گروه خبر اجتماعي يزدفردا

بروزآسيب‌هاي اجتماعي ناشي از طلاق به عنوان يك معضل اجتماعي كه در تمام جوامع به چشم مي‌خورد و هر ساله بر آمار آن افزوده مي‌شود، بسياري از جوامع مختلف از جمله كشور خودمان ايران را برآن داشته تا در پي كاهش اين معضل اجتماعي ‌باشند.

مرضيه يگانگي كارشناس مسئول امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي استان يزد با اشاره به طرح مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق، اظهار داشت: اين طرح از سال 78 با هدف رفع اختلافات زوجين در جهت حفظ انسجام خانواده با انجام مجموعه تدابير و فعاليت‌هايي همچون ارائه خدمات تخصصي، مددكاري،‌ روانشناسي، مشاوره، حقوقي و روان پزشكي كار خود را آغاز كرده است.

وي با اعلام اين كه سازمان بهزيستي در دادگاه اتاقي تحت عنوان اتاق مشاوره بهزيستي ايجاد كرده است، اضافه كرد: اتاق مشاوره بهزيستي در دادگاه به ارائه خدمات مشاوره حقوقي مي‌پردازد و پس از مشاوره با زوجين آنان را جهت ارائه خدمات بهزيستي به سازمان معرفي مي‌كند.

يگانگي با بيان اين كه بيشترين مراجعه‌كنندگان را افراد خود معرف تشكيل مي‌دهند، گفت: براي هر زوج معمولاً سه جلسه مشاوره برگزار مي‌شود و در صورت به توافق نرسيدن نامه‌اي با مضمون عدم سازش به دادگاه تسليم مي‌شود و با نظر كارشناسي صلاحيت نگهداري فرزندان به والدين اعلام مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه خدمات مشاوره و مددكاري اين سازمان به صورت رايگان مي‌باشد، تصريح كرد: زوجين اعم از سازش و عدم سازش، تا يك سال با مركز طرح كاهش طلاق در ارتباط خواهند بود و حتي در صورت نياز از منزل آنها بازديد به عمل مي‌آيد.

كارشناس مسئول امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي استان يزد همچنين خاطرنشان كرد: آموزش مهارت‌هاي زندگي براي زوجين كه به سازش رسيدن در دستور كار است.

وي بيشترين علت طلاق مراجعه كنندگان را اعتياد به مواد مخدر ذكر كرد و راه حل اين معضل را اقدامات پيشگيرانه از طريق آگاه سازي و برگزاري كلاس‌هاي آموزشي دانست.

يگانگي با اشاره به اين كه آمار طلاق استان يزد نسبت به سال‌هاي گذشته روند صعودي ولي در مقايسه آمار كشوري هنوز پايين مي‌باشد، گفت: در سال 83 آمار طلاق استان 488 مورد بوده است كه در سال 84 اين آمار به 579 مورد افزايش يافته و طي 7 ماهه سال 85 نيز آمار‌ها 291 مورد را نشان داده است.

كارشناس مسئول امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي استان يزد در پايان متذكر شد: در سال 84 از 105 مراجعه كننده به مركز اورژانس خدمات اجتماعي (طرح كاهش طلاق)، 51 مورد به سازش و 27 مورد به عدم سازش و بقيه نيز به عدم مراجعه منجر گرديد و در10 ماهه نخست سال گذشته نيز‌95 مورد مراجعه وجود داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا