یزدفردا"هر حرکت اختلافى، به هر شکلى، بازى کردن در زمینى است که دشمن آن زمین را تعیین کرده است؛ کمک به دشمن است".

بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی 1391/11/10

من کسى را متهم نمی‌کنم به این که عالماً و عامداً دارد نقشه‌‌ دشمن را انجام میدهد، اما به طور قطع و یقین می‌گویم: هر حرکت اختلافى، به هر شکلى، در میان ملت‌هاى مسلمان، یا در درون یک کشور میان افراد آن کشور، بازى کردن در زمینى است که دشمن آن زمین را تعیین کرده است؛ کمک به دشمن است.

مسئله‌‌ وحدت را همه باید جدى بگیرند؛ در درجه‌‌ اول، نخبگان؛ نخبگان سیاسى، نخبگان دینى، نخبگان دانشگاهى، نخبگان حوزه‌هاى علمیه؛ در همه جا. در کشور ما همه مسئله‌‌ وحدت را جدى بگیرند.

بیانات در دیدار جمعى از بسیجیان و فعالان طرح «صالحین» 1391/09/01

اینى که ما مکرر عرض می‌کنیم به جناح‌هاى سیاسى، به مسئولین محترم براى حفظ وحدت، به کسانى که داراى منبر گفتگو هستند؛ چه روزنامه، چه پایگاه‌هاى اینترنتى، چه بلندگوهاى گوناگون دستگاه‌هاى اجرائى و غیر اجرائى، توصیه‌‌ ما دائماً به دوستان، برادران، مسئولان، صاحبان قلم، صاحبان بیان نسبت به امر وحدت، به خاطر این است که وحدت یک عنصر عظیم است و کشور ما با اتحادى که خوشبختانه ملت دارند - که این اختلافات گوناگون نتوانسته است خوشبختانه ملت را تجزیه کند - یکپارچگى‌اش در حد بالائى محفوظ مانده است.

مسئولین هم اختلاف سلیقه دارند، اما اختلاف سلیقه تا وقتى که به گریبانگیرى منتهى نشود، هیچ اشکالى ندارد. همین اتحاد و این همدلى توانسته است کشور را در چشم دشمنان به عنوان یک مجموعه‌‌ مقتدر، به عنوان یک کشور مقتدر حفظ بکند. الان هم همین جور است.

بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان 10/8/91

اختلافات مضر است. هم اختلافات بین مسئولین مضر است؛ هم بدتر از آن، کشاندن اختلاف میان مردم مضر است. این را من به مسئولین، به رؤساى محترم هشدار می‌دهم.

من از رؤساى قوا حمایت کردم، باز هم حمایت می‌کنم - مسئولند، باید کمکشان کرد - اما به آنها هشدار می‌دهم، مراقب باشند. نه اینکه این نامه‌نگارى‌ها خیلى مهم باشد؛ نه، صد تا نامه بنویسند؛ کار خودشان را بکنند، اختلافات را به میان مردم نکشانند، چیزهاى جزئى را مایه‌‌ جنجال و هیاهو و استفاده‌ى تبلیغاتى دشمن و خوراک تبلیغاتى رادیوهاى بیگانه و تلویزیون‌هاى بیگانه نکنند، صد تا نامه بنویسند؛ نامه اهمیتى ندارد. مهم این است که همه‌‌ ما بدانیم مسئولیتى داریم، همه‌‌ ما بدانیم موقعیت حساسى داریم.

امروز دشمن به خاطر حوادث شمال آفریقا، به خاطر پیشرفت علمى ایران - البته آنها می‌گویند پیشرفت هسته‌اى، لیکن دروغ می‌گویند؛ عمده‌ مشکل آنها پیشرفت علمى شماهاست - به خاطر تأثیرى که ملت ایران بر روى ملت‌هاى دیگر گذاشته است، به خاطر این بیدارى اسلامى که پیدا شده، ناراحت و عصبانى است. دشمن احساس شکست می‌کند، احساس ناکامى می‌کند؛ لذا ناراحت است.

البته ژستى که دولتمردان و دولتزنان آمریکا می‌گیرند، ژست پیروز است؛ که بله، ما چنین و چنان کردیم؛ لیکن خودشان هم می‌دانند، دیگران هم می‌دانند، محافل سیاسى و محافل مطبوعاتى دنیا هم می‌دانند که قضیه چه خبر است؛ می‌فهمند که دولت آمریکا در این درگیرى، در این مبارزه‌‌ کلان، در این حوادث، شکست خورده؛ خب، ناراحتند.

آنها هى دنبال اینند که یک کارى پیدا کنند. یکى از کارهاى مهم آنها این است که با روش‌هاى موذیانه و موریانه‌وار، بین ما اختلاف بیندازند؛ این جزو کارهاى رائج اینهاست، این کار را از قدیم انجام می‌دادند. البته متبحر و کارشناس کامل این کار، انگلیسى‌هاى خبیثند؛ آنها در زمینه‌‌ ایجاد اختلاف، از همه کارشناس‌ترند؛ آمریکائى‌ها پیش آنها شاگردى می‌کنند، از آنها یاد می‌گیرند! ایجاد اختلاف از راه‌هاى نفوذ، مثل موش‌هاى دزد، مثل موریانه، وارد شدن و نفوذ کردن؛ اینها جزو کارهاى متعارف آنهاست. ما باید حواسمان جمع باشد. باید اختلافات به حداقل برسد.

البته اختلاف نظر، فراوان است؛ هیچ اشکالى هم ندارد - دو نفر مسئولند، رفیقند، اختلاف نظر هم دارند؛ همیشه هم بوده است - اما اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و اختلاف در برخوردهاى گوناگون، به اختلاف علنى، به گریبانگیرى، به مچ‌گیرى در مقابل چشم مردم منتهى شود؛ چون آن اختلافات آنقدر اهمیت ندارد.

یک وقت یک چیزهاى مهمى است، خب مردم باید مطلع شوند؛ اما این اختلافاتى که انسان مى‌بیند بین این حضرات هست، چیزهائى نیست که اینقدر اهمیت داشته باشد که حالا با ادعاهاى گوناگون، ما اینها را بزرگ کنیم، جلوى چشم مردم نگه داریم، به اینها اهمیت بدهیم؛ که اهمیتى هم ندارد. اختلافات را نباید علنى کرد؛ اختلافات را نباید به مردم کشاند؛ احساسات مردم را نباید در جهت ایجاد اختلاف تحریک کرد. از امروز تا روز انتخابات، هر کسى احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده.

بیانات در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالى‌ 1391/07/24

البته یکى از مسائل مهم، مسئله‌‌ بصیرت است. من به شما عرض بکنم؛ بصیرت در این دوران و در همه‌ى دوران‌ها به معناى این است که شما خط درگیرى با دشمن را تشخیص دهید؛ کجا با دشمن درگیرى است؟ بعضى‌ها نقطه‌‌ درگیرى را اشتباه می‌کنند؛ خمپاره و توپخانه‌‌ خودشان را آتش می‌کنند به سمت یک نقطه‌اى که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است.

بیانات در اجتماع مردم بجنورد 1391/07/19

از ناحیه‌‌ مسئولین کشور هم، آنها اتحاد لازم را با هم داشته باشند؛ همدلى داشته باشند، برنامه‌ریزى داشته باشند، مسئولیت‌شناسى و مسئولیت‌پذیرى داشته باشند، تقصیرها را گردن هم نیندازند، حدود قانون اساسى را نسبت به خودشان حفظ کنند. قانون اساسى ما نقص ندارد، کمبود ندارد.

نقش مجلس معلوم است، نقش دولت معلوم است، نقش رئیس جمهور معلوم است، نقش قوه‌‌ قضائیه معلوم است؛ هرکدام وظائفى دارند، باید به وظائفشان عمل کنند؛ با هم همدلى کنند، با هم همراهى کنند، با هم همزبانى کنند. «پس زبان همدلى خود دیگر است / همدلى از همزبانى بهتر است».

ما بحمداللّه در این زمینه هم مشکلى نداریم. مسئولین کشور دلسوزند. ما همه‌مان بشریم، همه‌مان انسانیم، خطاهائى می‌کنیم، اشتباهاتى از ما سر می‌زند؛ لیکن اشتباهات همه‌اش قابل جبران است. خوشبختانه مسئولین، مسئولین دلسوزى هستند؛ در رؤساى قوا، در بدنه‌هاى قوا، دلسوزى کم نیست، علاقه‌مندى به سرنوشت نظام کم نیست؛ همه‌شان دلسوزند، همه‌شان علاقه‌مندند؛ کار را ان‌شاءاللّه پیش میبرند، الان هم مشغول تلاشند.

توصیه‌‌ من هم این است: فراموش نکنیم که کار، تلاش، امید، صبر و برنامه‌ریزى، لازمه‌‌ حرکت از این مسیرهاى مهم است. مسیرى که ما داریم حرکت می‌کنیم، مسیر مهمى است؛ یک مسیرى است که میتواند تاریخ جهان را متحول کند؛ کمااینکه دارد تاریخ منطقه را متحول می‌کند؛ مى‌بینید.

بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت‌ 1391/06/02

مسئله‌‌ وحدت و انسجام ملى هم به نظر من چیز خیلى مهمى است؛ که ما حالا اینقدر این قضیه را تکرار کردیم که کأنه الفاظ دارد خاصیت‌هاى خودش را در افاده‌‌‌ معنا از دست می‌دهد! ما باید همه یک حرف بزنیم. مسئولین باید جهتگیرى‌‌ها را دقیق و منطبق بر یکدیگر قرار بدهند؛ این به عهده‌‌‌ همه است.

تقصیرها را هم گردن یکدیگر نیندازیم. اینکه بگوئیم آقا ما می‌خواهیم فلان کار را بکنیم، نمی‌گذارند؛ یا فلان کار را کردیم، جلویش را گرفتند؛ یا فلان تصمیم را گرفتیم، اقدام نکردند، انجام ندادند - که قواى مختلف و بخش‌هاى مختلف به همدیگر بگویند - این را کسى قبول نمی‌کند.

بالاخره حوزه‌‌هاى مسئولیت، مشخص است؛ یکى باید قانون بگذارد، یکى باید اجرا کند، یکى سیاست‌ها را تنظیم کند، یکى عملیاتى کند. همه باید با هم هماهنگ عمل کنند. ما نباید تعامل قوا با یکدیگر را دست‌‌کم بگیریم‌ البته مخاطب این حرف، فقط قوه‌‌‌ مجریه نیست؛ قوه‌‌‌ قضائیه و قوه‌‌‌ مقننه هم مخاطب این قضیه‌‌اند؛ دستگاه‌‌هاى گوناگون اجرائى هم که داخل دولت نیستند - مثل نیروهاى مسلح و دیگران - داخل در همین خطابند.

همه باید به این معنا توجه کنند‌ البته رسانه‌‌ها و منبردارها و تریبون‌‌دارها نقش دارند. رسانه‌‌ها خیلى نقش دارند در این که وحدت ایجاد کنند یا اختلاف ایجاد کنند. امروز با گسترش مراکز و پایگاه‌‌هاى اطلاع‌‌رسانى و خبرى و اینترنتى، حرف از هر زبانى، از هر حنجره‌‌اى در بیاید، به گوش همه می‌رسد. خیلى‌‌ها هم رعایت نمی‌کنند. آن کسانى که مسئولند، چه در دولت، چه در بیرون دولت، باید خیلى اهتمام بورزند به این که این آزادى‌‌اى که نظام اسلامى به بیان حقائق داده، در جهت درستى به کار بیفتد؛ در جهت ایجاد نشاط کار، امید، همدلى و همبستگى.

بیانات در دیدار کارگزاران نظام 1391/05/03

یک مسئله هم مسئله‌‌ وحدت و همبستگى است. در کشور ما خوشبختانه ملت متحدند؛ این خیلى دستاورد مهمى است؛ از این باید صیانت کرد؛ نگذاریم از بین برود.

این اختلافاتى که گاهى بین مسئولین بروز می‌کند - که به سطح رسانه‌ها هم کشیده می‌شود؛ بیخود، بى‌مورد، بى‌فایده - به اتحاد ملى ضربه می‌زند. یک عده می‌شوند طرفدار این، یک عده هم می‌شوند طرفدار آن؛ مخالفت کردن، متهم کردن یکدیگر؛ یک عده‌اى قوه‌ى مجریه را متهم کنند، یک عده‌اى از آن طرف قوه‌‌ مقننه را متهم کنند، یک عده‌اى قوه‌‌ قضائیه را متهم کنند، تقصیرها را گردن هم بیندازند؛ این جزو کارهاى بسیار مضر است و دوستان محترم ما، مسئولان عزیز کشور بدانند که این در بین مردم هم هیچ‌گونه آبرو و وجهه‌اى ایجاد نمی‌کند که ما مشکلات را هى به گردن این و آن بیندازیم.

نه، یک مشکلاتى وجود دارد؛ باید حل کرد و می‌توانیم هم حل کنیم؛ ما از حل مشکلاتمان ناتوان نیستیم. همان طور که عرض کردم، اینها واقعیت‌هاى کشور است که دارد به ما نشان می‌دهد.

بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌‌ قضائیه 1391/04/07

در یک چنین شرائطى، آنچه که براى کشور ما لازم، فریضه و قطعى است، این است که همه‌ دستگاه‌هاى مسئول در کشور براى مقابله‌‌ با این تمرکز دشمن، دست به دست هم بدهند؛ اینها در اینجا بر نقطه‌‌ حق تمرکز کنند.

هرگونه واگرائى نیروها از یکدیگر، واگرائى قواى سه‌گانه از یکدیگر، به ضرر کشور است، به ضرر نظام است. همه باید با هم همکارى کنند، همه باید به هم کمک کنند.

دولت، مجلس، قوه‌‌ قضائیه، همه در یک جبهه قرار دارند؛ آن جبهه، جبهه‌‌ دفاع از اسلام است؛ دفاع از ملت عزیز و شریف است؛ دفاع از استقلال کشور است؛ دفاع از هویت انقلاب است، که به ملت ما و مردم ما هویت داد، بلکه به امت اسلامى هویت داد. امروز اهداف برجسته‌‌ ما اینهاست‌ لذا باید همکارى انجام بگیرد.تسنیم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا