به مناسبت سي و چهارمين بهار انقلاب اسلامي، براي اولين بار محل رويداد 5 اثر در انقلاب اسلامي به ثبت در فهرست آثار ملي كشور رسيد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي استان يزد:  در هشتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی و مکان - رویدادهای انقلاب اسلامی، پنج پرونده از استان یزد ارائه و در فهرست مکان ـ رویدادهای انقلاب اسلامی ثبت گرديد.

معاون میراث فرهنگی گفت 5 اثر مكان رويداد عبارتند از: «واقعه صحراي طبس»، «مسجد ملا اسماعيل»، «مسجد حظيره»، «چهاراه شهدا» و «مسجد انقلاب» كه تماما در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

 سامان كارگردراين باره گفت: واقعه‌ی صحرای طبس که به طوفان شن هم معروف است و به‌عنوان محل شهادت «شهید منتظر قائم» هم از آن یاد می‌شود، از  وقايعي است كه در اردیبهشت‌ماه سال 1359 رخ داد،  نخستین اثری است که از یزد در این فهرست قرار گرفت.

وي با بيان اينكه  مسجد «ملااسماعیل» از جمله مساجدي است كه محل شهادت سومین شهید محراب «آیت‌الله صدوقی» در 11 تیرماه سال 1361 توسط یکی از اعضای گروهک منافقین بود، افزود اين مكان نيز به عنوان يكي از محل هاي رويدادهاي انقلابي نيز به ثبت رسيد.

کارگر یکی دیگر از آثار ثبت‌شده‌ی استان یزد را مسجد «حظیره» كه به عنوان  یکی از پایگاه‌های وقایع انقلاب اسلامی در شهریزد بود، عنوان كرد و افزود:  در این مسجد مراسم بزرگداشت چهلم شهدای تبریز برگزار و پس از آن، تظاهراتی برپا شد.

معاون ميراث فرهنگي درادامه با بيان اينكه علاوه به ثبت «چهارراه شهدا» (میدان امیرچخماق) كه محل شهادت اولین شهید انقلاب اسلامی در یزد است از ثبت «مسجد انقلاب» بهاباد معروف به مسجد باغستان به عنوان اولين كانون تشكيل حركت انقلاب اسلامی بود، خبرداد.

گفتني است: هشتمين اجلاس شوراي سياستگذاري ثبت آثار کشور و مکان رخداد هاي انقلاب اسلامي  از 16 الي 18 بهمن ماه به مدت سه روز برگزار گرديد










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا