بین این دو کشور پیش‌بینی می‌شود یا خیر گفت: من جنگ را قبول ندارم جنگ نه به نفع ماست و نه به نفع آنها و البته به نظر من آنها به فکر جنگ نیستند شاید در گذشته و در دوره بوش تا حدی به دنبال این کار بودند اما امروز به فکر جنگ نیستند چون می‌دانند که آثار این جنگ برای منطقه و منافع آمریکا بسیار مخرب خواهد بود.

وی با بیان اینکه شاید صهیونیست‌ها به فکر جنگ با ایران باشند اما آمریکایی‌ها به دنبال این نیستند، گفت: بازی برد برد ایران و آمریکا امکانپذیر است اگر آمریکا‌ها صداقت به خرج دهند و برای حل معضلات آماده باشند این کار شدنی است. 

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی در خصوص دیدگاهش درباره فتنه 88 و اینکه چگونه برای انتخابات ریاست جمهوری باید خودمان را آماده کنیم گفت: من فکر می‌کنم انتخابات پیش رو بسیار اهمیت دارد. هم به  خاطر جوی که دشمن درست کرده است و هم به این خاطر که در این انتخابات نقص انتخابات گذشته را بپوشاند و انتخاباتی باشد که دنیا در برابر عظمت ملت ایران سر تعظیم فرود آورد.

وی اضافه کرد: خواهش من این است که همه آنهایی که از امکانات ملی استفاده می‌کنند و یا در اختیار دارند به گونه‌ای عمل کنند که این احساس در مردم به وجود آید که هیچ کس به دنبال کاندیدای خاصی نیست و همه مقید به قانون باشند. چرا که اساس انتخابات امانتداری و اعتماد است.

روحانی با بیان این مطلب که انتخابات برگزار شده در کشور معمولاً به نحو احسن برگزار شده است، تصریح کرد: نباید در قبل و بعد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به مباحثی آلوده شویم که نشاط حضور مردم کاهش یابد.

وی در خصوص نقش خواص در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: خواص در تبیین مسائل و توضیح دادن آن و همچنین آرام کردن جامعه نقش ویژه‌ای دارد حال آن خواصی که در انتخابات مسئولیت دارد و یا آن خواصی که مسئولیت ندارند. 

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که فضای جامعه در آستانه انتخابات فضای امانتداری، امانت دادن و امانت گرفتن باشد و وظیفه همه ما و ملت است که خود را برای یک انتخابات بسیار پرشور و پرنشاط آماده کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا