يزدفردا :لازم به ذكر است ترمه بافي هم همزمان با ديگر صنعتها پيشرفت داشته و الان به صورت مكانيزه بافته مي شود و براي نشان دادن هنر يزديها هم در زندان اسكندر يزد يك دستگاه دستي باف توسط استاد غضنفر ملك ثابت راه اندازي شده است

و انچه كه براي ما جالب بود شنيده هاي ما كه يكي از هنرمندان يزد به فكر تامين اعتبار از طريق ميراث براي راه اندازي كارگاه ترمه بافي است در حالي كه استاد كار  كارگاه موجود در زندان اسكندر از عدم حمايت و نبودن بيمه مي نالد

اعتبارات به كجا خواهد رفت

حالا هم اين خبر تشويقي ايسنا

بافت ترمه دستي در استان يزد منسوخ شده است

در روزگاران گذشته استفاده از ترمه‌هاي زربافت، جهت دوخت جامه‌هاي فاخر و گرانبها در انحصار اقشار مرفه جامعه و صاحبان قدرت بوده است، اما متاسفانه بافت ترمه‌ها به شكل دستي از سال‌ها پيش در استان يزد منسوخ شده است.

به گزارش خبرنگار ميراث و گردشگري ايسنا - منطقه يزد، اين نوع دست بافته‌ي زيبا دير زماني است كه در جهيزيه‌ي نو عروس يزدي توسط خانواده‌ي وي به عنوان خصلت و پيشكش زيبا و ارزشمند به خانواده‌ي داماد تقديم مي‌گردد، همچنين يزديان از آن جهت دوخت لباس، ‌بالش، روميزي، كيف، كمربند و... استفاده مي‌نمايند.

در ارتباط با چگونگي بافت و توصيف آن بايد گفت: در دوران گذشته پشم لطيف ترمه را با دست رشته و با به كارگيري مواد گياهي آن را به رنگ‌هاي متنوع در مي‌آوردند.

در ايران پارچه‌هاي رنگارنگ ترمه را در قطعات بزرگتر از ترمه‌هاي كشميري مي‌بافتند اين امر احتمالا به دليل ضخامت پشم موجود در سطح كشور بوده است و در پاره‌اي مواقع قطعات ترمه را به صورت گليم يا پشت و رويه‌ي همسان مي‌بافتند.

شايان ذكر است؛ ترمه‌هاي راه راه رنگارنگ از نوارهاي پهن و باريك هفت رنگ تهيه مي‌شد و در پارچه‌هاي زيباي ترمه نقوشي سرتاسري مانند نقش بوته، درخت،‌ پرندگان بار رديف گل استفاده مي‌شد. با گذشت زمان به تدريج تصاوير پيچيده‌تر با زمينه‌اي از گل و نقش‌هاي ريز درياچه‌هاي ترمه متداول گرديد و نقوش اسليمي در ميان آنها با شكوه و زيبايي هر چه تمامتر به كار گرفته شد.

قابل توجه است كه استفاده از اين نوع ترمه‌ها در زمينه‌ي دوخت لباسهاي فاخر و تشريفاتي مردان و چادر كمري زنان معمول بوده است و در قديم الايام از پارچه‌هاي زيباي ترمه، جهت بافت شال به عنوان تبرك در مراسم عزاداري سيدالشهداء استفاده مي‌شده است.

گفتني است؛ هم اكنون سالهاست كه ترمه، اين دست بافته‌ي ارزنده در كارگاههاي سنتي يزد به وسيله‌ي دستان پر توان هنرمندان سخت كوش اين ديار بافته نمي‌شود و اكنون اين هنر سنتي به شكل دستي آن بطور كامل منسوخ شده است.

عرق ملي ايجاب مي كند كه صاحبان هنر و فرهنگ و انديشه‌ي اين خطه‌، در حفظ و احياي اين هنر زيبا بكوشند تا آنجا كه تنها ذكر هنرنمايي‌هاي هنرمندان در بافت ترمه، اين هنر زيباي سنتي در اذهان عموم مردم به يادگار نماند بكله همگان شاهد بازآفريني هنرهاي اصيل ايراني در سراسر كشور باشند

و اين هم شاهدمان گزارش يزدفردا :


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا