رئيس هيئت علمی دومين جشنواره ملی صنايع دستی قرآنی آيات، اصالت و هويت هنر ايرانی و همراهی آن با مضمون قرآنی را از معيارهای ارزيابی جشنواره دانست.

دکترنازيلا دريايی اظهار كرد: استان يزد به دليل سبقه تاريخی و مذهبی، سوابق برگزاری جشواره‌هايی از اين دست و تمايل مسئولان فرهنگی استان، برای برگزاری اين بخش از جشنواره انتخاب شد.

وی در مورد معيارهای ارزيابی آثار عنوان كرد: ارزيابی‌ها در چند مرحله انجام می‌شود و با طی هر مرحله ارزيابی‌ها دقيق‌تر، محكم‌تر و با نگاهی ريزبين‌تر انجام می‌شود تا آثار برتر پالايش شوند. معيارهای كلی برای قضاوت اوليه لحاظ محتوا و ايجاد رابطه مستقيم معنوی با سوره‌های مطروحه در فراخوان و آيات قرآنی است.

وی ادامه داد: در مرحله بعد آثار می‌بايست از جنبه هنری اصالت و هويت هنر ايرانی را در خود داشته باشند و نيز در ضمن برقراری ارتباط با مفاهيم قرآنی بايد ويژگی‌های خاصی را دارا باشند و مضمون اثر دارای تعارض با مفاهيم معنوی نباشد. همچنين كيفيت هنری اين آثار بايد باكيفيت می‌بودند و قابليت‌هاف خلاقيت‌ها و نوآوری‌ها در اثر مشهود باشد.

دريايی در ادامه در مورد اعطای مدرك درجه عالی هنر به پيشكسوتان استان يزد گفت: هر استانی دارای هنرمند كهنه‌كار و بارزی است كه آثار آنها در سراسر عمرشان از نظر كيفيت و فاخر بودن واجد اهميت‌هايی است كه از ديدگاه هيئت علمی جشنواره قابل توجه است تا اساتيد برجسته اين عرصه شناسايی و تجليل شوند كه در پی آن علاوه بر اين اينكه مواريث ايرانی در دنيا مطرح و فاش می‌شود از شخصيت اين افراد نيز تجليل ‌شود.

دومين جشنواره ملی صنايع دستی قرآنی آيات با هدف معرفی و شناخت بيشتر صنايع دستی مرتبط با مضامين قرآنی؛ آگاهی دادن به جامعه مخاطب درباره ارزش‌ها و تاريخ ملی هنرهای سنتی ايرانی؛ ايده‌سازی و ايده‌يابی نسل جوان برای خلق آثار جديد؛ امكان تعامل بينابين جامعه علمی ـ هنری و نسل قديم و جديد به مرحله داوری آثار نزديك می‌‌شود.

محورهای اين جشنواره شامل نقش مضامين قرآنی در بروز خلاقيت‌های جديد هنری؛ جلوه‌های موضوعات قرآنی در صنايع دستی چوبی(منبت، معرق، معرق منبت و مشبك)، صنايع مستظرفه (تذهيب و نگارگری ايرانی)، صنايع دستی فلزی (قلمزنی و مشبك فلز)، صنايع دستی سراميكی (كاشی هفت رنگ و معرق) عنوان شده است.

موضوع ارائه شده برای خلق آثار «تمام آيات قرآن كريم»، «قرآن كريم، كتاب بيداری» و «انسان از منظر قرآن كريم» با بهره‌گيری از منابعی چون سوره مباركه الانسان و العصر با استفاده از تفاسير الميزان و نمونه و كتاب انسان در قرآن كريم نوشته استاد شهيد مرتضی مطهری عنوان شده است.

دبيرخانه اين جشنواره هم‌اكنون 1024 اثر از 29 استان و 652 هنرمند دريافت كرده است كه بيشترين آثار مربوط به استان‌های اصفهان و تهران بوده است. 203 اثر نفيس از اين آثار طی داوری اوليه به نمايشگاه راه يافته‌اند. 3 بهمن‌ماه داوری نهايی برگزار می‌شود و 7 بهمن طی مراسمی از برگزيدگان تجليل می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا