یزدفردا: خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: پرونده مذاکره با آمریکا تنها در دست مقام معظم رهبری است و هیچ کس در هیچ مقامی نمی‌تواند کمترین اقدامی بدون اجازه مقام معظم رهبری داشته باشد.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نمازجمعه تهران پیش از ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه امروز با بیان اینکه از جلوه‌های تقوا این است که ببینیم برای فردای قطعی خود کاری کرده‌ایم یا خیر؟ اظهار داشت: انسان برای مسافرت 15 روزه عمره و یک ماه حج از مدت‌ها پیش تدارک می‌بیند و لذا باید برای سفر ابدی تدارک لازم را ببینیم که بهترین توشه در این راه، حریم نگه‌داشتن برای خداست. 

وی با اشاره به 29 بهمن سالگرد قیام مردم تبریز گفت: مردم تبریز در اربعین شهادت 19 دی ماه مردم قم راهپیمایی کردند که مامورین طاغوت عده زیادی از مردم را کشتند. بنابراین می‌توان گفت که مردم تبریز از پیشگامان انقلاب اسلامی به شمار می‌روند و همواره پای انقلاب اسلامی بوده‌ و خواهند بود.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به اربعین درگذشت حاج آقا مجتبی تهرانی نیز گفت: ایشان رکنی از ارکان حوزه علمیه تهران بود و طلاب و دانشجویان از زلال عرفان این بزرگ بهره می‌گرفتند؛ ایشان چهره مورد اعتماد امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و از جانب‌داران سخت ولایت فقیه به صورت مبنایی بود و تا آخر عمر نیز بر این عهدش پایبند و استوار ماند. 

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: روز گذشته همایش نیم قرن حضور جامعه مدرسین در قم برگزار شد که مقام معظم رهبری نیز پیام بسیار متین و عمیقی به این همایش صادر کردند. جامعه مدرسین در طول این نیم قرن پیوسته در صحنه حاضر بوده و هم پیش از انقلاب تبعیدها، زندان‌ها و شکنجه‌ها را به جان خریدند و هم پس از انقلاب هر جا که نظام به حضور روحانیون نیاز داشت، جامعه مدرسین پیشگام و در صحنه بودند.

وی با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن امسال گفت: طبق نظر دقیق و نه شعاری، راهپیمایی امسال در همه شهرهای کشور حدود 2 تا 3 برابر سال‌های گذشته بود که این راهپیمایی از جهات مختلفی قابل توجه است. 

خطیب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: حدود یک سال است که دشمنان ایران جنگ روانی به راه انداختند تا مردم را از انقلاب جدا کنند که تحریم یکی از این اقدامات است. آنها با رفتارهای نادرست رسانه‌ای که علیه انقلاب اسلامی به راه انداختند، منتظر بودند ببینند 22 بهمن چه می‌شود، اما مردم باشکوه به صحنه آمدند. به طوری که یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی پس از این راهپیمایی گفت: "نمی‌دانم چه بگویم،‌ ایرانیان من را به یاد میخ می‌اندازند که هر چه بیشتر بر آنها می‌کوبی،‌ سفت‌تر می‌شوند. اصولاً‌ روان شناسی آنها مقاومت است، تعریفی از این رفتار در کتاب‌ها نیست".

آیت‌الله خاتمی همچنین تصریح کرد: راهپیمایی 22 بهمن امسال پس از 35 سال شکل گرفت؛ انقلاب‌های دنیا در سالگرد اول خود یک مراسم خشک و تشریفاتی برپا می‌کنند و سال‌های بعد هیچ خبری نیست. اما مردم ایران پس از 35 سال با این همه شیطنت‌ چنین اجتماع بزرگی داشتند که این جز لطف و عنایت خداوند نیست و زبان از تشکر از ملت ایران عاجز است.

وی با بیان اینکه این راهپیمایی 8 پیام صریح داشت، با اشاره به نخستین پیام این راهپیمایی گفت: معنای این راهپیمایی وفاداری مردم به نظام اسلامی است؛ مردمی که صابون گرانی به تن تک تک آنها خورده است، اما این جور باشکوه در راهپیمایی حاضر شدند و این یک تحلیل دارد که اقدام آنها زیربنای عقیدتی داشت و مردم به دینشان علاقه‌مند هستند و آن را به هیچ چیزی نمی‌فروشند. 

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین گفت: حضور مردم در راهپیمایی امسال بیعت مجدد با آرمان های بلند امام و شهیدان بود و همچنین حضور باشکوه مردم ولایت‌مداری آنها را نشان داد، ولایت‌مداری در این راهپیمایی موج می‌زد و شعار " این همه لشکر آمده،‌ به عشق رهبر آمده " یک شعار سراسری در تمام کشور بود.

وی افزود: تحلیل این شعار این است که همه بدانند برای این مردم محور فقط ولایت است؛ این مسئله را همه بدانند که این مردم همه را با ولایت می سنجند و هر مسئولی که با ولایت باشد محبوب دل مردم است و هر مسئولی که کمترین زاویه‌ای با ولایت پیدا کند به همان اندازه از چشم مردم می‌افتد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن پیام استقامت با خود داشت، تصریح کرد: مردم نشان دادند که مانند کوه مقاومند و مانند سرو ایستاده‌اند؛ آنها نشان دادند که فرسوده شدنی نیستند اما به یاری خدا دشمنان را فرسوده می‌کنند.

" این راهپیمایی پیام استکبار ستیزی با خود داشت؛‌ کجای ایران بود که فریاد با شکوه " مرگ بر آمریکا " شنیده نشد؟ امسال مرگ بر آمریکاها بسیار باشکوه‌تر از سال‌های گذشته بود چرا که مردم دیدند شیطنت‌های آمریکا افزوده شده و معاون رئیس جمهور آمریکا با وقاحت تمام می‌گوید که فشارها را بر ایران تشدید خواهند کرد، اما در عین حال خواهان مذاکره با ایران هستند."

خطیب موقت نمازجمعه تهران ادامه داد: البته برخی ساده لوحان با شنیدن این موضوع می‌گویند "به‌به! چه فرصت طلایی و ارزشمندی" اما نمی‌دانند آمریکا در پی مذاکره نیست، در پی سلطه است، در پی این است که ایران را پای میز مذاکره بنشاند تا به انقلابیون دنیا بگوید "ببینید ایران بالاخره پای میز مذاکره نشست" و آنها را ناامید کند.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند اگر ایران مذاکره کند، مشکلات و گرانی‌ها حل می‌شود، اما نمی‌دانند که اگر ایران مذاکره کند، گرانی‌ها 10 برابر می‌شود؛ آمریکا می‌خواهد ایران اسلامی را از پا در بیاورد، اما به فضل خداوند ما آنها را بیچاره خواهیم کرد و لذا همین جا این پیام صریح را به دنیای استکبار می‌دهم که پرونده آمریکا تنها در دست مقام معظم رهبری است و هیچ کس در هیچ مقامی نمی‌تواند کمترین اقدامی بدون اجازه مقام معظم رهبری داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: این مردم با آمدن خود نشان دادند که تکلیف مدار هستند و حضور را تکلیف می‌دانند. لذا این آمدن مدخلی بود بر حضور پرشکوه مردم در انتخابات خرداد 92 و انشاءالله مردم با همین شکوهی که در 22 بهمن ماه آمده‌اند، در خرداد 92 نیز خواهند آمد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه راهپیمایی 22 بهمن نشان داد که تیغ تحریم به سنگ خورده است، اظهار داشت: اوباما روز اول می‌خواست مردم با این تحریم‌ها از نظام اسلامی زده شوند و در واقع عقبه مردمی نظام را بزند اما این راهپیمایی باشکوه نشان داد که دشمنان باید بدانند با یک دولت طرف نیستند بلکه در ایران با یک ملت به پا خاسته طرفند که تا آخرین نفس و قطره خون پای نظام ایستاده‌اند.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: پیام ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن خطاب به مسئولان نظام این بود که ما آمدیم و نشان دادیم که پای انقلاب ایستاده‌ایم و حالا شما باید دست از این بگومگوهای تنفرآور بردارید چرا که مردم از دعواهای این چنینی مسئولان خسته شده‌اند.

وی برهمین اساس تاکید کرد: مردم مشکل معیشت دارند و حرفشان این است که اگر دعواها را کنار بگذارید و به فکر معیشت مردم باشید، می‌توانید مشکلات را حل کنید. لذا از زبان مردم به صراحت می‌گویم که اگر با آنها این چنین رفتار کنید، جفا کرده‌اید و مردم شما را نخواهند بخشید.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به واقعه 22 بهمن قم نیز گفت : این حادثه بسیار تلخ، ناروا و ناصحیح بود و عوامل اصلی این کار اگر می‌خواهند وزن کار خود را ببینند باید به خوشحالی و شادی رسانه‌های بیگانه نگاه کنند که حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن را تحت‌الشعاع قرار دادند و فقط به این حادثه پرداختند. لذا این حادثه اصلاً قابل دفاع نیست.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: عاملان این حادثه روز وحدت ملت پیام تفرقه صادر کردند، حرمت حرم حضرت معصومه(س) را شکستند، اقدامشان خلاف صریح رهنمودهای مقام معظم رهبری بود و بداخلاقی کردند. این حرکت نه در شأن انقلاب اسلامی و نه در شأن شهر قم که پایگاه انقلاب اسلامی است بود. لذا از مقامات امنیتی، انتظامی و قضایی درخواست می‌کنم که با این قصه کاملاً قانونی و به صورتی برخورد کنند که در آینده نه در قم و نه در هیچ کجای کشور شاهد حوادث این چنینی نباشیم.

وی با اشاره به حوادث بحرین و سوریه نیز اظهار داشت: ما یک حرف منطقی داریم که هیچ خردورزی نیست که این حرف منطقی را قبول نداشته باشد؛ ما معتقد به حاکمیت مردم هستیم، در فلسطین اشغالی یک تز داریم و می‌گوییم "هر فلسطینی، یک رای"، در بحرین هم حرف ما این است که "هر بحرینی، یک رای" . معنا ندارد خاندانی که اصالتاً بحرینی نیستند و اهل نجد در بیابان‌های عربستان هستند، با زور بر گرده‌ مردم بحرین سوار شده‌اند و از این سلطه ظالمانه خود دست بردار نیستند. 

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه کمیساریای‌ عالی حقوق بشر تعداد کشته و زندانیان این مدت بحرین را بیش از صد شهید و 1600 زندانی اعلام کرده است، تصریح کرد: به حاکمان بحرین می‌گویم که این مردم یک حرف منطقی دارند. چرا زیر بار حرف منطقی این مردم نمی‌روید؟  از همین جا به مردم مقاوم بحرین نیز می‌گویم که بایستید و مقاومت کنید چرا که سرانجام پیروزی از آن شما است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: انقلاب بزرگ اسلامی ایران باید یک عبرت پیش روی مردم مظلوم بحرین باشد که اگر ملت مقاومت کند بر دشمنان پیروز هستند و هم عبرتی برای جلادان بحرین باشد که ببینند مردم ایران چگونه با حاکمان جلاد خود برخورد کرد و آنها را به سزای اعمال و رفتار جلادانه خود رساندند.

آیت‌الله خاتمی در پایان تاکید کرد: در رابطه با سوریه نیز معتقدیم "هر سوری، یک رای" اما آمریکا و اتحادیه اروپا دو سال به سوریه تروریست صادر کردند؛ حرف ما همواره این بود که مذاکره سوری - سوری مشکل سوریه را حل می‌کند، اما آمریکا پس از دو سال شرارت و طبق آمار سازمان ملل بعد از کشتن 60 هزار نفر تازه به اینجا رسیده که مذاکره سوری - سوری تنها راه حل است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا