دومین نامه علی وزیریان به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی / ای کاش اهل سیاست هم «یک سطر واقعیت» را ببینند و در مورد رفتار شما قضاوت کنند
سینما - کارگردان فیلم سینمایی «یک سطر واقعیت» در نامه دیگری به حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره اکران نشدن این فیلم در سینماهای حوزه هنری نکاتی را بیان کرد.
به گزارش خبرآنلاین، متن دومین نامه وزیریان به حجت‌الاسلام خاموشی به شرح زیر است:

«بسمه تعالی
 
حضور محترم حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سید مهدی خاموشی
 
با سلام و احترام
 
اگر اشتباه نکنم سال 83 بود که مقام معظم رهبری فرمودند در تمام سال‌ها «مسئولین» باید پاسخگو باشند. لذا اینجانب همچنان منتظر پاسخ‌های شما هستم. هم برای آن‌چه پیش از این طرح شد و هم برای آنچه در این نامه به عرض می‌رسد.
 
قبل از هر چیز باید بگویم خوشنودم و بسیار شاکر که خداوند تبارک و تعالی چنین نصرتی برای فیلم رقم زد. ما و شما و مدیرانتان، (و حتی کارمندان سینمایی حوزه هنری ) فراموش نمی‌کنیم، کسانی‌که روزی پایشان را در یک کفش کرده بودند که به هیچ قیمتی اجازه پخش و اکران فیلم «یک سطر واقعیت» را در حوزه هنری نمی‌دهند حالا در موقعیت ضعف و استیصال، طالب اکران آن شده اند. " اقْتَرَ‌بَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُّعْرِ‌ضُونَ".  
 
فردی که غالباً از سوی حوزه هنری حرف می‌زند، در برنامه «هفت» از موضع سخنگویی برای شما، چیزهایی گفت که خیلی قابل اعتنا نیستند؛ لیکن برای شفاف سازی اذهان مخاطبین آن برنامه، ناچارم اجمالاً به چند مورد اشاره کنم.

آن آقا در برنامه «هفت» گفت «آقای خاموشی کی در اکران فیلم‌ها نظر داده است؟» و من از شما سئوال می‌کنم مگر برای فیلم «قلاده‌های طلا» جنابعالی دستور موکد و مستقیم اکران، به آن‌ها ندادید؟ موضوع این دستور را، همان زمان مدیران سینمایی حوزه هنری به اطلاع آقای نوروزبیگی رسانده و گفته بودند اگر جنابعالی برای «یک سطر واقعیت» نیز همان‌طور دستور می‌دادید آن‌ها اجرا می‌کردند! اما این‌که چرا امتناع کردید موضوعی است که همچنان مبهم مانده.

نکته بعد، سرمایه‌گذاری بخشی از هزینه فیلم توسط شرکت پویامهر (یکی از شرکت های زیر مجموعه سازمان تبلیغات) است که بنا به دلایلی مایل بودم آن را مطرح کنم و نکردم چون شما تمایل نداشتید؛ لیکن اکنون که مدیر شما با هدف تخریب آن را عنوان کرد، امیدوارم برای پرداختن به این موضوع بر من خرده نگیرید. به خاطر دارم زمانی گفته بودید «آزمون و خطا در بحث بیت المال جایی ندارد. ما باید به مباحث نظارتی تن دهیم» و من می‌خواستم از شما بپرسم مگر بخشی از هزینه ساخت همین فیلم را مثل فیلم «سیزده 59»، از بیت‌المال نداده‌اید؟ پس چرا دلتان برای آن نمی‌سوزد و از اکران فیلم ممانعت می‌کنید. آیا اینجا آزمون و خطا جایز است؟

همین اواخر شنیدم آقای اسماعیلی به تهیه کننده گوشزد کرده بود اکران این فیلم را فراموش کند. خوب به یاد دارم بعد از اولین نمایش خصوصی فیلم وقتی در عنوان‌بندی پایانی نام‌تان را مشاهده کردید از درج آن ناراضی بودید و من آن را به حساب تعارف گذاشتم اما بعد دریافتم که واقعاً با «یک سطر واقعیت» مشکل دارید. آقایان نوروزبیگی و اسماعیلی نیز این موضوع را تائید کردند و من کنجکاو بودم بدانم مشکل شما با فیلم چیست که از آن فاصله می‌گیرید. ظاهراً چیزی در آن است که مناسب شأن سیاسی اجتماعی‌تان نیست که حامی آن باشید، اما آن چیست؟ نمی‌دانم. ای کاش اهل سیاست هم این فیلم را ببینند و در مورد رفتار شما نسبت به آن قضاوت کنند.
 
جمعه شب وقتی چوب اشاره به آن کودتای فرهنگی را برداشتم، گربه دزد که خودش امضاها را جمع کرده بود، ناشیانه واکنشی توام با بلاهت نشان داد. توصیه می‌کنم طرفداران خود را از میان آدم‌های عاقل انتخاب کنید. بازیگر زیرک و فکور همه دارایی خود را یک جا ریسک نمی‌کند و در وادی سیاست، مدیریت همه دارایی شماست؛ پس توصیه می‌کنم برای حفظ آن فراش را جلودار نکنید. جایی خواندم علاوه بر مسئولیت‌هایتان دبیر جلسات 2+1 هم شده‌اید. بنابراین لازم است بیش از پیش با عصای احتیاط حرکت کنید!
 
و حرف آخر در باره «یک سطر واقعیت» ؛ جناب آقای خاموشی من عزت نمایش این فیلم را در سینماهای آزاد (گرچه محقر و مهجور و با فروش اندک) به شرم اکران در سینماهای وسیع حوزه هنری «فعلی» ترجیح می‌دهم و در این مورد دیگر با شما حرفی ندارم، اما درباره اصلاح ساختار مدیریتی حوزه حکایت همچنان باقی است.
 
با آرزوی توفیق برای شما
علی وزیریان _ 7/11/91»

 

متن اولین نامه وزیریان به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی را اینجا بخوانید.

نامه علی وزیریان به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی / دلیل برخورد خصمانه با فیلم« یک سطر واقعیت» چیست؟
سینما - علی وزیریان کارگردان فیلم «یک سطر واقعیت» در نامه‌ای سر گشاده خطاب به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، از برخورد حوزه هنری با فیلمش انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین متن نامه وزیریان به این شرح است:

 

«بسمه تعالی


حضور محترم حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای سید مهدی خاموشی

 

با سلام و آرزوی توفیق برای جنابعالی


همانطور که مستحضر هستید، جناب آقای نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یک سطر واقعیت» علیرغم میل باطنی اینجانب، قریب یک سال مصرانه پیگیر اکران این فیلم در سینماهای حوزه بود؛ که حاصل تلاشش چیزی جز بی‌اعتنایی شما و طفره رفتن مدیرانتان را در بر نداشت. تهیه کننده محترم اظهار می‌کرد که بعد از یک سال پیگیری، شما از گفت و گوی حضوری برای چند دقیقه یا حتی یک مکالمه تلفنی کوتاه با ایشان امتناع می‌کنید!


بحمدالله لطف و مدد و عنایت حق تعالی نسبت به این فیلم ادامه دارد و اکنون گروه سینمایی آفریقا به آن اختصاص یافته و انشاالله بزودی اکرانش نیز آغاز می‌شود، آن هم بی‌نیاز از حوزه هنری و سینما‌هایش. و اما دلیل نوشتن نامه سرگشاده!


چند روز پیش مسئول پخش فیلم می‌گفت، وقتی برای گرفتن سینما به حوزه هنری مراجعه کرده شاهد واکنشی نسبت به فیلم یک سطر واقعیت بوده، به مراتب تند‌تر و شدید‌تر و خصمانه‌تر از سایر فیلم‌های تحریمی! این رفتار برای او غیر قابل باور و بسیار عجیب بود و می‌پرسید مگر چه چیزی در این فیلم است که مستحق تحریم حوزه هنری شده است؟ به نظر می‌رسد سوال او قابل تأمل و مستلزم پاسخ است. لذا از آنجائیکه جنابعالی و مدیرانتان فرصت ملاقات و تعامل برای حل این گونه مساله را ندارید، جهت شفاف سازی چنین حاشیه‌ای برای فیلم اخیرم، ناچارم موضوع را در قالب این نامۀ سرگشاده مطرح کنم.


جنجال‌های اکران در سال جاری و تحریم تعدادی از فیلم‌ها (جدا از درست یا نادرست بودن ادعا) دلایل و بهانه‌های مشخصی داشت که هیچ کدامشان به «یک سطر واقعیت» نمی‌چسبد. این فیلم نه ضد ارزشی است و نه غیر اخلاقی. موضوع آن خیانت و قصاص هم نیست. ترویج فساد و بی‌بند و باری هم نمی‌کند. فیلم سیاه و سیاسی و ضد ملی هم نیست. این فیلم نه به شأن اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی کشور لطمه‌ای وارد می‌کند و نه مضمونی حساسیت برانگیز برای جامعه متدین اسلامی دارد و نه...


جناب آقای خاموشی، مسئول مورد سوال قرار می‌گیرد و شما بالا‌ترین مسئول برای حوزه هنری هستید. به همین جهت از شما می‌پرسم «دلیل تحریم فیلم یک سطر واقعیت چیست؟» اگر هیچ یک از دلایل مطرح شده سبب تحریم آن نباشد، آنگاه این سوال به ذهن می‌رسد که آیا غرض ورزی‌های شخصی و نفسانی و کینه توزی‌های فردی می‌تواند دلیل تحریم یک فیلم باشد؟


برکسی پوشیده نیست که حوزه هنری توسط آقای مومنی اداره نمی‌شود؛ در خصوص این موضوع و مسائل دیگر این نهاد و برخی انحرافات فرهنگی و سیاست بازی‌هایش بار‌ها با جنابعالی مذاکره کرده‌ام و شما نیز وعدۀ رسیدگی و اصلاح داده‌اید، لکن هیچگاه هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است. نمی‌دانم کنترل حوزه هنری از دست شما خارج است و از اداره کردن و اصلاح امور آن عاجز هستید یا اینکه وضع موجود و شرایط حاضر را به سر و سامان دادن آنجا ترجیح می‌دهید. واقعاً نمی‌دانم.

 

با احترام


علی وزیریان


2/11/91»
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا