غلامعلی حدادعادل رییس مجلس هفتم اجرای سهمیه‌بندی بنزین را به‌مثابه تولد نوزادی دانست و گفت: باید انتظار مقداری چرك و خون را هم داشته‌باشیم. حداد عادل در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: فیلسوفی می‌گفت «با تولد هر نوزاد، مقداری هم چرك و خون به دنیا می‌آید.» اجرای سهمیه بندی بنزین تولد یك نوزاد است و باید مقدم این نوزاد را گرامی بداریم و انتظار چرك و خون را هم داشته باشیم. حداد عادل همچنین ابراز امیدواری كرد كه این تصمیم (اجرای سهمیه‌بندی بنزین) برای ملت ایران مبارك باشد.

رییس مجلس كه در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران در خصوص حوادث اخیر در اثر اجرای سهمیه بندی بنزین افزود: این گونه اتفاقات در كشوری مثل ایران با شرایطی كه ما داریم و در شهری مثل تهران، امری طبیعی است.

حداد عادل در مورد مسببان حوادث اخیر گفت: قطعا این افراد، توده ملت نبوده‌اند. رییس مجلس افزود: اگر بگوییم ملت ایران مردمی هستند كه وقتی دولت می‌خواهد از مصرف بی‌رویه بنزین كه باعث افزایش وابستگی كشور به بیگانه شده و روزانه میلیون‌ها لیتر از سرمایه ملت قاچاق می‌شود، جلوگیری و فكری برای این مساله بكند، آن وقت كیوسك تلفن را خرد می‌كنند، توهین به ملت است.

وی اظهار داشت: به عنوان نماینده ملت، روا نمی‌دانم كسی بگوید اشخاصی كه این كارها را انجام دادند به متن ملت تعلق داشتند.

حدادعادل تصریح كرد: از شب گذشته كه سهمیه‌بندی بنزین اعلام شد، چه‌مشكلی برای كسی پیش آمده است كه بخواهد جایی را تخریب كند؟

وی گفت: این‌ملت دشمنانی دارد كه پول خرج می‌كنند و عده‌ای معدود فریب خورده كه همیشه هستند و از اول انقلاب بوده و هنوز هم هستند. در یك شهر چند میلیونی كافی است چند صد نفر از اینها ساماندهی شوند و پول بگیرند و به‌بهانه سهمیه‌بندی بنزین بروند فروشگاهی را تخریب‌كنند یا كبریتی در پمپ بنزین بیاندازند.

رییس مجلس افزود: خوشبختانه آنچه اتفاق افتاده، اگر چه همین مقدار هم نباید اتفاق می‌افتاد، ولی حداقل بوده و از این قبیل حوادث درتصمیمات بزرگ و در شهرهایی بزرگ بسیار اتفاق می‌افتد و امری عادی است.

حداد عادل گفت: به نظر بنده، اوضاع، اكنون عادی است و مشكلی هم برای توده مردم بوجود نیامده است. رییس مجلس تاكید كرد : با اطلاع‌رسانی درست درآینده نیز مشكلی بوجود نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش كنیم، تصمیمات بزرگ به خوبی گرفته شود و به خوبی هم اجرا شود. رئیس مجلس هفتم در پاسخ به پرسشی در مورد مسببان حوادث سه شنبه و شب و روز چهارشنبه گفت : كسانی كه باعث حوادث اخیر شدند، توده ملت نبودند.

در ادامه این نشست خبرنگاری خطاب به حداد گفت: نحوه اعلام زمان سهمیه‌بندی بنزین نامناسب بود و مردم غافلگیر شدند. رییس مجلس از خبرنگار پرسید: به چه دلیل غافلگیر شدید؟ خبرنگار پاسخ داد كه انتظار نداشتیم یكباره اعلام شود. انتظار داشتیم اطلاع‌رسانی مناسب می‌شد. رییس مجلس مجددا از وی پرسید كه اطلاع‌رسانی مناسب یعنی چه؟ خبرنگار در پاسخ گفت كه انتظار بود حداقل یك روز قبل اعلام می‌شد.

حداد عادل دوباره از این خبرنگار پرسید : احتمال نمی‌دادید هرچه فاصله بین «اعلام» و «اجرا» طولانی‌تر شود، هجوم عده‌ای برای ذخیره‌سازی بیشتر می‌شد؟ این خبرنگار با اشاره به حوادث اخیر درباره ماهیت افرادی كه باعث آتش سوزی‌های اخیر شدند، سوال كرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اینكه كسانی می‌گویند چرا قیمت آزاد بنزین را اعلام نمی‌كنید، دلیلش این است كه دولت نگران تورم است. دولت ترجیح می‌دهد مردم مصرف را در حد سهمیه‌بندی تنظیم‌كنند.

حداد عادل از مردم خواست كه مصرف بنزین را در حد سهمیه‌بندی تنظیم كنند تا به بنزین آزاد نیازی نباشد. وی گفت: هر وقت دولت خواست به صورت مازاد به مردم بنزین دهد، نرخ آزاد را هم اعلام می‌كند.

حداد عادل اظهار داشت: چه نیازی است كه‌دولت پیشاپیش نرخ را تعیین كند بالاخره در تعیین نرخ منطقی حاكم خواهد بود. وی افزود: ما نباید اجاه دهیم كه سرمایه ملت از بین برود.

يزدفردا :

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا